Ghettoblaster

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Ghettoblaster

Inlägg av MadModder »

Letade lite bilder på amp9-basic, och DIL-kapseln verkar vara en 74HC365, icke inverterande hex buffer / line driver.
Det förefaller mig mycket märkligt att en aktivt låg signal styr en felindikerande lysdiod vars andra ben är kopplad till jord. :humm:
Inte för att det påverkar själva funktionen, men rent instinktivt tycker jag överlast och dylikt ska indikeras med en TÄND lysdiod, inte tvärtom. :D
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

MadModder: finessen är nog att fel/slut på batteri blir då samma. En tänd lysdiod är lite svårt att få till om batteriet är dött.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Ni har helt rätt, det känns fel att dioden lyser när det inte clippar, och tvärtom. På något vis känns det ändå tufft att det är just den vägen. Jämför med ett kärnkraftverk som har (helt hypotetiskt alltså) en reaktor överhettad lampa som lyser när det är för varmt. Det är lite surt om det blir härdsmälta bara för att lampan har rykt :) Det får förstärkarens clipping LED att kännas lite mer manlig, helt enkelt.

Jag har inte lagt mycket tid på att fundera över "problemen" med förstärkaren senaste tiden. Den fungerar oberoende av om lampan lyser eller ej. Men för att kunna använda ghettoblastern behöver jag en laddare för batterierna och lite annan funktionalitet, så tiden har gått åt till design av detta (projekttråd på gång för laddaren). Kanske vore det enklast att beställa en ny förstärkare från 41Hz och löda ihop och se om den beter sig bättre. De är ändå inte så dyra... Eller och beställer jag ett gainclone kit, det har jag ju prövat på förut, med goda erfarenheter (spelar musik som bäst).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Micke_s: Jo, men istället för att dra en jordledning rakt över halva stiftlisten går det ju att ansluta bara en pinne till plus. Då blir resten tänd när allt är ok, men overload tänds när det inte är ok.
Både "AWAKE" och D2 lyser ju när spänningen är på och steget inte är försatt i sleep mode. Det räcker väl :)
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Ngn som lyssnar på In Flames? ;)
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Jo, det blir lite In Flames mellan varven. Inte lika mycket numera som förut, men i alla fall. Loggan kom dit endast av den orsaken att jag tyckte det var för mycket tomrum i mitten på fronten när jag hade caddat klart. Och så gillar jag Jesterhead loggan :)
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Det börjar bli hög tid att sy ihop detta projekt. Den senaste tiden har min tid gått åt att färdigställa laddaren, som nu är så gott som klar.

De piezodiskanter som jag ursprungligen använde lät helt förskräckligt (ungefär som att kapa tunnplåt med vinkelslip), så jag har nu bytt ut dem mot ett par Monacor DTM-104/8, som vid ett snabbt test låter sjukt mycket bättre.

Under första "spelningen" insåg jag också att det behövs en förförstärkare med tonkontroll till denna. Peak-to-peak spänningen som man får av t.ex. telefoner verkar vara för låg för att kunna få full volym ur ghettoblastern, så lite förstärkning av insignalen känns vettigt. Det första kompisarna gjorde under jungfruturen var att gräva fram en "equalizer" på telefonen och höja basen, så jag får nog krypa till korset och lägga till tonkontroll. Antagligen blir det något enkelt "kit" från ebay eller dylikt.

Ett första utkast på kontrollpanelen är också gjord. Jag är rätt nöjd med det, så ifall jag inte inser att jag har glömt bort något väsentligt så blir nog slutgiltiga designen mycket lik.
tweeterchange.jpg
controlpanel1.jpg
controlpanel2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Hur gick det? :) Skulle vara kul att se slutresultatet!
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Slutresultatet lär nog dröja ett tag ännu. Alla är inte lika fulla av energi som er ;)

Det är hur som helst mest detaljer kvar nu när jag har fått kontrollpanelen och logon av kankki. Jag vet inte om jag vill lägga upp fler bilder förrän det är klart. Vi får se...
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Haha, ok. :D
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Även denna midsommar spelades det med ghettoblastern. Den vägde in på 36 kg och mycket mer blir det nog inte.
slowprogress.jpg
Lite finns det ännu kvar att göra:
- högtalargaller skall monteras
- en förförstärkare skall byggas (kretskort beställt)
- bakpanel för batteriluckan
- temperaturkontroll för fläktarna
- 5V matning för USB-laddare
- "bättre" reläer
- antagligen måla (jo, jag vet...) hörnskydden svarta

Bättre reläer behöver jag p.g.a. att de nuvarande har bränt fast i slutet läge. Min gissning i dagsläget att det beror på stora strömmar när reläerna sluts, då det finns rätt så stora kondensatorer i både laddaren och förstärkaren. Reläerna är specificerade för 5A (resistiv) last och normala strömmar borde inte överstiga 3 ... 4 A. Är jag inne på rätt spår? Reläerna är av typen G6B-1114P-US 5DC:
https://components.omron.com/components ... B_0911.pdf
Ifall det är för höga inrusningsströmmar så har jag alternativen att försöka hitta andra reläer med samma footprint, montera större reläer externt, eller försöka begränsa inrusningsströmmarna med en serieresistans (eller induktans?).

Jag skall ta lite bättre bilder, men det blir knappast av förrän åtminstone en del av ovanstående lista är fixat.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Bussit! :D

Blev ju bra med ögonen där också. :tumupp:
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Ögonen blev nog riktigt bra, och blir säkert ännu bättre när det blir lite mörkare :)

Lite smått jobb på detta.

Till förförstärkaren baserad på TDA1524A så är kretskort som sagt beställd. Jag beställde dem (5 st) från Elecrow i tisdags och de meddelade idag att de har skickat kretskorten. Om DHL håller vad de lovar borde jag få dem i slutet av nästa vecka. Nedan finns också schema och kretskortslayout.
preamplifier_circuit.png
preamplifier_pcb.png
Fläktarna väsnas onödigt mycket på full fart, så jag har idag petat ihop en fläktkontroll på experimentplatta. Jag har ännu inte bestämt om jag orkar göra ett kretskort till detta eller om jag helt enkelt löder ihop det på ett kort med endast kopparöar. Schemat finns nedanför. En kort förklarning:
- utspänningen proportionell mot temperaturen (på ett ungefär)
- möjligthet att justera förstärkning och offset
- U1A är en spänningsföljare, som matas av en justerbar spänningsdelare. Dioderna är endast för att LM358N inte kan sänka ström med tillräckligt låg utspänning.
- U1B förstärker skillnaden mellan "referensspänningen" och spänningen över PT100 givare
- U1B matar adjust-ingången på en LM317 som i sin tur matar fläktarna
- tanken är att utspänningen är ca. 12V vid 0°C och 24V vid 50°C

Det var allt för denna gång...
Skriv svar