Elektrisk Longboard - Laglydiga varianten

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Elektrisk Longboard - Laglydiga varianten

Inlägg av danei »

"Det låter ju segt att inte få klara besked när man lagt ner jobb på att få den just laglydig "

Det är inte polisens sak att tolka lagen, de har säkerligen inte koll på alla aspekter i fordonslagstiftningen. Det är mycket lättare att peka på en detalj som bryter mot en lag än att med säkerhet säga att en helhet inte bryter mot någon lag.
gokartnisse

Inlägg av gokartnisse »

danei skrev:"Det låter ju segt att inte få klara besked när man lagt ner jobb på att få den just laglydig "

Det är inte polisens sak att tolka lagen, de har säkerligen inte koll på alla aspekter i fordonslagstiftningen. Det är mycket lättare att peka på en detalj som bryter mot en lag än att med säkerhet säga att en helhet inte bryter mot någon lag.
Det är helt riktigt att polisen inte har till uppdrag att godkänna fordon men det blir lite väl fånigt när transportstyrelsen bara slår ifrån sig och säger att det inte går att göra lagligt pga avsaknad av styre, medans polisen som arbetar som just trafikinspektör hävdar att det INTE går att veta säkert förrän en domstol har tolkat lagen. Uppmaningen vi fick av trafikinspektören var i princip "ut och kör för att testa systemet". Dessutom var den i alla fall inte olaglig så vitt han kunde se. Notera att trafikinspektören är den som tar hand om att utreda tveksamma fall inom fordonslagstiftningen.
Transportstyrelsen borde faktiskt kunna ge klara besked om godkännande men ville knappt ta i oss med tång...
Neondiod skrev: Skike hjulen har standard stateboard kullager med i.d. 8 mm, medan de mbs truckarna har 9,5 mm axlar. Men det vet ni säkert redan.

1:4 utv är nog perfekt för 5 " hjul med en ca 170 kV motor. Men med 12 celler kan det nog gå lite fort iof. Orkar inte räkna på det, så mycke Pi å skit :)
Jag antog att lagren inte skulle passa då jag visste att mbs truckarna har större axlar än standard för skate/longboards men visste inte säkert. Men det känns om ett av de mindre problem som är kvar att lösa. :wink:

De motorerna vi har beställt är 245 kv varianten av samma motor som vi hade i projektet (215 kv) då 215 var slut hos hos hobbyking. Om vi då kopplar om dem till Y istället för delta hamnar vi på ca 145 kv vilket blir ganska lagom med 1:4 utväxling. Eventuellt kanske vi går till 1:3,5 för att kunna närma oss 40 km/h på 12 celler. Självklart är det endast en teoretisk hastighet som aldrig kommer utnyttjas då den blir olaglig att framföra om den går fortare än 20 km/h.... Eller så kanske mjukvaran råkar få lite (o)lämpligt varierbara spärrar :lol:
skalman23

Inlägg av skalman23 »

Kul projekt. Frågan är som sagt i fall den är laglydig.
gokartnisse

Inlägg av gokartnisse »

Motorerna har nu kommit från hobbyking och efter lite pillande i helgen har vi nu kopplat om 2 av dem till Y istället för delta. Det verkar som om motorerna går både jämnare och tystare med Y koppling, dock verkar det inte svårt att mätta statorn. Vi hade en strömgräns på runt 60 A, strömmen spikade rejält vi en av starterna under testkörningen vilket kan bero på mättad stator, dock kommer vi nog aldrig köra över 30 A per motor ändå, momentet kommer med råge kunna kasta en av brädan då.

Benjamin har lagt en hel del tid på att utveckla mjukvaran i sina drivare så nu startar den helt perfekt och mjukt varje gång trots att vi kör UTAN sensorer. Drivarna fixar tom att man rullar bakåt innan start. Kolla in klippet Benjamin har länkat på sin hemsida: http://vedder.se/2014/08/startup-torque ... /#more-694

Hjulen är påväg och så fort dem har kommit ska vi testa lite olika brädor med våra truckar och hjul för att känna vad vi vill ha för några.
gokartnisse

Inlägg av gokartnisse »

Tyvärr blev det en ofrivillig paus i byggandet då lagren som kom med hjulen inte passade MBS truckarnas 9.5mm axlar och sen lyckades firman vi beställde lagren från skicka fel lager. Så har varit ett tidskrävande par turer fram och tillbaka där.

