Renovering av rörförstärkare
Re: Renovering av rörförstärkare
Jag har en hel jävla fryspåse full med gamla ECC83 som jag plockade rätt på ur en gammal elorgel som erikshjälpen skulle slänga, men jag fick rensa den först på det jag ville ha.
Och bara för att man blir så nyfiken så beställde jag en kondnings mätare på ebay.
http://www.ebay.com/itm/Hot-Sale-UA330D ... 2a4127af52
http://www.ebay.com/itm/Hot-Sale-UA330D ... 2a4127af52
Den där mätaren kan du förpassa till soptunnan på en gång. En pålitlig kapacitansmätare börjar på runt 500 spänn och upp, tex den PEAK ESR mätaren, den visar både ESR och kapacitans.
Den du köpt kan jag mer eller mindre garantera är bara skit.
Den du köpt kan jag mer eller mindre garantera är bara skit.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Är beredd att hålla med Tekko.
Det kan visserligen vara intressant att kolla kapacitansen, men den där mäter nog minst 10% fel.
Det som är mer intressant att kolla vid felsökning är den ekvivalenta serieresistansen (ESR).
Det kan visserligen vara intressant att kolla kapacitansen, men den där mäter nog minst 10% fel.
Det som är mer intressant att kolla vid felsökning är den ekvivalenta serieresistansen (ESR).
tur att ni sa till, ska fråga innan nästa gång.
det är ju därför man håller till här
det är ju därför man håller till här

"2n2 1000" borde vara 2,2 nF 1000V. Angående pottarna; så det är inte 6 mm.eller 6,35 mm? Är det 4 mm.? Det borde gå att hitta nya pottar med dom måtten, för det verkar konstig om det skulle vara någon udda axeldiameter?
Har du tongenerator och oscilloscope så du kan mäta hur signalen beter sig i förstärkaren?
Har du tongenerator och oscilloscope så du kan mäta hur signalen beter sig i förstärkaren?
Man kan komma rätt långt med vanlig musik (av känd typ) som signalkälla och en signalföljare.
Signalföljare kan man bygga själv.
Normalt brukar jag rekommendera en enkel passiv konstruktion som består av en seriekonding som blockar likspänning, en spänningsdelare som sänker nivån, och två antiparallella dioder som begränsar spänningen, och sedan mata signalen till linjeingången på någon enklare radiobandspelare eller liknande.
I det här fallet med rör så är det dock lite speciellt eftersom man vill ha klart högre ingångsimpedans på en signalföljare för att vara säker på att den "mäter rätt". Något enklare bygge med en op-förstärkare för att få hög ingångsimpedans är en bra idé.
Signalföljare kan man bygga själv.
Normalt brukar jag rekommendera en enkel passiv konstruktion som består av en seriekonding som blockar likspänning, en spänningsdelare som sänker nivån, och två antiparallella dioder som begränsar spänningen, och sedan mata signalen till linjeingången på någon enklare radiobandspelare eller liknande.
I det här fallet med rör så är det dock lite speciellt eftersom man vill ha klart högre ingångsimpedans på en signalföljare för att vara säker på att den "mäter rätt". Något enklare bygge med en op-förstärkare för att få hög ingångsimpedans är en bra idé.
jag uppskattar axel på potarna att vara ca 3.5mm, hade inget skjutmått till hands, med bilden visar tydligt den tuna axeln kontra den tjocka vanliga svarta axeln från treble ratten

Har tyvärr inte tillgång till varken oscilloskop eller tongenerator
men med lite mer specifika instruktioner kan jag nog bygga en signal följare.

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
DU MED!!!???Tekko skrev:Jag har en hel jävla fryspåse full med gamla ECC83 som jag plockade rätt på ur en gammal elorgel som erikshjälpen skulle slänga, men jag fick rensa den först på det jag ville ha.

Det där med olika fabrikat på rören är en skitsak. Ske det spelas gitarr ska det vara rör som distar maximalt (och då är ju ECC83 ett bra val generellt). Så länge rören funkar - kör!
Och tänk på att KT88 och 6550 kan synas lika men du kan inte ha speciellt hög spänning på skärmgallret på 6550 .
Ja, man ser att det är skillnad, den längst till höger verkar vara standard axel. Du kan ju pröva och se om det hjälper att rengöra pottarna annars om du måste byta får du kanske byta rattarna till några som passar. Förutsätter att diametern för fästet av potten i panelen ska vara samma.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Tänk på att diametern kan var 6 (eller 6,3)mm men axeln kan vara fasad.
Googla lite på diy signal tracer och säg vad du tycker om beskrivningarna som finns på nätet.Ericur skrev:Har tyvärr inte tillgång till varken oscilloskop eller tongeneratormen med lite mer specifika instruktioner kan jag nog bygga en signal följare.
Som tongenerator så kan du använda t.ex. en dator (gärna bärbar som går på batteri) eller en telefon/mp3-spelare som spelar en "låt" som bara består av en ton. Fast som sagt så duger det ofta rätt bra med valfri musik.
Hittade den här videon, ser enkel ut men den ser ut att funka.