Stun Gun bygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

på tal om tändstift, har en kompis som tillsammans med en annan kille höll på att mecka med en båtmotor och just när han plockade upp ena tändstiftet fick den andra killen för sig att han skulle provdra i snöret.

aj-aj-aj-ajajajajaj

Inte så skönt...
SanSao

Inlägg av SanSao »

citizendildo skrev:kan ju rekomendera dig att inte bygga den modellen. den är klen osv. har provat den ett antal gånger. det kittlar bara till lite i tassarna. Men det är inte sp, ett riktigt... vill du ha bra beskrivningar/scheman på riktiga så säg till...

sen kan jag tillägga att stunguns inte är så farliga som alla tror. De är inte farliga eller dödliga om man inte har dåligt hjärta o ligger på ålderdomshem. Det är fasen inte värre än att ta i ett elstängsel.
Visst, man kan få lite märken i huden, om man håller det en bit ifrån.
Jag har blivit stunnad av alla möjliga olika sorter, allt från 50.000 till 1.000.000 volt. det är inte så farligt. Du märker att det gör lite ont i armen, man rycker den åt sig o det värker som fasen. Men det är verkligen inte dödligt o man inte har skador på pumpen.

Men en "stungun" som kan vara dödlig, för friska personer är den s.k. hemmagjorda varianten av en engångskamera. Det är lite värre. Men o andra sidan ger den ut all kapacitet ur kondingen.
Vilket är mer än en eller två amp. Det är kort tid. MEN det kan få hjärtat att stanna om man tar det för nära. (all info får jag från en läkare i släkten)

Men, man ska vara ytterst försiktig. och det är olagligt i sverige. samma straff som vapeninnehav.

Men, vill har MURMEL nu ha ett så ska vi inte hindra honom, det är hans liv.
ja du .... Jag vet inte om du hört talas om Ohms lag. U=I*R spänningen på en kamera blixt ligger vanligast på omkring 350-450v, och bara för att kondingen klarar att lämna en A eller två så får man inte det igenom sig, 2 A genom kroppen dör man va på ett par sek! Enligt ditt resonemang skulle en människa ha 200-400ohm motstånd i huden, vilket betyder att man skulle dö direkt vid kontakt med nätspänningen och det har många motbevisat!
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Appropå högspänning och dumma expriment: Hur skulle man kunna göra för att antända lite svartkrut? :) Tyckte mig se på Mythbusters att dom bara körde lite ström genom en kruthög. Nån som kan tänka sig vilken spänning som kan behövas för att det skall antändas? Går det överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Det går säkert.

En lite annan sak som jag har testat är att ta en vanlig filmburk i plast och borra hål på sidorna och dra in två kablar.
Sen i med nån dropp t-röd och på med locket.
Sen kör man in sisådär 10000v i kablarna så att det blir en gnista i burken och antänder t-röden.
Resultatet blir en POFF och locket flyger upp i luften.

Ett ganska så onödigt experiment, men om du nu skulle testa det så var oerhört försiktig och håll avstånd. Ha brandsläckaren i handen och mobilen i den andra redo att ringa 112; ifall nått skulle gå snett. :o

Man ska ha respekt för högspänning, helt klart.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Jag tror det har sagts tidigare, men:

Det är dumt att experimentera med höga spänningar eller gå på andras utsagor/hörsägen att man överlever 220V. De flesta gör det nog men det beror på så många olika faktorer så det är dumt att chansa. Även om man gjort det själv flera gånger är det inte säkert att det går bra nästa. Om man vet vad man gör kan man syssla med högspänning, annars bör man nog låta bli.

Faktorer jag kan tänka mig är dagsformen, var man får "stöten", vilken väg strömmen tar genom kroppen, klädsel, omgivning/miljö, exponeringstid, kroppsresistans kan variera och säkert många andra saker.

Ja, ja. Jag har inget emot att folk vill hålla på med högspänning, men att utsätta andra för saker som stun guns motsätter jag mig bestämt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

SanSao

Jag kan ohms lag mycket bra...

Men, eftersom men inte i detta fallet med kondingen leder strömmen genom hela kroppen, Det är inte så långa pinnar på en kondig. SÅ det smäller i handen t.ex med ca 1 cm mellanrum!!! Då är det inte de ca 20000 OHMs motstånd som kroppen har, utan mycket mycket mindre....

ELLER??? ;)

Ja jag vet att du dör mycket snabbt om 2 A passerar hjärtat, det räcker med ca 10 mA genom hjärtat för att du ska dö.

VIlket betyder ca 30 mA MELLAN fingertopparna på var sin hand...

MEn om du har det på samma hand så inte fan dör du av en konding... !!

jag e inte helt dum, om du trodde det!!!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är bara att testat med en ohm-meter. Det är ungefär lika mycket motstånd om man mäter mellan vänster och höger hand, som om man bara har några millimeter mellan mätpunkterna.

Vid ett tillfället stod jag högt upp på en stege och skulle koppla in en förlängningsladd. Plötsligt trillar kontakten bort!! Jag fick en stöt och det blev brännmärken på fingertopparna. Det ena brännmärket var större än det andra, av förklarliga skäl. (Växelström, fas/nolla kanske ger en ledtråd....)