Alla motorerna är nu omkopplade och testade, CAD:andet har börjat och till helgen ska vi prova lite olika brädor för att se hur lång bräda man kan ha utan att får för stor svängradie. En del erfarna longboardåkare har påpekat att låg markfrigång är mycket viktigt, dock tror jag det spelar en påtagligt mycket mindre roll om man slipper sparka. Bara 10-15mm kan ju spela ganska stor roll för hur lätt det är att nå ner för att sparka ifrån långt, men hur mycket förändras egentligen "vägengenskaperna" av högre markfrigång? Jag vet inte så det får vi se i helgen. :D

Benjamins drivare har fått mycket uppmärksamhet på nätet så han har börjat utveckla den ytterliggare en hel del, vi får ser var det leder men jag skulle inte bli förvånad om det slutar med man kan köpa prototyper.
proceed

Inlägg av proceed »

Tyvärr blev det en ofrivillig paus i byggandet då lagren som kom med hjulen inte passade MBS truckarnas 9.5mm axlar och sen lyckades firman vi beställde lagren från skicka fel lager. Så har varit ett tidskrävande par turer fram och tillbaka där.

Alla motorerna är nu omkopplade och testade, CAD:andet har börjat och till helgen ska vi prova lite olika brädor för att se hur lång bräda man kan ha utan att får för stor svängradie. En del erfarna longboardåkare har påpekat att låg markfrigång är mycket viktigt, dock tror jag det spelar en påtagligt mycket mindre roll om man slipper sparka. Bara 10-15mm kan ju spela ganska stor roll för hur lätt det är att nå ner för att sparka ifrån långt, men hur mycket förändras egentligen "vägengenskaperna" av högre markfrigång? Jag vet inte så det får vi se i helgen. :D

Benjamins drivare har fått mycket uppmärksamhet på nätet så han har börjat utveckla den ytterliggare en hel del, vi får ser var det leder men jag skulle inte bli förvånad om det slutar med man kan köpa prototyper.
Jag skulle vara väldigt intresserad av att köpa/testa prototyp!!!!!!!!!
När allt är 100% klart och det visar sig funka.

Kör longboard till jobbet på sommaren (ca 1,3 mil) och det skulle vara extremt skönt att slippa sparka på dom två väldigt långa uppförsbackarna som finns där. Efter dom så är det bara downhill, men sen ska man ju hem med :)
gokartnisse

Inlägg av gokartnisse »

Testarna gick förvånansvärt bra, MBS truckarna tillsammans med skikehjulen svänger mycket bra och ger en mjuk åkning, man känner nästan inga ojämnheter som skulle skaka sönder fötterna med vanliga longboardhjul. Brädan svängde nästan för bra så vi får kanske köpa de hårda bussningarna för att få mera stabilitet i högre fart, rena motsatsen mot vad jag förväntade mig (köpte extra bussningar av den mjuka varianten, finns som mjuk/medium/hård).

Några donerade en elektrisk longboard till Benjamin så nu har vi två "vanliga" elektriska longboards att testa med, min med två motorer och hans med en. Detta kommer bli en spännande vinter, för den som vill följa fler elektriska longboards och då framförallt Benjamins drivare, kika in på endless-sphere forumet.

proceed: Menar du hela brädan eller bara motordrivare?
Då brädan är mer av ett hobbyprojekt och jag har väldigt mycket annat för mig i livet (läser till civilingejör på Chalmers, engagerad i en del föreningar/kommittéer på studentkåren samt övrigt vad livet har att erbjuda en 22 åring) så har jag inte tid att driva någon support eller utveckla till en nästan kommersiellt fungerade prototyp så kommer nog inte bygga fler, eventuellt kan jag om intresse finns kanske tillverka och sälja de icke kommersiellt tillgängliga delarna för att bygga sin egna bräda (såsom motorfäste till truckar osv) och då utan några som helst garantier på livslängd/funktion även om det redan finns flertalet personer som gör det.
Motordrivaren finns publicerad på Benjamins hemsida, och han har utvecklat den ytterliggare de senaste så det kommer komma upp bättre varianter mer lämpade för att driva longboards och andra mer trögstartade laster. Eventuellt kanske han börjar sälja prototyper i ett senare skede. Får nog se till att han skriver ett par poster här själv :)
Den senaste mjukvaran jag testade i söndags ger i princip alltid perfekta starter från stillastående (även i uppförsbacke) förutsatt att man inte rullar för fort bakåt, detta helt utan sensorer!
Skriv svar