Dålig räckvidd på 433 MHz mottagare beroende på strömkälla
Re: Dålig räckvidd på 433 MHz mottagare beroende på strömkäl
Hittade förresten denna tråd när det gäller lämplig USB-sticka:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... analysator
http://elektronikforumet.com/forum/view ... analysator
Gjorde f.ö. en del tester med CC1101 för ett tag sen och kan bara konstatera att chipet fungerar fint - räckvidden är bra och särskilt imponerande vid sändning.
På bilden syns CC1101-evalkortet jag testade, kostade 53kr för två stycken inkl. frakt på eBay. Medföljande spiralantenn var urkass så jag lödde på en vanlig monopolkvart istället.
I förgrunden PeekyPokey som SPI-interface från PC.
I förgrunden PeekyPokey som SPI-interface från PC.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Testade precis mina två 433Mhz moduler, exakt likadana som de trådskaparen har.
Körde 12V på sändaren och det gav ju avsevärt mycket räckvidd/mottagning. Nu blir det till att fråga vicevärden att öppna upp till elmätaren så jag kan montera en sändare och en fotodiod kopplade till ett 12V batteri modell större
Körde 12V på sändaren och det gav ju avsevärt mycket räckvidd/mottagning. Nu blir det till att fråga vicevärden att öppna upp till elmätaren så jag kan montera en sändare och en fotodiod kopplade till ett 12V batteri modell större

Kan rapportera att räckvidden inte alls är speciellt bra längre. Utan att ha ändrat något så har mottagningen blivit vansinnigt dålig istället. Trots 12V till sändaren. Extremt irriterande.
Jag använde aldrig batteri häromdagen utan körde 12V från mitt ATX-aggregat, samma agg som jag använder för 5V signalen till data-in på TX modulen.
Testade dock med ett par olika batterier och nätdelar på både TX och RX men mottagningen är junk
Testade dock med ett par olika batterier och nätdelar på både TX och RX men mottagningen är junk

Tror jag vet vad jag gjort för fel
Glömde att jag hade lagt till ett RC filter för att snygga till utsignalen på RX sidan när jag gjorde mina tester tidigare i veckan. La till filtret nu och vips så funkade det igen.

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Mmm dessa problem känner jag igen. Många bra tips i tråden, blir inspirerad att fortsätta med mitt eget liknande projekt. Vad för komponenter använde du i RC-filtret?
Vill poängtera att jag inte direkt vet vad jag håller på med alla gånger och att jag ibland verkar ha ganska mycket tur 
Enligt någon RC filter kalkylator jag hittade på nätet så skulle jag haft R1=100k istället för 570 ohm men då hade jag sett lysdioden blinka alls. Orkade nämligen inte koppla in oscilloskopet igen.

Enligt någon RC filter kalkylator jag hittade på nätet så skulle jag haft R1=100k istället för 570 ohm men då hade jag sett lysdioden blinka alls. Orkade nämligen inte koppla in oscilloskopet igen.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Äntligen lite tid att titta på detta... Det är onekligen ett skumt filter i bilden här ovan? Vilken frekvens är det beräknat för?
haha ingen beräkning alls
funkade betydligt bättre än utan dock 

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ok
Känns lite skumt med lysdioden och så.

Har en lysdiod som blinkar och en fototransistor som genererar signalen som går till TX modulen.
Därför har jag en lysdiod kopplad till RX modulen för att lätt kunna se om det funkar eller inte. Enkelt sätt att kolla hur lång räckvidden är. kommer ju inte vara en lysdiod när jag väl använder modulerna till något projekt.
Därför har jag en lysdiod kopplad till RX modulen för att lätt kunna se om det funkar eller inte. Enkelt sätt att kolla hur lång räckvidden är. kommer ju inte vara en lysdiod när jag väl använder modulerna till något projekt.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ok. Men då är det tänkt att ha 100k i serie och 60p till jord?
Testade lite olika värden förut men lyckades dämpa bort både störningar och signaler. Hade dock viss framgång med ett filter på matningsspänningen.
Testade lite olika värden förut men lyckades dämpa bort både störningar och signaler. Hade dock viss framgång med ett filter på matningsspänningen.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har inte lyckats få fram något filter som fungerar på datalinjen. Däremot hittade jag ritning på ett filter för att filtrera matningsspänningen som gav bra resultat vid matning via USB: