Ifall pluspolen var ansluten till batteriet, och minuspolen oansluten, kan man säga att lastbilen är plusjordad vid tillfället. Det finns nämligen nästan alltid någon liten lampa eller annan resistans som kan leda strömmen mellan plus och minus.Hanna skrev:Men det var minuspolen jag grejade med! Därför jag tyckte att jag borde blivit potentialutjämnad när jag tog i durkplåten. Men jag kanske inte var tillräckligt svettig om den handen.
Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Det är ju konstigt att TS inte kände något vid direktkontakt med minuspolen utan bara via nyckeln. Denna del måste väl bero på bättre kontakt hand/nyckel än hand/pol.
I övrigt måste ju ström ha flutit genom TS arm så någonstans har man varit i kontakt med lägre potential, men var - knappast via marken eller golvet tycker man.
Om det pirrar i ena näven skulle jag inte jorda den andra. Kunde ju varit jordfel i en nätansluten arbetslampa vars metallhölje stod i kontakt med lastbilschassiet...
I övrigt måste ju ström ha flutit genom TS arm så någonstans har man varit i kontakt med lägre potential, men var - knappast via marken eller golvet tycker man.
Om det pirrar i ena näven skulle jag inte jorda den andra. Kunde ju varit jordfel i en nätansluten arbetslampa vars metallhölje stod i kontakt med lastbilschassiet...