Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Har varninglampan för trasigt ljus tänts?
Jag gjorde en snabb reverse engeneering på korten från fotona. Det är troligtvis inte en zener som jag gissade.
Schemat blir så här tycker jag. Den gula tycker jag ser ut som att det är en keramisk kondensator. Edit: Lägger till arbetskopian om någon vill verifiera kopplingen
Schemat blir så här tycker jag. Den gula tycker jag ser ut som att det är en keramisk kondensator. Edit: Lägger till arbetskopian om någon vill verifiera kopplingen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Pucco 20 februari 2014, 15:59:36, redigerad totalt 1 gång.
Var bor du? Är det i Jönköpingstrakten kunde jag titta på det.
Men du borde vara nära nu. Många komponenter borde gå att ta bort eller bygla för att
se om de är sönder (även om det förstås är lite risky).
MVH: Mikael
Men du borde vara nära nu. Många komponenter borde gå att ta bort eller bygla för att
MVH: Mikael
Kan ju vara kortslutning i någon av LEDarna, kortslutning i en LED motsvarar då samma kortslutning som 6 st LED p.g.a. av att dom ligger parallellt om 6 st.
Misstänker att drivdonet därför känner av en högre ström och drar ned matningsspänningen till hela armaturen, dock hinner
LEDarna blinka till lite svagt.
Alla 4 korten ligger i serie, bryt upp slingan och Ohm mät över varje LED.
Kjelle
Misstänker att drivdonet därför känner av en högre ström och drar ned matningsspänningen till hela armaturen, dock hinner
LEDarna blinka till lite svagt.
Alla 4 korten ligger i serie, bryt upp slingan och Ohm mät över varje LED.
Kjelle
Nix. Däremot får jag varning om lampan är urkopplad helt. Då står det kontrollera bromsljus.Neondiod skrev:Har varninglampan för trasigt ljus tänts?
Satan så vackert!!Pucco skrev:Jag gjorde en snabb reverse engeneering på korten från fotona. Det är troligtvis inte en zener som jag gissade.
Schemat blir så här tycker jag. Den gula tycker jag ser ut som att det är en keramisk kondensator.

Ska se om jag kan leverera lite finare bilder efter jobbet så kanske det går att fastslå att schemat ser ut som ditt förslag
Bor i Stockholm så det är inte nästgårds direkt tyvärr. Jag har tänkt tankten att försöka mig på att bygla dioden som jag misstänker är paj bara för att se om det är där skon klämmer.adent skrev:Var bor du? Är det i Jönköpingstrakten kunde jag titta på det.
Det borde gå att mäta direkt med multimetern utan att lossa något.Kjelle skrev:Kan ju vara kortslutning i någon av LEDarna
Om prottes schema stämmer så borde det gå att provköra armaturen utan styrboxen om man har ett lämpligt seriemotstånd.
(Eller är 33 ohm plus PTC'n tillräckliga för matning direkt från 12V?)
Nu har jag varit ute och diodmätt både på det fungerande bromsljuset och det defekta.
På dioden på det fungerande bromsljuset fick jag värdet 737, osäker på vilken enhet vi pratar om dock.
På dioden på det defekta bromsljuset fick jag "1"/oändligt. Testade även att vända polerna (röd/svart på multimetern) med samma resultat.
Jag testade även att bygla den misstänkt felaktiga dioden med en bit lödtenn som jag höll emot samtidigt som lyset var inkopplad på bilens 12v och bromsen nedtryckt. Då lös hela härligheten upp som aldrig förr
Går det att tolka detta på annat sätt än att dioden är kass och måste bytas?
På dioden kan jag läsa "4007" och efter lite googlande så antar jag att det är en N14007 som jag behöver? Kollade snabbt hos Kjell och dom verkar inte ha just den modellen. Vet ni något bra ställe i Stockholm eller på nätet som har dioder? Såg på condrad.se t.e.x att det fanns men dom skulle ha 99 kr i frakt vilket känns lite overkill för en grej som kostar 10 spänn och väger 0,5 gram.
Stort tack alla för hjälpen, känns riktigt skönt att köpa en ny diod för en tia istället för en ny lampa+jobb hos Bilia för 2700 kr.
På dioden på det fungerande bromsljuset fick jag värdet 737, osäker på vilken enhet vi pratar om dock.
På dioden på det defekta bromsljuset fick jag "1"/oändligt. Testade även att vända polerna (röd/svart på multimetern) med samma resultat.
Jag testade även att bygla den misstänkt felaktiga dioden med en bit lödtenn som jag höll emot samtidigt som lyset var inkopplad på bilens 12v och bromsen nedtryckt. Då lös hela härligheten upp som aldrig förr

