Solcellspaneler Inkoppling (Felande)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Bittämjaren

Re: Solcellspaneler Inkoppling (Felande)

Inlägg av Bittämjaren »

Automatsäkringar eller dvärgsäkringar som du säger rex2005 av den vanliga typen kan du använda till så här låga spänningar. Hos mig är det fyra paneler i serie i varje grupp (ger c:a 110V) som jag har kopplat till en automatsäkring för likström som är specad för 127V DC.
Du behöver en avsäkrad kabel till varje parallellkopplad grupp (i ditt fall 1 st panel) för att säkring ska vara meningsfullt att använda. Kortslutningsströmmen i en panel förmår inte att lösa ut säkringen
men om det blir elfel i panelen så kan de övriga parallellkopplade panelerna tillsammans göra att strömmen TILL panelen blir för hög, om nu backdioden inte gör sitt jobb, där har vi säkringens skydd av kabeln. Backdioder behöver du vid parallellkoppling, eller kan du garantera att det inte blir skugga på någon fläck eller panel någon gång ? Jag har sett bilder på paneler där en skuggad cell har spräckt glasrutan av värmen den avgivit p.g.a. backströmmen. Dioderna som är inbyggda i panelerna är till för att cellerna i någon skuggad del inte ska bli felpolariserad av de andra belysta cellerna på panelen.
I centralen använder jag en vanlig 25A helvågsbrygga med flatsiftanslutningar till 2 paneler, minusanslutningen fick hänga i luften.
Jag hoppas att du rex2005 inte har alla panelerna parallellkopplade på taket och 6 kvmm nedledning till invertern med gemensam säkring som jag ser en antydan om i det du skriver, tänk på elsäkerheten, 40A genom en 6 kvmm kabel gör den varm, kanske för varm.
Jag hade valt att lägga en separat kabel från varje parallellkopplad panelgrupp till var sin säkring i centralen vid invertern. Tänk va lätt det blir att mäta och felsöka då.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om effektnivåerna avsåg nu i december - årets mörkaste månad så skulle jag inte bli förvånad om värdena är låga då solen har väldigt mycket atmosfär att gå igenom pga sin låga vinkel samt att instrålningsvinkeln långt avvikande från 90 grader rätt mot panelen gör att instrålningseffekten från solen är låg - det intressanta är hur det ser ut kring midsommar...

Skall man göra ström av sol är Sverige inge bra land vintertid då instrålningseffekten per dygn är typ 1/40-del av vad man har kring midsommar.
rex2005

Inlägg av rex2005 »

Bittämjaren- Förstår presis vad du menar men det med backdioder har jag inga men det är vanliga kisel dioder man kör med då? inga zener shmit eller andra special?
Säkringar har jag inga på så kallade lågspännings sidan.
Kabel diametern är kanske som ni säker i klenaste lag men man brukar väll säga 1v är max dropp spänning på 24v och kör med 32v
har endast 4 meter kabel från panelen längst bort till invertern och med 32v 40A 1440W (TOP) får jag spänningsfall på 0,96v räknar man då på att där faktiskt bara är 40A på sista metern kabel är där bara spänningsfall på 0,24v och skulle till och med att köra 2.5mm2 på en sådan kort sträcka?

Mvh Tim
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Som jämförelse kan jag nämn att min anläggning på 9.6 kW just nu ger max 2kW nån halvtimme mitt på dan en riktig solig dag.
Normalt dessa mulna decemberdagar ligger jag på ca 2-500W.
Endast några hWh (=hekto-Watt-timmar :) )produceras varje dag.
Jämför med juni då jag ligger på 7-10kW under flera timmar och tillverkar runt 50-60kWh per dag.

Så denna tid på året är urusel för solpaneler.

Sen tycker jag, som någon nämnde, att 40A i en nerledning är väldigt mycket.
Dels blir det säkert förluster, dels finns risk för uppvärmd ledning. Men du kanske har grov ledning?

Om invertern har en MPPT så försöker den hitta optimala arbetspunkten genom att variera strömuttaget tills UxI ligger på max.
Sitter panelerna någorlunda lika så bör detta fungera.

Vad är det för inverter du har?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

blueint skrev:Seriekoppla?

Gäller iofs att DC/AC omvandlaren hanterar det..
Om du läser första inlägget så ser du att det inte är ett alternativ. Det är dessutom en riktigt dålig ide om panelerna inte ha exakt samma belysning. Den sämst belysta panelen sätter nivån...

rex2005: Dioderna ska ha ett så lågt framspänningsfall som möjligt. Leta efter likriktar dioder så borde du hitta vettiga prylar.
Här är två exempel som skulle kunna funka. 70-029-61 70-236-25

Lågspänning är allt som är under 1000V. Det du menar med lågspänning är klenspänning.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Klenspänning - < 50 V
Lågspänning - 50 .. 1000 V
Högspänning - > 1000 V

Apropå dioder så är väl schottkydiod det med minst förlust med tanke på spänningsfallet 0,4V vs normaldiod på 0,7V ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst den här kan kanske funka. 70-159-39
Kolla i databladen vad det blir för framspänning vid de förväntade strömmarna. Kan inte primärt toppström utan någon ström man kan förvänta sig att är vanlig.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Ja rex2005 det är en vanlig diod jag kör med och jag struntar i den minimalt högre förlusteffekten jag får i en vanlig diod i c:a 5W jämfört med en schottkydiod.
rex2005

Inlägg av rex2005 »

Fick ett litet ryck idag och lyckades springa på 2st SB3045ST Scot Dioder och drog ner 6mm2 kabel ifrån var och en panel (4) och montera upp 4st dvärgbrytare(16A) och provstarta men spänningen var lite låg för att kunna belasta något så får se imorgon hur det går med väder och om det kan bli någon förbättrning.
rex2005

Inlägg av rex2005 »

Satt upp en hemsida lite snabbt bara för att se på distans om man inte är hemma.
Råka så klart sova till kl 10:00 och ej startat dvärg brytarna igår...

http://harnacka.synology.me:85/
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Inga data 10:00 - 10:32 ?
rex2005

Inlägg av rex2005 »

Njo ser så ut för mig kolla printen här http://harnacka.synology.me:85/10001030.jpg
Skriv svar