Jag har en PWM signal som jag vill styra en dc motor med
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo, men kolla under guider, finns infot där. Sitter vid fel dator nu då denna saknar simuleringsprogram. Det jag försökte varna dig för med stöddiga MOSFETAR är att de har en kapacitans på gaten vilken gör att om du driver den med expelvis utgången ifrån en uP som kan lämna maximalt 20mA eller så finns risken att tiden för till respektive frånslag blir så lång ( nåja, lång och lång..) att MOSFETEn hanterar ström OCH spänningen samtidigt under flankerna. Integralen av den produkten är värme..... Ju snabbare du väljer att ha din prf desto fler sådana integraler per sekund värmer din stackars trissa som blir varm och ledsen om du inte kyler den väl. metoden för att komma ifrån problemet är att switcha snabbare, men då krävs ofta mer gateström än en uP kan lämna direkt.
Okej jag ska kolla där.. Men det skulle varit toppen om du kunde lagt upp ett kopplingsschema =) Den behöver antagligen inte kunna styra så höga strmmar eftersom motorerna inte är så stora.. Kommer från några billiga borrmaskiner från Jem & Fix.. hehe. skulle gissa på max 10A vid hård belastning. Kan det stämma tro? har inte hunnit mäta dem än. Kylningen är inga problem =) jag kan fixa en kylfläns som väger några kilo från nån gammal jättebatteriladdare eller liknande 
edit:
Har kollat runt bland guiderna och inte riktigt hittat det jag ville.

edit:
Har kollat runt bland guiderna och inte riktigt hittat det jag ville.
L1 symboliserar motorn.
Jag antar att din pwm signal är 0V vid låg och 5V vid hög. är den 12V vid hög så gör det heller ingenting. Det är viktigt att pwmen inte är högre än 1V vid låg dock, annars är transistorn aldrig avstängd. Antagligen är detta inte ett problem.
Som transistorn skulle jag rekomendera IRL510 eftersom den är billig och L i IRL står för Logikstyrd, dvs den kväver lägre gatespänning för att leda. Beroende på hur mycket motorn drar kan du behöva en IRL530 som är dyrare, men tål mer ström. IRL510 tål 5.6A och IRL530 tål 17A.
Dioden SR504 är en billig shottkey från elfa som tål 5A kontinuerligt och 150A under 8mS. Den borde duga i samtliga fall.