C# wtf (allmän klagan)
Re: C# wtf (allmän klagan)
Jag kommer delvis från C/C++ och tyckte steget till C# var förhållandevis enkelt att ta.
Numera känner jag mig ofta ganska bakbunden i andra språk men som så ofta handlar det mycket om att kunna orientera sig bland alla klassbibliotek/namespace så att man kan uttrycka sig flyhänt och vara effektiv i sitt kodande.
Jag anser att styrkan i C# (eller egentligen .NET i sig) ligger i att det främjar skrivandet av välisolerad, typsäker och strukturerad kod på ett effektivt sätt.
För uC-programmering finns .NET Micro Framework (.NETMF) - en lättviktsversion av .NET som går att köra på många mikroprocessorer av det lite kraftfullare slaget.
Min personliga favorit är Netduino Mini i praktisk 0,6" DIP24-förpackning, perfekt för prototyper, enkel 5V matning, digitala och analoga pinnar, i2c, spi, pwm, UART, både TTL och RS232 med riktiga +/-12V nivåer mm. Bara att trycka ner i kopplingsdäcket och köra:
Numera känner jag mig ofta ganska bakbunden i andra språk men som så ofta handlar det mycket om att kunna orientera sig bland alla klassbibliotek/namespace så att man kan uttrycka sig flyhänt och vara effektiv i sitt kodande.
Jag anser att styrkan i C# (eller egentligen .NET i sig) ligger i att det främjar skrivandet av välisolerad, typsäker och strukturerad kod på ett effektivt sätt.
För uC-programmering finns .NET Micro Framework (.NETMF) - en lättviktsversion av .NET som går att köra på många mikroprocessorer av det lite kraftfullare slaget.
Min personliga favorit är Netduino Mini i praktisk 0,6" DIP24-förpackning, perfekt för prototyper, enkel 5V matning, digitala och analoga pinnar, i2c, spi, pwm, UART, både TTL och RS232 med riktiga +/-12V nivåer mm. Bara att trycka ner i kopplingsdäcket och köra:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
> Tja flickor har ju en massa trevliga egenskaper, så de måste ju vara objekt
Jo, men det tog många år av trial-and-error för att lära sig de rätta metoderna
och hur de skulle användas effektivt. Mycket blåskärm (blått öga)...
Jo, men det tog många år av trial-and-error för att lära sig de rätta metoderna
och hur de skulle användas effektivt. Mycket blåskärm (blått öga)...
Det är väl det som är problemet, open source, dvs avsaknad av manual och lite buggigt
Till µp kommer jag troligen fortsätta med C, men nu behövde jag fixa lite i windowsmiljö och laddade därför ner Microsoft Visual Studio Express 2012 (gratis och lagligt) och eftersom jag vill använda windows Form desinger så hade jag C# eller visual basic att välja på.
Jag har i alla fall läst på lite i helgen och kommit över de första hindren. Så nu kan jag, snubblande och svärande, åtminstone få till lite enklare program med knappar och dyligt.
Jag har i alla fall läst på lite i helgen och kommit över de första hindren. Så nu kan jag, snubblande och svärande, åtminstone få till lite enklare program med knappar och dyligt.

- Jan Almqvist
Open source är olika.TomasL skrev:Det är väl det som är problemet, open source, dvs avsaknad av manual och lite buggigt
Jag har använt sådant som är mycket bra t.ex. Armadillo ( http://arma.sourceforge.net/ ) men en del är rent skräp...
Japp, han och sodjan diskuterar ett annat språk som de inte tycks behärska till fullo ännu 

Nja, behärska och behärska, det är kanske självbehärskningen som har blivit bättre... 

Både privata och publika..TomasL skrev:Ett objekt har väl alltid en massa egenskaper.Tja flickor har ju en massa trevliga egenskaper, så de måste ju vara objektRäcker det med att man betraktar flickor som objekt?

Kom och tänka på en klassiker om C++...
Friends are those who has access to your private parts
Friends are those who has access to your private parts

Har alltid tyckt friends i c++ är knas eftersom man kopplar ihop koden hårt istället för att köra med tex dependency injection
Det är ju just de privata egenskaperna som, i alla fall i början är så förbenat svåra att lista ut hur de funkar, då det inte finns någon användbar dokumentation, när man väl lärt sig dem så funkar det ju riktigt bra.Larsson90 skrev:Både privata och publika..TomasL skrev:Ett objekt har väl alltid en massa egenskaper.Tja flickor har ju en massa trevliga egenskaper, så de måste ju vara objektRäcker det med att man betraktar flickor som objekt?
Friend-begreppet finns inte i C#, det närmaste man kommer är nog "internal" och jag brukar definiera publika interface som jag lämnar ut istället för den implementerande klassen.Larsson90 skrev:Har alltid tyckt friends i c++ är knas eftersom man kopplar ihop koden hårt istället för att köra med tex dependency injection
Snacka om att .Net kommer att bli buggigt nu då?TomasL skrev:Det är väl det som är problemet, open source, dvs avsaknad av manual och lite buggigt
http://news.microsoft.com/2014/11/12/mi ... io-online/