Utsug laserskärare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Re: Utsug laserskärare

Inlägg av GeekJoan »

zeus skrev:GeekJoan: Vad kostar en sån?

edit: Hittade pris på ca 35 000:-. Lite saftigt för oss.
Nja, tror jag gav ca 15 000:-.
Finns mindre modeller också, vet inte hur många m3 du behöver ha?

Kolla med acgfyrtal.se eller signcom.se båda säljer Bofamaskiner.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag håller på och skissar på ett filter till min laser nu.

Jag har en kanalfläkt med en max kapacitet på 280m3/h som sköter utsuget från maskinen.
Sen har jag tänkt bygga en låda som innehåller 6st Delta FFC0912DE 92mm fläktar som har en max kapacitet på 180m3/h.
Dessa tänkte jag montera i par med varsitt kolfilter så det blir tre filtersteg á 2 fläktar och 2 kolfilter.
Om inte detta räcker för att ta bort rök och odör så har jag även beställt en 10g/h ozongenerator som jag tänkt montera antingen efter alla tre filtersteg enligt ovan, eller mellan steg 2 och 3. Detta dumpas sedan ut på balkongen.

Jag kan absolut ingenting om aerodynamik eller liknande så alla tips och idéer uppskattas.

En snabb rendering av hur jag tänkt med de 6 fläktarna med kolfilter (en av 3 "moduler"):
Rendering 01.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nibl

Inlägg av nibl »

Tänk på att flödet minskar rejält när du har lie motstånd.
Har du mätt vilket flöde du får från kanalfläkten när den är ansluten till lasern? Jag har testat med en enkel kanalfläkt tidigare (från biltema?), och flödet minskade med ca 80% när jag anslöt den till lasern jämfört med slangen lös bredvid.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag har inte testat då jag inte har någon mätutrustning för att mäta flöde eller tryck.

Kan du och/eller andra rekommendera en annan bättre fläkt än biltemas största och kraftigaste, men som inte är gigantiskt stor, inte låter ofantligt mycket, inte kostar vansinnigt mycket och inte kräver 3-fas? :shock:

Tycker faktiskt att fläkten från biltema var ganska dyr för vad det är för något. http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilati ... akt-46344/
Det är art# 46345 jag har köpt.

Visst kan jag köpa flera och seriekoppla dom för att minska flödesförsämringen vid ökat motstånd, men det är mer tilltalande att ha EN fläkt även om priset blir något dyrare. Denna fläkt är dock tyst med endast 36dbA (enl manualen?!, jag tycker iaf att den var väldigt tyst :) )
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Reservation för att jag inte riktigt förstått uppställningen. Är inte problemet att man försöker suga ut luft ur en ganska tät inkapsling? Genom att öka tillflödet (hål eller glipa i inkapslingen av lasern) så får man även upp flödet. Med stor sannolikhet hänger de otrevliga ångorna med i draget.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

enklast möjliga mätutrustning för vent är
1 tändsticka, så man ser åt vilket håll luften rör på sig
2 U rörs manometer, en bit genomskinlig plastslang med lite (gärna förgat ) vatten i sig, för att mäta difftryck

man kommer förvånandsvärt långt med detta

är det någon som behöver en utsugsfläkt så kan både mizze och jag ha liggandes, tror det finns någon tråd om det en halv evighet bak i tiden
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

På min maskin så har jag en air assist som pumpar in luft när lasern körs. Så det borde inte bli ett massivt undertryck inne i lasern. Däremot ska jag nog ta och prova att täta maskinen så att den enda luft som kommer in när locket är stängt är luften från air assisten och då borde "all" luft också sugas ut av fläkt/filter-systemet. Om man råkar pumpa in mer luft än vad systemet klarar att evakuera så kommer det ju lukta satan i lägenheten, speciellt om maskinen läcker som ett såll :)

Och ja jag behöver kanske en fetare fläkt så du får gärna länka till den tråden du nämner Grym :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Synd på 3-fas där. Har inte 3-fas i lägenheten :(
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag kör min med en liten frekvensomformare
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Hur skulle det fungera att använda en medelstor våtdammsugare, bygga en tät filterkonstruktion i behållaren som luften renas i genom?
nibl

Inlägg av nibl »

hyperion skrev:På min maskin så har jag en air assist som pumpar in luft när lasern körs. Så det borde inte bli ett massivt undertryck inne i lasern. Däremot ska jag nog ta och prova att täta maskinen så att den enda luft som kommer in när locket är stängt är luften från air assisten och då borde "all" luft också sugas ut av fläkt/filter-systemet. Om man råkar pumpa in mer luft än vad systemet klarar att evakuera så kommer det ju lukta satan i lägenheten, speciellt om maskinen läcker som ett såll :)

Och ja jag behöver kanske en fetare fläkt så du får gärna länka till den tråden du nämner Grym :)
Nu vet jag inte vad du har för air assist, men kompressorn som laserpro säljer till sina lasrar ger ca 90 l/min (5.4 m3/h) och de rekommendationer jag har sett ligger på minst 200 m3/h i utsug.
Det är ganska vanligt att folk använder spånsugar som utsug, men de brukar leva om ganska mycket.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag kan justera tryck och flöde ut från min kompressor. Enligt deras manual så rekommenderar de ett utsug på 60-100cfm vilket är 100-170m3/h samt en kompressor som klarar 15psi @ minst 5cfm vilket blir 8,5m3/h@1bar ungefär (dock ska man inte kör med högre tryck än 30psi/2bar).

Så om jag ser till att suga ut minst 150m3/h och justerar in min kompressor så kanske det räcker med min befintliga fläkt, om inte så får jag väl skaffa en till eller en helt annan.
kirlu2

Inlägg av kirlu2 »

Jag skulle nog börja med elektrostatiskt filter,tar bort partiklar, lätt att bygga, begränsar knappt luftflödet och är lätt att rengöra.
Sedan skulle jag nog ha ett kolfilter, tar bort farliga gaser.

Vet dock inte så mycket om sådant här.
Lycka till!
Skriv svar