Går det att tolka detta på annat sätt än att dioden är kass och måste bytas?
På dioden kan jag läsa "4007" och efter lite googlande så antar jag att det är en N14007 som jag behöver? Kollade snabbt hos Kjell och dom verkar inte ha just den modellen. Vet ni något bra ställe i Stockholm eller på nätet som har dioder? Såg på condrad.se t.e.x att det fanns men dom skulle ha 99 kr i frakt vilket känns lite overkill för en grej som kostar 10 spänn och väger 0,5 gram.
Stort tack alla för hjälpen, känns riktigt skönt att köpa en ny diod för en tia istället för en ny lampa+jobb hos Bilia för 2700 kr.
1N4007 skall det vara, bra jobbat.
Den dioden finns hos Elfa eller vilken radio/tv reparatör som helst, är en standard komponent.
Kjelle
Den dioden finns hos Elfa eller vilken radio/tv reparatör som helst, är en standard komponent.
Kjelle
Elfa har butik i Solna. 1N4007 kostar 50 öre och har nummer 10-526-28
Du verkar bromsa för mycket eftersom du slitit ut dioden
Du verkar bromsa för mycket eftersom du slitit ut dioden

Grattis till dioden!

Man skulle kanske köpa upp lite defekta bakljus billigt hos volvohandlarna.
Tjäna lite pengar...

Man skulle kanske köpa upp lite defekta bakljus billigt hos volvohandlarna.
Tjäna lite pengar...

Tackar!!
Vet inte hur vanligt felet är dock men några till har jag sett som har problemet så det finns säkert lite pengar att tjäna.
Ska jag tänka på något speciellt när jag löder bort den gamla dioden och löder på den nya?
Har en enklare lödpenna från Kjell på 15w och lödtenn som är 1mm i diameter
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... nformation
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 7-g-p40033
Får gå in på youtube och förkovra mig lite i lödningens ädla konst. Inte så ofta lödpennan får komma ut ur städskrubben.
Vet inte hur vanligt felet är dock men några till har jag sett som har problemet så det finns säkert lite pengar att tjäna.
Ska jag tänka på något speciellt när jag löder bort den gamla dioden och löder på den nya?
Har en enklare lödpenna från Kjell på 15w och lödtenn som är 1mm i diameter
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... nformation
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 7-g-p40033
Får gå in på youtube och förkovra mig lite i lödningens ädla konst. Inte så ofta lödpennan får komma ut ur städskrubben.
- Klas-Kenny
Det bästa sättet att ta bort den är att klippa av benen med en avbitartång, sen så löder du bort ett ben i taget.
På så vis minimerar du risken att förstöra kretskortet.
Sen är det bara att rensa upp från gammalt lod med lödfläta eller tennsug, stoppa i den nya dioden, värma på lite och köra på en lagom mängd lod, ingen raketforskning.
På så vis minimerar du risken att förstöra kretskortet.
Sen är det bara att rensa upp från gammalt lod med lödfläta eller tennsug, stoppa i den nya dioden, värma på lite och köra på en lagom mängd lod, ingen raketforskning.
Klipper man benen på en komponent som har så pass grova ben är det lätt att det "spänner" vid det andra benet och att kopparbanan lossnar från kretskortet (beror på vinkeln på skären avbitaren man använder har). För att undvika detta är bästa stället att klippa nedanför böjen på komponenten...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
De är framspännings faller i mV dvs 0,7V vilket är standard för en diod. I den trasiga tycks det vara avbrott. Så bra att du hittade felet.lasa7 skrev:Nu har jag varit ute och diodmätt både på det fungerande bromsljuset och det defekta.
Jag måste säga att redan första inlägget var bra med mycket information, och vettiga svar på följdfrågor. Det är inte alla som lyckas så bra med det. Det lönade sig ju också, jag gissar att ett nytt ljus inte kostar 0,5kr.