Projekt: Värmesystem

Berätta om dina pågående projekt.
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

[quote="Hedis"]Vad kör man för vätska i system med solfångare?
Vatten/glykolblandning eller sprit?
Eller rent vatten och tömmer det vintertid?
quote]

Man kör året runt med solfångare, även vid mulet väder får man värme.
tänk dej att stå innanför ett fönster en solig vinterdag -20grade ute men du känner värmen mot ansiktet iallafall. även om det inte ger 50gradigt vatten så hjälper solen till att få upp tempen några grader.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Altid kul med sånna projekt, jag vet själv hur uppspelt man var när jag skulle driftsätta pannan i köket & acctanken i vardgsrummet :lol: .
Föresten, hur avancerade är dom där solpanelerna igentligen?, är det nått man kanske skulle kunna bygga själv & labba i miniformat, eller är det mycket special prylar som används där?.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Oj, nu fick jag många svar här!

Börjar med dagens framsteg:

Snickrade vidare på mitt förråd. Så här ser det ut nu:

Bild

Det är bra med hjälpredor!

Bild

Bild

Även om dom tyckte det var roligare att åka fyrhjuling...

Bild

Bild

Usch... Nu fick ni ser mitt slitna tryne också! :lol:

Madmodder: Jepp, skiktning är a och o i acktankar. Dock har redan denei förklarat varför!

Hedis: Någon form av glykol skall det vara. Är inte mer insatt än att jag vet att det inte är bilglykol då den kan angripa de ingående delarna. Solfångaren laddar tanken genom en slinga så man behöver inte ha glykol i hela systemet. Det är ganska lite vatten i solfångar delen.

Fagge: Solfångarna är busenkla. Lite aluprofiler och strips och ett glas med låg järnhalt. Du kan köpa solfångare i byggsats och bygga ihop dom själv. Stripsen är aluplåt som är hopvalsat med ett koppar-rör. Plåten blir varm och värmen tas upp av vattnet i koppar-röret.

En stor fördel med solfångarsystemet är att det är en enkel konstruktion. Enda rörliga delen är egentligen cirkulationspumpen. Pajjar den kan man köpa en ny på Clas Ohlson. Jämför med tex en värmepump. Blir det strul där kostar det massor att åtgärda i de flesta fall.

/Magnus
Senast redigerad av Snabelost 17 oktober 2005, 11:22:16, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ok, jag har för mig att jag läst någonstans att di använder nån speciell glassort där solstrålarna lätt kan tränga in, men sen så spärrar glaset strålarna att reflekteras ut igen "likt en diod". Eller är jag helt ute & cyklar?.
Och dom där alulåtarna bör vara svarta för att absorbera så mycket värme som möjligt eller?.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Fagge: Vet inte om det gör så stor skillnad ifall glaset spärrar likt en diod eller inte, med tanke på att absorbatorn är så effektiv. Dock skall man absolut använda glas med låg järnhalt. Min far köper glas från tyskland, där har han hittat det bästa glaset. Aluplåten skall vara svart. Den har någon skum svart färg som tydligen skall vara bättre än vanlig svart färg.

En helt annan sak, jag brukar hjälpa honom ibland och när man monterar uppe på taket känns det alltid lika skumt när man går på glasen, när solfångaren ligger på taket!

/Magnus
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Om man skulle valsa en plåt själv istället för att köpa färdigt, Undra var aluplåt kostar?
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Aluvi: Ifall du vill bygga egna solfångare så bör du iallafall köpa absorbatorn/stripsen. Dom kostar inte mycket per meter och då har du koppar-röret invalsat och klart. Ifall du försöker göra stripsen själv är det inte matrealkostnaden som är problemet utan att lyckas valsa ihop de två matrealen. Dessutom måste man ju blåsa upp kopparröret efteråt. Efter valsningen blir det ju platt! :wink:

/Magnus
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Oki.
Jag gick en kurs i solfångare för ett antal år sedan och då var det lite dyrt att köpa.
Har nån koll på priser på absorbatorn/stripsen och var dom finns att köpa?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Angående den svarta färgen så ska man inte använda vanlig färg. Den lägger sig som ett isolerande skickt som gör att värmen får svårare att tränga in.

Man ska anodisera (?) dom svarta med syrabad och el, då får plåten en svart färg på kemiskt vis. :?

... jag skulle nog köpa. 8)
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

netrunner: Jopp, det stämmer.

aluvi: Skall kolla pris på strips.

/Magnus
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Snabelost skrev: och ger tillräcklig temperatur på varmvattnet utan att störa skitningen i tanken.

Det var ett nytt grepp, det är alltså en kombinerad ackumulator/septi-tank. :shock:

Har hört en del mummla om solfångare med vakuumrör, och att de monterar dem stående mot en vägg istället för liggande på taket. Vitsen med det skall vara att bättre ta hand om lågt stående höst, vinter och vårsol, på sommaren blir det ändå kraftig överproduktion. Låter ju vettigt, men jag har inte själv satt mig in i detta.

Projekt är svårast i slutet för min del, så fort det bara återstår rent arbete så svalnar intresset betydligt. Ibland kommer jag dock ändå i mål, på något sätt.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

(Angående skitning)
Man skall ju ta tillvara på all värme vettu! :lol:
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Hahaha!

Med en riktigt bra konstruerad värmeväxlare (som inte sätter igen sig så lätt) så borde det funka!

Skall rätta till mitt stavfel... :wink:

/Magnus
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

aluvi: Stripsen kostar cirka 600:- +moms/m2. Dom är inte eloxerade utan "sputtrade". Det innebär, enligt min far, att färgen beskjuts på plåten i en vacuumbehållare, molekyl för molekyl. Skumt? Jepp...

Vacuum solfångare fungerar bättre på vintern, men ligger dom på taket får man problem med att snö och rimfrost stannar kvar eftersom dom inte blir varma. Dessutom kostar dom mer att köpa.

/Magnus
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Har en släkting som har byggt ett exakt lika dant system. Han fick dock byta ut akumlatortanken ( föredetta oljetank ) efter några år eftersom den började ge vika i svetfogarna. Så det kanske är en god ide att förstärka tanken. Han bytte till ett system med flera mindre tankar, tror detta var för att få upp temperaturen snabbare när han enbart använde solfångarna på sommaren så att han kunde få varmt tapp vatten.
Skriv svar