Kontrollerad droppsmörjning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jihe

Re: Kontrollerad droppsmörjning

Inlägg av jihe »

Misstänker att en sån där ger alldeles för stor volym per slag och att man måste utföra ett helt slag i en cykel, inte dra ut på det över tid.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Vilhelmsson skrev:Använder du oringsspray? om du använder klisterolja elr kedjespray så förstör du oringarna och då blir det en dyr kedja..
Jag använder kedjeolja för o-ringskedjor om jag har en motorcykel utan scottoiler. Men nu kör jag som sagt med scottoiler, så det är ju inte relevant för diskussionen.

Kedjevax har jag fått för mig att flera handlare slutat sälja på grund av problem med skurna kedjor. Aldrig provat det själv.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Dessutom är många kedjesprayer gjorda för att inte förstöra O-ringar, den jag har nu (motul vill jag minnas) står det klart och tydligt att den kan användas BÅDE för vanliga kedjor, och O-ringskedjor.
bearing

Inlägg av bearing »

Har för mig att jag sett peristaltisk pump / doserpump /doseringspump på conrad eller liknande. Men hittar inte nu. Vad tror du om att använda en sån?
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

http://www.m.nu har sånna pumpar, helt klart billigast.. runt 180 kr.
Går att byta slangen om den skulle vika sig för oljan.
Funkar perfekt för oljor, själv pumpat seg syrup med dessa ( tänk 10 gånger värre än sirap ungefär )

https://www.m.nu/peristaltic-liquid-pum ... p-875.html
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Den där skulle nog kunna funka om det går att byta motorn mot en liten stegmotor.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

En sådan slangpump ger mycket mer än en twostrokelubepump, dito är gjord för att ge minimalt med olja och dessutom ställbar och nästan gratis på mcskroten, sedan beror det på var man har dispensern direkt på kedjan elr på bakdrevet.
Slitaget på kedjan ser man på hur ofta/mycket den behöver spännas, jag tolkar det att du kollar den ofta/tvättar:

"Jag tycker inte man brukar behöva slarva med smörjan särskilt längre innan länkarna börjar gå trögt"

Då får du problem
bearing

Inlägg av bearing »

Vad är det för pumpprincip på oljepumpen till tvåtaktare?
Dom är ju ökända för att sluta funka efter tag, så att motorn skär. Vi har två skotrar som båda har skurit och renoverats efter haveri på oljepumpen. Eller, själva pumpen kanske inte har varit problemet, utan mer att oljan tjocknat i någon av slangarna.
Om pumpen har rätt volym per varv kanske man skulle kunna driva den via en koppling från framdrevet för en helt mekanisk lösning.

Jag blir inspirerad av tråden och sugen på att göra en vax-smörjare för mc-kedja, för att slippa oljestänk. Med kontinuerlig smörjning ur munstycken placerade på rätt ställen borde kedjan inte skära, trots vax. Kanske går att tillverka en vaxpump av en skruv/spiral i ett rör.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Vilhelmsson skrev:En sådan slangpump ger mycket mer än en twostrokelubepump, dito är gjord för att ge minimalt med olja och dessutom ställbar och nästan gratis på mcskroten, sedan beror det på var man har dispensern direkt på kedjan elr på bakdrevet.
Tanken är alltså inte att ha någon pump som går kontinuerligt. Det kommer att ge för stor oljevolym oavsett pump.

Jag tänker mig en mikrokontrollerstyrd sak som typ knuffar en stegmotor ett steg åt gången med ett givet intervall, eventuellt styrt av bakdrevets hastighet, men förmodligen fast. Med t ex en peristaltisk pump tänker jag mig att den principen kommer att funka - den har inte en cykel som måste gås igenom utan kan stanna när som helst. När stegmotorn tickat tillräckligt många steg så att ytspänningen vid munstycket övervinns så kommer det en liten droppe på bakdrevet. Det skall hända ungefär en gång i minuten.
davgra

Inlägg av davgra »

Inspirerande tråd!

Jag beställde genast en peristaltisk pump från m.nu för 169kr. Plus en billig arduino 99kr.
Sedan är det ju bara att den skall pytsa ut lite mindre olja än 100mL/min som den gör enligt specen. Jag siktar på 0.022mL som är volymen hos en vattendroppe.

