Kretskortsdesign
Re: Kretskortsdesign
Jag använder EDWinXP och har gjort det ett tag. Det är inte världens mest intuitiva program men kan man "ta sig in under skalet" har det allt jag kan behöva och lite till.
Jag kan också rekommendera DipTrace. Jag satt med DipTrace och tutorial från Lizerdboy under en kväll och kunde sedan tillräckligt för att skapa komponenter, scheman och PCB.Klas-Kenny skrev:Jag kör DipTrace, väldigt nöjd med det.
Lizerdboy här på forumet har dessutom gjort en väldigt trevlig tutorial för det hela:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=58347
Tutorialen är väldigt kärnfull och rakt på sak.
Edit:förtydligande
Kör Eagle mest för att det är lätt att lära sig och tycker det har det mesta man kan önska till det jag arbetar med i alla fall.
Började med det för ca 3 år sedan och visste inte ett skit då det var första gången jag höll i ett sådant program men en bara 30 min lång tutorial på tuben senare och jag kunde göra kretskort och scheman som om jag inte gjort något förr. En annan anledning till att jag använder det är för att alla PCB tillverkare jag varit i kontakt med under årens lopp kan ta filerna rakt av från det utan att jag först behöva göra gerbers och skit eller andra grejer som stör.
Det i princip enda jag inte tycker om Eagle är att det inte är uppenbart hur man gör egna komponenter, det är lång ifrån uppenbart hur man skall gå till väga tycker jag. Har kanske ändrats i de senaste versionerna men tvivlar lite.
Började med det för ca 3 år sedan och visste inte ett skit då det var första gången jag höll i ett sådant program men en bara 30 min lång tutorial på tuben senare och jag kunde göra kretskort och scheman som om jag inte gjort något förr. En annan anledning till att jag använder det är för att alla PCB tillverkare jag varit i kontakt med under årens lopp kan ta filerna rakt av från det utan att jag först behöva göra gerbers och skit eller andra grejer som stör.
Det i princip enda jag inte tycker om Eagle är att det inte är uppenbart hur man gör egna komponenter, det är lång ifrån uppenbart hur man skall gå till väga tycker jag. Har kanske ändrats i de senaste versionerna men tvivlar lite.
Många rekommenderar program utan någon kommentar vilket känns lite tunt. Men trådskaparen kan säkerligen få ut mycket mer av tråden med fler specifika frågor.
Exempel:
Vilka funktioner är viktiga för att arbete enkelt?
Vad behövs mer specifikt om kraftelektronik ska designas?
Hur fungerar skapandet av egna footprints?
Är det fortfarande Gerber som gäller?
och så vidare.
Exempel:
Vilka funktioner är viktiga för att arbete enkelt?
Vad behövs mer specifikt om kraftelektronik ska designas?
Hur fungerar skapandet av egna footprints?
Är det fortfarande Gerber som gäller?
och så vidare.
Finns en wikisida hos EF i detta ämne:
http://elektronikforumet.com/wiki/index.php/EDA-System
* KiCad - öppen källkod, BSD/Linux
* PCB (mjukvara) - öppen källkod, BSD/Linux, program för att rita just mönsterkorts layout, ej schema
* Eagle - max 100 x 80 mm
* EDwinXP - MS-Windows endast
http://elektronikforumet.com/wiki/index.php/EDA-System
* KiCad - öppen källkod, BSD/Linux
* PCB (mjukvara) - öppen källkod, BSD/Linux, program för att rita just mönsterkorts layout, ej schema
* Eagle - max 100 x 80 mm
* EDwinXP - MS-Windows endast
Angående Eagle så bör det nämnas att storleken bara gäller freeware versionen, man kan få obegränsat med licens.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Hemma - Eagle
På jobb - Mentor PADS (Logic + Layout + Router)
Jag ska nog testa lite andra mjukvaror hemma då jag inte är riktigt nöjd med eagle.
På jobb - Mentor PADS (Logic + Layout + Router)
Jag ska nog testa lite andra mjukvaror hemma då jag inte är riktigt nöjd med eagle.
Använder Mentor Pads på jobbet. Tycker det är ganska segt att hoppa på mellan layout/router så fort man ändrar i schemat eller vill ändra planytor och sånt. Är det något som du irriterar dig över? Har provkört Altium Designer 14 och den verkar betydligt mer välpolerad än vad Pads är.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Jo att hålla på att växla mellan layout och router är ingen jättehit (speciellt eftersom jag gillar att routa i router), tyvärr har Mentor inte heller några planer på att slå ihop programmen
Har inte själv kört Altium men är lite nyfiken på det och skulle gärna vilja testa det. Dock har jag vänner som kör det, och de är inte jätteförtjusta vad jag förstått.

Har inte själv kört Altium men är lite nyfiken på det och skulle gärna vilja testa det. Dock har jag vänner som kör det, och de är inte jätteförtjusta vad jag förstått.
Jag är mer förtjust i altium än pads i alla fall. 3D läget har räddat en rätt så mycket. Altium har vissa problem med RF.
Privat kör jag Eagles, trevligt att kunna versionshantera XML filerna i git
Privat kör jag Eagles, trevligt att kunna versionshantera XML filerna i git
Att man upptäcker kollisioner och komponentplacering mot mekanik.
Komponentplacering hade inte varit roligt utan 3D läge i mitt fall.
Komponentplacering hade inte varit roligt utan 3D läge i mitt fall.
Jag plockar alltid in korten i Inventor, för att slippa sådana problem.
Och Ja det sparar mycket pengar och arbeta.
Och Ja det sparar mycket pengar och arbeta.
- Klas-Kenny
Håller fullständigt med om det där.
Jäkligt trevligt att man numera kan exportera 3D-modeller ur DipTrace också, inga problem att ta in i Inventor.
Och har man ändå resten av det man jobbar på uppritat som 3D-modell så blir det ju inte riktigt komplett utan ett kretskort, så det är väldigt bra att kunna ta in det direkt.
Jäkligt trevligt att man numera kan exportera 3D-modeller ur DipTrace också, inga problem att ta in i Inventor.

Och har man ändå resten av det man jobbar på uppritat som 3D-modell så blir det ju inte riktigt komplett utan ett kretskort, så det är väldigt bra att kunna ta in det direkt.
Håller med om detta. Använder flera olika datorer och SVN. Då är det rätt drygt om man råkat ändra i något bibliotek på två olika ställen och bara kan konstatera att binärfilerna inte matchar. Sedan Eagle 6 är det som sagt XML och det går ofta att slå ihop ändringar från flera håll med en merge i SVN.Micke_s skrev:Privat kör jag Eagles, trevligt att kunna versionshantera XML filerna i git