5W Förstärkare med TDA 2003

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr.555

Re: 5W Förstärkare med TDA 2003

Inlägg av Mr.555 »

Hmmm... Jag hanske inte är den bästa inom ljud har jag märkt. Men jag har iallafall fått tag på en större högtalare och låda och högtalaren klarar musik upp till 45w (gammal bilhögtalare i fint skick) så jag tänkte kräma på lite till.
Projektet är till för att överrösta mina störande klasskompisar som har med sig små högtalare och spelar hög musik på dem. Då tycker alla att de är jättecoola! :evil:
Problemen med strömförsörjning och kylning är lösta. Det jag inte hittar är kretsar på själva förstärkaren!!!
Nån som vet nån krets?

// Mr.555
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall du dB-tävla så är det mest lönsamma sidan att titta på högtalarnas verkningsgrad om du utgår från högtalare med låg verkningsgrad som tex. bilhögtalare. kan du bygga en högtalarsystem som är 10 dB känsligare än det du har nu så motsvarar det att slutstegen har växt 10 ggr i uteffekt - dvs din 5 Watt slutsteg låter lika mycket som en 50 Watt slutsteg och upplevelsemässigt dubbla ljudvolymen.

Är man riktigt seriös så bygger man hornhögtalare och då kan dina 5 Watt slutsteg låta som 500 Watt i ljudstyrka...

Skillnaden mellan tex. 5 och 10 Watt är 3 dB ljudstyrka på en och samma högtalare och det är nivåskillnad som knappt märks i mänskliga öron, att tävla i dB med samma högtalare så växer effektbehovet groteskt, dvs 10-dubblas för varje upplevd dubbling av ljudnivån samt att du snart når gränsen vad högtalarna tål.
Mr.555

Inlägg av Mr.555 »

Hm... Så vad gör då watt:en i hela röran?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Watten berättar bara när högtalarna går åt helsefyr. Att ange "högtalarwatt" är lika meningsfullt som att ange volymen av bensintanken i en bil för bilens effektutveckling.
Watten är, om man talar om enskilda högtalarelement ännu mera besynnerligt. Brittiska högtalartillverkare angav ofta den effekt när högtalarelementen började ryka med elementen friliggande. Det kan synas att högtalarelementen var klena men effekttåligheten vablev betydligt större när väl elementen hamnade i en låda.

Har jag skrivit svar tidigare?? varför inte en liten förstärkarmodul förberedd för MP3, USB, SD-kort och hela konkarongen. För någon hundring får du en komplett 2x10W stärkare med ALLT. :idea:
Skriv svar