Genom att köra pumpen på 12 volt och räkna fort så fick jag det till att den snurrar 480 rpm. Jag sänkte sedan hastigheten (det är arduinon som styr. analogWrite(motorPin, 200); c:a 80%) och räknade, inte lika fort, till 120 rpm. Så med en fjärdedel av farten så är jag nere på 25mL/min. Eller 0.42mL/sec. Så för att få ut en droppe så skall pumpen gå 0,022/0,42 = 0.052 => 52ms.

Provkört och teorin funkar i praktiken!

Drog ner tiden till 20ms så att pumpen inte "spottar" ut en hel droppe utan puttar fram en halv droppe var 30:e sek.

Vad är det i vissa oljor som skadar o-ringarna? Vågar man prova t.ex Transmissionsolja SAE 80W/90? Annars går det ju bra att köpa scottoilers olja.
bearing

Inlägg av bearing »

Kul, och inspirerande!

Du kör alltså pumpen 20ms per minut, med 80% duty, på 5V?
Är motorn direkt kopplad till Arduinons PWM-pinne, eller sitter det någon kraftkomponent mellan? Hur mycket ström drar motorn?

Har du haft olja eller vatten när du testat?

Transmissionsolja borde ju inte skada o-ringarna, med tanke på att transmissioner ofta innehåller både o-ringar och packboxar av gummi. Dock kan det ju vara en speciell typ av gummi i kedjans o-ringar. Så jag vet inte.
davgra

Inlägg av davgra »

Jag kör pumpen 20ms med 80% duty cycle var 30:e sekund. 2ggr i minuten.

Jag har provat med vatten men det finns ju gott om marginaler att justera efter prov med olja.

Motorn är kopplad via en transistor. Ungefär såhär fast med 12V över motorn:
Bild

Har ingen koll på strömmen i motorn.

Transmissionsolja blir det.
bearing

Inlägg av bearing »

Intressant att motorn tappade så mycket av varvtalet när spänningen bara minskade ca 20%. Tyder på att pumpen är en relativt tung last. Med tanke på att spänningen är högre än 12V när motorcykeln är igång, finns det risk att pumpen går mycket snabbare, eftersom att så liten skillnad hade så stor påverkan på varvtalet. Kanske går att mäta varvtalet genom att mäta strömmen med ADCn i hög frekvens, och titta på variationen, för att räkna ut hur ofta motorn kommuteras. Sen reglera PWM baserat på detta. Har läst på forumet att man ska kunna göra så. Metoden har tydligen använts för att reglera farten på LP-spelare.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Här finns det små pumpar också:
http://www.simplypumps.com/miniaturepumps.htm

Jämför med golfbollen. Det borde funka med dessa, flödet är ju litet.

Sen gör man en kompakt alufräst oljebehållare och pumpfäste/elektroniklåda i ett.
Arduinon blir lite stor kanske men en ATTiny borde räcka. Det kan bli riktigt bra.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Coolt att någon gör slag i saken på riktigt!

Tror du inte att det är risk att du får stora temperaturberoende doseringsskillnader om du kör motor utan återkoppling?

Jag funderar på om en enkel variant skulle kunna vara att läsa temperaturen och lägga på en kompensation?

Generellt är ATF-olja det som är snällast mot gummi, men o-ringarna borde nog ändå tåla det mesta som är avsett att komma i kontakt med motorer och transmissioner. O-ringar sitter ju överallt, så de är knappast gjorda i naturgummi idag. Jag tror att det i instruktionsböcker till japshojar brukar stå att man skall använda vanlig motorolja. ATF är lite för tunn tycker jag.

Transmissionsoljor har ofta EP-tillsatser (extreme pressure) som luktar dödens avgrund (det är svavel) efter ett tag, det skulle jag inte vilja skvätta omkring överallt :-)

En del kör sågkedjeolja, men jag tycker det klibbar för bra. Man vill ju bli av med smutsen. Skall man köra sågkedjeolja skall man nog undvika sån där "eko-biologisk", den brukar vara bättre på att sätta igen smörjsystem.

Jag skulle nog köra vanlig motorolja, multigrade så man får en liten temperaturkompensation på köpet.
Skriv svar