Lämplig LED till industriell varningslampa

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Re: Lämplig LED till industriell varningslampa

Inlägg av Magnus_K »

Du har säkert helt rätt konig7070. Vi får se vad för LED som dimper ner i lådan!
Ska se om jag kan göra någon lumen-mätning med utrustningen på jobbet när jag väl fått hem dom.

Drivare tänkte jag pilla lite med själv. Handlade samtidigt lite effektresistorer och tänkte prova timingen med en 555'a eller en liten PIC.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Frågade säljaren för skoj skull om datablad med mera och svaret blev följande:

sorry,I also have no datasheet,the led emitter is Genuine from Cree company,search it at their offcial website.

- focalmall
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Röda XR-E verkar inte finnas men XR-C som ser likadan ut. Här är ett datablad där röda XR-C är med.

De är nog äkta.

Har du fått dem än?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Spännande. Ja man kan ju kanske utgå från det databladet.. Tack för länken Neondiod.
Jag har inte fått dom än men ett avi väntade på mig när jag kom hem idag. Antingen är det dom eller resistorerna.

Har inte haft tid att läsa mer om hur man driver dessa men de problem jag kommer på än så länge är hur jag behöver "behandla" 24VDC in samt den relativt höga strömmen dessa 5 kommer nyttja.
Jag är ju rätt dålig på sånt här men skulle man kunna styra en MOSFET från en puls (µC el. 555'a) som i sin tur laddar ur en konding i LED-kretsen?

Får förhoppningsvis lite tid i helgen för att läsa databladet och lite www.

EDIT: Det var inte LED:arna som kom. Återkommer när jag fått dom och testat lite.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nu har dom kommit och lite bilder finns nedan.

Med hjälp av den bra skrivna Wiki'n om LED's och Power Leds så har jag försökt räkna lite på strömbegränsningsmotstånd och effekt.
För att testa LED:en räknade jag på följande:

Vf enligt databladet på en XR-C (röd) och 350mA så är det nominellt 2,2V.
Om jag matar med 5V så borde lämplig resistor alltså bli (5-2,2)/350mA = 8Ω
Närmsta resistor jag har som klarar lite effekt var 10Ω, i och med detta räknade jag om. 10/2,8 = 280mA, vilket får bli ok.

Får att få fram effekten så räkande jag (2,8)²/10 = 783mW, därmed använder jag mig av en 3W resistor.

Om någon har lust så får ni gärna rätta mig. Nästa steg blir att koppla ihop 5st men ett steg i taget.

Det var så svårt att fota LED:en direkt så jag la över linsen och resultatet syns nedan. När väl 5st är monterade får jag avgöra om jag behöver öka strömmen.
För övrigt så har jag kommit över en aluminiumstav som jag ska slipa ner till en stomme för dessa (tack för tipset konig7070).
Allt verkar också kunna skruvmonteras men lite kiselpasta emellan.
DSC00650.JPG
DSC00653.JPG
DSC_0482.JPG
DSC_0483.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Effektbegränsnings motstånd är ju inte att rekommendera vad jag vet. En billig drivare för powerled är en lm317 och ett motstånd.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Skummade igenom databladet för LM317 och det verkar ju lovande, tack för tipset! Man kopplar alltså denna som konstantströms-regulator (eller hur man nu kan översätta det)?

Det får bli mer läsa då jag bara har 500mA från matningen och måste söka om det finns lösningar att på något sätt ackumulera då jag bara ska pulsa och inte driva hela tiden.
Mitt egna lilla påhitt med en konding verkar inte fungera då tydligen LED:en drar lite ström hela tiden vilket leder till att kondingen inte kan laddas upp helt. Kanske nyttja en induktor, vad vet jag...
Ja, läsa mer får det bli, men om någon har en bra idé så uppskattas det väldigt mycket om ni vill berätta mer!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Miramithe skrev:Effektbegränsnings motstånd är ju inte att rekommendera vad jag vet. En billig drivare för powerled är en lm317 och ett motstånd.
Har man en stabil spänning som LED matas från är det inga problem att strömbegränsa med resistor. Om man undantar värmeutvecklingen i resistorn då. Att under samma förhållanden använda en LM317 ger precis samma effektutveckling, men i detta fall i LM317 och dess resistor.

