Mega16 med program funkar bra på STK500 men inte på kretskor

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
void

Re: Mega16 med program funkar bra på STK500 men inte på kret

Inlägg av void »

Beskrivning av AREF på STK500 fins här: http://www.atmel.no/webdoc/stk500/stk50 ... wk_yb.html
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

kornman skrev:Vet ni vad som är ett lämpligt sätt att ansluta AREF på en mega16?
Jag har använt denna koppling: Lång url och det har fungerat bra de gånger jag använt ADC på olika AVR.
snigelen

Inlägg av snigelen »

AREF skall (eller kan) anslutas via 100 nF till jord för filtrering. Inte till (A)VCC, då blir det intern kortslutning om du väljer något annat än AVCC som referens.

Om du faktiskt har en extern referens skall ju denna anslutas till AREF men då får du se till att inte konfigurera ADC'n att använda någon intern referens.

Allt detta står i databladet.
kornman

Problemer löst. Skit bakom lödkolven........................

Inlägg av kornman »

Tack alla snälla människor som försökt hjälpa mej, men problemet berodde helt på mej själv.........
Normalt håller man bara tyst om sånt här, och låtsas som man aldrig sagt något. Men jag är så sur på mej själv så jag kan gott stå där med skammen.
Jag hade helt enkelt kastat om de analoga ingångarna på kretskortet mot vad jag hade på STK:n. I hastigheten gjorde jag nybörjartabben att tänka " ingång 1 = Getadc(1)" trots att jag sedan 15år vet att "ingång 1 = Getadc(0)".............. :doh:
Den analoga ingången A1 hängde förstås i luften eftersom inget var kopplat där ännu (jag väntar på solsken så jag ska kunna trimma in laddström mot solstrålning).
Funkade direkt förstås efter att ha ändrat en etta till en nolla.................................
Man blir verkligen nertagen på jorden ibland.
Det förde i alla fall med sej det goda att jag plöjt datablad och manualer för både Mega16 och Stk500 flera gånger om, och läst sida upp och sida ner om olika analoga projekt. Verkligen gått på djupet i STK:ns konstruktion.

SUCK.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

kornman: Inget ont utan att det har något gott med sig.
Skriv svar