Remanens på växelströmsgenerator till bil (felet löst)
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Finns det någon beteckning på anslutningarna?
bootstapping är någon annat. Det har inte med saken att göra.
Jag tror att det är felkopplat. Så att han matar solenoiden med magnetiserings spänningen.
bootstapping är någon annat. Det har inte med saken att göra.
Jag tror att det är felkopplat. Så att han matar solenoiden med magnetiserings spänningen.
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Om den matas av magnetiserinsgsströmmen så borde motorn aldrig stanna då så länge motorn snurrar så genereras spänning i generatorn och stoppsoleniden släpper aldrig och motorn fortsätter att gå... var i slingan bryts strömmen till stoppsoleniden så att den stänger ??
Med andra ord måste man veta hur det faktiskt är kopplat - och jag skulle inte utesluta att det är ett mekanisk tröghet, slapp fjäder eller hårdnad fett som gör det trögrörligt då det i slutändan är en mekanisk rörelse som skall göras för att stoppa motorn
Med andra ord måste man veta hur det faktiskt är kopplat - och jag skulle inte utesluta att det är ett mekanisk tröghet, slapp fjäder eller hårdnad fett som gör det trögrörligt då det i slutändan är en mekanisk rörelse som skall göras för att stoppa motorn
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Det är exakt så det är, motorn går inte att stoppa.Om den matas av magnetiserinsgsströmmen så borde motorn aldrig stanna då så länge motorn snurrar så genereras spänning i generatorn och stoppsoleniden släpper aldrig och motorn fortsätter att gå
Jag vrider av tändningslåset.var i slingan bryts strömmen till stoppsoleniden så att den stänger ??
Rycker jag av kabeln på solenoiden stannar motorn direkt.och jag skulle inte utesluta att det är ett mekanisk tröghet
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
felkopplat eller så har du en tändlås som håller på att ge upp??
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Här är ett enkelt schema hur det är kopplat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Vad är det frö märke på generatorn?
Har du någon märkning på anslutningen.
Jag skulle tro att problemen löser sig om du sätter en 12V 5W lampa mellan låset och generatorn och ansluter solenoiden direkt till låset.
Har du någon märkning på anslutningen.
Jag skulle tro att problemen löser sig om du sätter en 12V 5W lampa mellan låset och generatorn och ansluter solenoiden direkt till låset.
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Det är en Delco generator.
Någon märkning syns inte.
Jag provade att klippa av den korta kabeln mellan +-plinten på generatorn och kontaktstycket.
Nu går motorn att stoppa, men med samma 5sek fördröjning som på gamla generatorn.
Däremot vet jag inte om laddningen fungerar fortfarande.
Någon märkning syns inte.
Jag provade att klippa av den korta kabeln mellan +-plinten på generatorn och kontaktstycket.
Nu går motorn att stoppa, men med samma 5sek fördröjning som på gamla generatorn.
Däremot vet jag inte om laddningen fungerar fortfarande.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Har du ingen Amp mätare liggandes bland 'resurserna'?
0 på mitten med utslag + och -
0 på mitten med utslag + och -
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Du ska absolut ha en laddlampa, så det bör du montera, men om det hjälper för just ditt problem vet jag ej. För att lösa dit problem så skulle jag testa att sätta ett relä till solenoiden. Det känns som det borde fungera.
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Det hjälper inte, ett relä har antagligen klart lägre hållström.
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Det kan vara så, men det kan även vara tvärt om.
Det jag inte förstår är att om man bryter strömmen så bryter man ju strömmen. Borde vara samma sak som att dra bort kontakten. Därför känns det som att det är tändningslåset som "läcker" lite??
Det jag inte förstår är att om man bryter strömmen så bryter man ju strömmen. Borde vara samma sak som att dra bort kontakten. Därför känns det som att det är tändningslåset som "läcker" lite??
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1652
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
+1danei skrev: Jag skulle tro att problemen löser sig om du sätter en 12V 5W lampa mellan låset och generatorn och ansluter solenoiden direkt till låset.
Det är helt enkelt felkopplat.
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Då tar jag det en gång till lugnt och försiktigt så att alla hänger med, här är ett schema på en generator av rätt märke. Det ser snarlikt ut på i princip alla generatorer.

Anslutning #1 är fältanslutningen. Här behöver man mata in en spänning för att få fart på generatorn. Den är normalt kopplad över en laddnings lampa. När generatorn är igång kommer den få sin ström via den över likriktarbryggan, så spänningen blir 12V på båda sidor om laddlampan, och den lyser inte.
Om vi i stället kopplar en last där så kommer den att ha spänning så länge generatorn snurrar och levererar ström. Att man bryter ansluten till batteriet kvittar efter som det finns en likriktarbrygga parallellt med den till batteriet som matar fältanslutningen. Resultatet blir som för TS. Det kommer att finnas en spänning på drygt 12V där så länge generatorn snurrar.
Man kan lösa problemet med en tvåpolig brytare eller ett relä. En laddlampan funkar antagligen som nämnts tidigare. En diod som gör att strömmen inte kan gå baklänges funkar också. Men det skulle förvåna mig mycket om det inte är en felkoppling som orsakar problemet.

Anslutning #1 är fältanslutningen. Här behöver man mata in en spänning för att få fart på generatorn. Den är normalt kopplad över en laddnings lampa. När generatorn är igång kommer den få sin ström via den över likriktarbryggan, så spänningen blir 12V på båda sidor om laddlampan, och den lyser inte.
Om vi i stället kopplar en last där så kommer den att ha spänning så länge generatorn snurrar och levererar ström. Att man bryter ansluten till batteriet kvittar efter som det finns en likriktarbrygga parallellt med den till batteriet som matar fältanslutningen. Resultatet blir som för TS. Det kommer att finnas en spänning på drygt 12V där så länge generatorn snurrar.
Man kan lösa problemet med en tvåpolig brytare eller ett relä. En laddlampan funkar antagligen som nämnts tidigare. En diod som gör att strömmen inte kan gå baklänges funkar också. Men det skulle förvåna mig mycket om det inte är en felkoppling som orsakar problemet.
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Koppla ett standard bilrelä med växlande kontakter så att bränsle ventilen kortsluts när reläet faller, d v s när nyckeln stängs av.
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Du har fullständigt missförstått. Spänningen ligger kvar efter tändningslåset när man stänger av med nuvarande koppling.
Då är det i så fall bättre att koppla magnetiseringen över ett relä som tar matning innan tändningslåset.
Då är det i så fall bättre att koppla magnetiseringen över ett relä som tar matning innan tändningslåset.