Marmites Widgit master CNC projekt
- DW
- Kontakt:
Re: Marmites Widgit master CNC projekt
Kanske är jag lite för pessimistisk för ni som bygger dessa modeller är säkert nöjda om belastar lagom.
Men för lite mer pengar och en annan lösning är att montera en helt separat spindel som på drivsidan har ett tandremhjul och motorn placerad bredvid.
Minns jag rätt så har tecno gjort så på en maskin. Då får man en stabil och pålitlig spindel.
Kanske överdriver jag men får man inte lätt vibrationer med att fräsa med en så pass klen maskin som du/ni
brukar köra med. Kretskort jobb osv är den säkert kanon på men var går gränsen?
Men för lite mer pengar och en annan lösning är att montera en helt separat spindel som på drivsidan har ett tandremhjul och motorn placerad bredvid.
Minns jag rätt så har tecno gjort så på en maskin. Då får man en stabil och pålitlig spindel.
Kanske överdriver jag men får man inte lätt vibrationer med att fräsa med en så pass klen maskin som du/ni
Finns dock inte så mycket att köpa färdigt till bra pris då, utan då måste man sätta igång och designa själv... dessutom blir det mer vikt på Z-axeln och ska man ha motorn bredvid tappar man arbetsutrymme i sidled...
Jo då så fort jag får ordning på min spindle sålinkan222 skrev:Trevlig maskin. Jag har länge varit sugen på en CNC och det börjar närma sig nu. Är det möjligt att få göra ett besök och klämma lite på din och få en demonstration?

Jo det vore en bra ide helt klart, lite över min kunskaps nivå dock, har ingen problem att cadda ihop det och så, men ingen tillgång till maskiner och känns som det skulle kosta en massa för mig.DW skrev:Kanske är jag lite för pessimistisk för ni som bygger dessa modeller är säkert nöjda om belastar lagom.
jag har juh helt klart delar för at göra en spindle och allt, en fin er16 hållar med massa colleter till, men för att göra en så lär man vilja fräsa i er16 hållaren för att få en gänga, så man kan fästa massa kulager runt den och låsa dom och så. samt fäste för remhjulet och så.

men då skulle man ha en bra svarv

men då skulle man ha en bra svarv
Och vill du ha upp lite hastighet på det hela, >10krpm så börjar det bli jäkligt kinkigt med lagring och balansering och att allt är 100% rakt för att inte få kast i spindeln.
X-IL skrev:Kolla vilken nosgänga du har på maskinen, finns några olika. Återkom sen så kanske jag eller nån annan kan svänga ihop ett gängat fäste åt dig. Det är ju bra med stödet av U-bulten, men du måste hålla den still i botten. Dessutom kan du ju inte klämma hur hårt som helst innan du påverkar lager osv i Dremeln.
Både jag och Zealotry har/har haft gängade fästen i aluminium, funkar bra och med en extra stödpunkt högre upp så är det nog nära optimalt för Dremelspindlar.
Detta är då mitt orginal hållare som medföljde min fräs, 38mm fäste för något. jag funderade på det du angående spindel hållaren, då tänkte jag att det borde väll gå göra ett inlägg som är 38 mm med en m18 gänga på 1.5 stigning i mitten, som har en 2mm förskytning högst uppe som gör att den inte rammlar igenom hålet sådär, detta borde funka väll? är det tillräckligt att bara fästa i själva nosgängan såhär?

Jag tror det ska funka. En sån kan jag fixa åt dig om du inte vill eller kan göra en själv, jag har gängtappen. Hör av dig på
PM isf.
PM isf.
Skicka din adress per PM så kommer den under nästa vecka!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jag får ta och tacka X-IL för den underbart fina hållaren:) den sitter perfect

Och nu så har jag fått tag på ett fint server chassi, som jag kör min min atx machine i, och med plats för drivmodulerna i 3.5 slotten
och såklart dubbla psuer. fattas bara fina kontakter för att koppla stegisarna

Och nu så har jag fått tag på ett fint server chassi, som jag kör min min atx machine i, och med plats för drivmodulerna i 3.5 slotten

Den satt som en smäck där! Kul att bidra till en sån fin maskin. Var riktigt sugen på att bygga en klon innan jag fick tag på delarna till min nuvarande fräs (vilket man också kan läsa i första posten i den byggtråden).
Nu har jag fått ordning på min dator som styr maskinen och det mesta med maskinen. Har test fräst lite saker och experimenterar mig fram
Men Har märkt att min y stegmotor blir ganska varm cirka 60-70 grader, stor del av det är att jag har en distannsplatta jag har är mdf, men kan det vara något annat? Vad ska dom ligga på?
Sen när jag graverar i plexi så verkar det bli för varmt, flisorna verkar fastna igen, gissar på att man får körs på lägsta varvtalet och så, men vad mera kan man göra?
Men Har märkt att min y stegmotor blir ganska varm cirka 60-70 grader, stor del av det är att jag har en distannsplatta jag har är mdf, men kan det vara något annat? Vad ska dom ligga på?
Sen när jag graverar i plexi så verkar det bli för varmt, flisorna verkar fastna igen, gissar på att man får körs på lägsta varvtalet och så, men vad mera kan man göra?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gravyr i plast kan vara riktigt stökigt att få till. Enskärig gravyrstål, lite diskmedelsvatten och lägre spindelvarv eller högre matning är några åtgärdspunkter. Vissa plaster är helt hopplösa.
-
de fixar du lätt i efterhand med lite värme från en gas brännare
Nje, inte om plastspånorna smälter fast igen, för det brukar betyda att man förstör finishen totalt både i och strax bredvid spåret... kylning och högre matninshastighet som sagt...
-