Elektroniska fartreglage

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Okej... Det skulle alltså funka... kul :)

Dvs så här i PaintSkillz:
Bild

//Rille
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Natruligtvis så har jag ett problem till... måste ha en BEC-krets, alltså en krets som omvandlar motorspänningen till 5 volt så jag kan köra mottagaren på samma batteri... hittade den här: http://www.rcdesign.ru/eng/electronics/esc/ På nåt knasigt sätt så verkar alla krångla till det en massa.

[edit] hans pic-kod var oläsbar, eller snarare kommentarerna... bara massa knasiga tecken
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

en vanlig enkel resistiv späningsregulator funkar nog bra
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

har letat lite mer, hittat en som verkar vara precis vad jag leter efter! kolla här: http://gusvo085.mine.nu/fart Problemet verkar bara vara att hitta rätt IC den heter vist zn409 eller zn419 det pratas om "servo ic"
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Ser krångligt ut...

Denna 73-264-08 http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021122.htm finns hos ELFA för 6.74SEK verkar vara ganska liten... (samma storlek som en transistor verkar det som...)

//Rille
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu pratar ni inte om samma sak. Den som gvs pratar om är en special krets som i det här faller ersätter PICen.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

gvs> Kolla in [url]http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=68[/url. Jag har konstruerat en krets som gör precis det du vill. Kretskortet kanske är lite för stor för att använd i ett segelplan men om man använder yt-monterat så får man ner storleken betydligt.

I stora drag så skickar jag in servo signalen i en AVR-krets. Jag kodar om servo signalen till en ren PWM-signal som jag sedan styr MOSFET-transistorerna med. Det som är påverkar priset och prestandan är transistorerna. Om motorn inte drar så stor ström så kan man komma undan ganska billigt.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Visst den verkar vettig, men den jag hittade verkar passa mina önskemål riktigt bra. Jag är ute efter att spara vikt så mycket det bara går, det ska vara lätt! Måste bara veta var jag kan hitta den kretsen, elfa verkar inte ha den.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

ZN409 är en proffesionell RC-signal krets den kan vara svår att få tag på iallafall i Sverige .

Datablad

.. sen tror jag inte att min krets skulla väga mycket mer, tvärt om! Om man använder ytmonterat och en bra transistor så kommer man nog ner till ett par gram.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Efter att ha letat lite så har jag kommit fram till att zn409 inte går att få tag på alls, tilvlerkas inte längre :( men det finns en annan likvärdig krets, M51660L tillverkas av Mitsubishi, verkar oxå vara krånglig att hitta i sverige, men den finns i europa iaf :) har en bild på kopplingen på samma sida som jag länkade förut.

Men man kanske skulle bygga en sån krets som RDX* har utvecklat. Var får man tag på processorn? och hur bränner jag den, har tillgång till pic-brännare, men det lär ju inte funka.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

AVR kretsen köper du direkt ifrån elfa (alt. beställer ett gratis ex från atmel). Om du nu vill ha en lätt krets så är det onödigt at använda en 2313. Då är det bättre att använda tex en tiny-krets. Det går med vilken som helst bara den har en PWM utgång.

Däremot måste du skaffa dig en AVR programerare. Tror det finns någon på AVRfreaks.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Har själv kollat lite på RDX* reglage nu och det verkar helt klart vettigt... ända felet är väl att det inte är en PIC som gör jobbet :wink:

Annars är det bara att utveckla en egen så som vi har kommit fram till... du ska ju ha mer ström till motorn än till PICen och på den ta-fatta "ritningen" jag gjorde innan visar bara hur PWM går direkt till motorn... jag ser inga probz till varför man inte skulle kunna sätta in en transistor eller då en MOSFET som verkar vara populärt i sådana här sammanhang... jag vet dock inte om man kanske skulle kunna komma undan lite biligare och bara sample beställa ngn passande MOSFET frågan är bara var...

//Rille
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Visst, det är picen som är problemet :) men frågan är om det inte går att köpa ett klent fartreglage för 200 och sen slänga på några transistorer utanför bara för att skrämma upp strömmen? men det är ju alltid roligare att bygga själv.
Såg ett litet problem med RDX*s lösning, den verkar behöva bli kalibrerad varje gång den startas.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Du vet inte vad du snackar om PIC!!!! :nene:
..nä AVR är det enda rätta. Men rent teoretiskt så går det att använda en pic.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag har uppdaterat programvaran så att den inte behövs kalibreras varje gång.
Skriv svar