Apropå kondensatorer: Det finns kondensatorer som lagrar tiotusentals volt. Så om man pratar om kondingar rent allmänt, så kan de nog mycket väl vara livsfarliga eller åtminstone ge allvarliga brännskador, och jag tror att de flesta gillar att ha två händer...........

Ingen påstår att någon är dum. Däremot tycker jag att det är dumt att bygga en stungun, eftersom dessa bara har ett syfte: ge människor stötar.

Det finns nog ingen skriven regel här på forumet som säger vad man får lägga upp byggbeskrivningar på, men jag tror de flesta säger stopp på saker som är till för att skada eller skrämma.
Vad skulle annars hända om någon ville få hjälp att bygga extremare grejjer? Många här har goda kunskaper i bland annat kemi och elektronik, men använder dem till positiva saker.

Ville bara skriva det....
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jack, då jag *host* inte alls provat spränga *host* hemmagjorda grejjer har jag lagt ett 1/4W motstånd bland sprängämnet. Lite spänning på och motståndet brinner upp.

Påtal om detta, funderar fortfarande hur jag klarade mig från ovanstående sak oskadd, sprängämnet var atcp som inte är speciellt stöttåligt. Måste ha haft en enorm tur när jag klarade mig bara med tinnitus. Atcp är inget man skall göra heller...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:shock: :)

Har också varit lite "klantig", lyckligtvis inte med så farliga grejjer. Minns när jag var liten och plockade ut krut från en smällare. Hällde det i en liten skål av lera och pillade (dumt nog) där i med en skruvmejsel.
Plötsligt lät det POFFFFFZZZZZZT! Krutet försvann och min panna blev alldeles varm. :oops:

Det gäller som sagt att se upp. Varje år är det någon tonåring som vill göra raketer och råkar spränga sitt rum...
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

JimmyAndersson skrev:Det är bara att testat med en ohm-meter. Det är ungefär lika mycket motstånd om man mäter mellan vänster och höger hand, som om man bara har några millimeter mellan mätpunkterna.
Och anledningen är att den största resistansen finns i huden. Nervbanor, blod och saltvatten leder ström mycket bättre. Vad händer om strömmen bränner hål på huden (retorisk fråga)?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

JimmyAndersson

nä, jag håller fullständigt med dig. MAN SKA INTE BYGGA SAKER FÖR ATT SKADA FOLK. Jag skulle personligen inte varken köpa, inneha elelr bygga ett. Av just den anledningen att det kan gå riktigt illa. Håller mig till min fina pepparspray. (har det då jag blivit rånad ett antal gånger, om någon undrar)

Nä, jag håller med dig att man inte ska skrämmas, skada ellar vad man nu sk ha det till. Tycker också det är dumt och farligt...

Anledningen till att jag berättade hur man gör osv är för att jag har fått hjälp med svåra frågor, saker o hur man ska fixa saker av många här på forumet.
Vill därför hjälpa folk i gengäld. Dock står jag inte för hur den personen som får "hjälpen" använder informationen. JAg uppmuntrar inte till lagbrott, eller uppsåtet att skada folk. Men, har någon ett problem så vill jag bara stå till tjänst.

Förresten, det blir inte samma motstånd om du är fuktig om fingararna. Men jag är med på att det är inte så stor skillnad.

Men, för att strömmen ska ta sig genom kroppen, till hjärtat så går det inte genoim huden, utan genom kroppen. O då är det mer motstånd. Ca 20.000 ohm.
För du dör inte om det passerar "förbi" hjärtat. Och då är det en annan sak man får mäta på, hudens motstånd.

MEn ja, ska det genom hjärtat är det som sagt ca 20.000 ohm.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Jag har lyckas ta tag i en fas i vänstra handen och en fas i högra handen,
Kommer inte ihåg om det var 400V eller 500V huvudspänning men obehagligt var det. Det är ganska svårt att släppa även fast det är obehagligt Nån typ av hat kärlek kroppen får för sig =)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Det blir riktigt trevligt ifall det är likspänning ur stungunnen och man fastnar en stund i den, räcker att det kommer mellan några fingrar så får man trevlig sönderdelning av blodet som kan leda till blodpropp.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ah...alla kids är faschinerade av vapen, el och bomber en period. För 15 år sen var det ju terroristens handbok som gällde.
Jag har också bränt huvudsäkringar, sprängt hål i handen, golvet och morsans kastruller så jag vet... :)
Jag är fortfarande intresserad av vapen och sånt men nu orkar/vill man ju inte prova så mycket.

Jag köpte en "riktigt" elchockare när jag var på semester i våras och testade faktiskt på mig själv...inte så farligt fast man blir lite spattig i musklerna, det värsta med denna (klena) modellen är dock chocken och rädslan för el hos "vanliga människor".
Kul på fester är det i alla fall.... :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

dar303:
>"Kul på fester är det i alla fall..."
Annars finns det 'saker' i flytande form som också gör att man blir "spattig i musklerna". Bara att gå till närmsta pub.... :)

citizendildo: Jo, det är klart att man hjälper till om det inte rör sig om skadliga saker. Menade inte dig, utan folk rent allmänt. :)
Skriv svar