En switchad lösning däremot tar ner effektförlusterna.

I detta fall skulle man också kunna tänka sig. Med en stabil matning förstås och under förutsättning att LED's båda anslutningar är skillda från GND. Seriekoppla 2st LED. Vf blir då 4.4V för dessa två tillsammans. 0,6 V blir då över resistorn. I minsta laget men med en stabil spänning så fungerar det. En nackdel med detta är att värmen i LED gör att Vf förändras lite och därmed också strömmen. Därav bör inte resistorn vara hur liten som helst. Nu är detta ingen exakt vetenskap. Även med lite högre ström kommer LED att hålla länge, under förutsättninga att den kyls ordentligt. Kylningen är nog viktigare än att hålla exakt ström.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nu är det dags att avsluta detta projekt som legat på is ett tag och jag behöver verkligen hjälp.

Summering:

- 24VDC matning till lamp-assyt och max 500mA. Ju mindre ström desto bättre.
- 5 st av nämnda LED:s är monterade på en tjock aluminiumstav som slipats lik en tärning på toppen
- I lamp-assyt ska det då alltså in en konstantströmskrets.
- Föredrar att intervallet på blinkandet sköts internt i lampan, så med andra ord; stabil matning på = blinkar

* För det första, borde jag till denna applikation, serie eller parallell-koppla dioderna? Eller en kombination enligt Mindmappers förslag ovan?
* Då jag har onödigt hög spänning på matningen men lite väl lite ström till godo för parallell drift så funderar jag på en buck-converter. Skulle det gå med: Matning -> Buck -> (MOS)FET (som styrs av en 555'a) -> LED:s ?
* Helst ska jag kunna reglera strömmen på något sätt i kretsen för att kunna anpassa ljustyrkan/strömförbrukningen.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Jag hade nog kopplat det så här: +24V - LM317(cc=350mA) - LED - LED - LED - LED - LED - FET - 0V. FET:en styrs av en 555 eller en µP om man vill ha olika blinkmönster via egen spänningsregulator (drar bara någon mA).

Kopplingen kommer att fungera fint på 24V och bara dra 350mA.

Vill du ha en lampa till så kan man koppla in 5st LED till i serie med dom första 5st (24v - 1,25V(minsta spänningsfallet över LM317, varierar beroende på hur många LED) = 22,75V / 2,2V = 10,34st 2,2V LED). Skall du ha fler på samma matning så måste dom blinka växelvis.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Låter som en bra lösning tycker jag.
Hmm, frågan är om det inte är bäst att seriekoppla precis som du gjort. Ryker en LED så blinkar helt enkelt inte lampan mer istället för att en "sektion" försvinner och man kanske får problem med regleringen med mera.

Det kommer kanske bli aktuellt med olika blinkmönster, har inte bestämt mig än, men 555 eller µC blir det!

Detta borde alltså leda till 2,2Vf per LED är 11V. Så 13V ska falla över IC/resistor/FET vilket borde bli ~4,5W vid drift exkl LED:s.
Får nog ta och dimensionera allt för just ständing drift och sedan att den sedan är släckt lika mycket som den är tänd blir bara en bonus till värmeutvecklingen.
Spontant känns det som mycket värme men måste räkna över detta imorrn riktigt. Lite grusig nu.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nu jäklar. Provkört nedan krets och det fungerar utmärkt.
På G att beställa kort men tänkte kolla om ni har någon idé om kortslutningsskydd på ingången samt om det finns något mer att anmärka på?
(Det jag har kvar är att läsa databladet för µC:n och montera lämplig avkoppling på matningen)

Är det en bra lösning att sätta en diod + smältsäkring över ingången?
LEDcircuit.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Eller en likriktarbrygga
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Det var mig en bra idé kodar-holger!
Har aldrig tänkt på det så men var tvungen att skissa upp det och se på fasen. Inte direkt varmt blir det heller.

Om dioden har 0,7V i framspänningsfall och jag drar mina 350mA genom så blir det bara ~250mW, och det är bara under en tiondels sekund (när det blinkar).
Utmärkt förslag, och så har jag lärt mig något nytt. Tack!
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Fast du får två framspänningsfall. Så din beräknade förlusteffekt blir dubbelt så stor totalt.
Skriv svar