Korkens Optical Flow sensor
Re: Korkens Optical Flow sensor
120 fps borde duga fint för mig. 80x80 pixlar med. Vad tror du enhetspriset blir? Med kamera.
Kanske man kan använda samma kamera som sitter i en optisk datormus? ("pekdon")
Andax:
Står på första sidan.
Just nu $40 om en styck när jag bygger dom, men kan nog halvera det om jag gör lite störe batch.
blueint:
Jag kollade på detta, men de har för låg upplösning. De ligger ofta på omkring 12x12 till 24x24 pixlar, och detta blir tyvärr för lite för mig.
Sen är det lite kul att testa och leka med en riktig kamera modul.
Speciellt när STM32F4an har direkt stöd för det. 
Står på första sidan.

Just nu $40 om en styck när jag bygger dom, men kan nog halvera det om jag gör lite störe batch.
blueint:
Jag kollade på detta, men de har för låg upplösning. De ligger ofta på omkring 12x12 till 24x24 pixlar, och detta blir tyvärr för lite för mig.
Sen är det lite kul att testa och leka med en riktig kamera modul.

Nu har jag börjat få lite småkod snurrandes för att testa SIMD instruktioner. 
Jag kom på hur jag kan bearbeta fyra pixlar per klockcykel så det ser ut som att man kan få ut riktigt bra through put.
Dock är jag lite ledsen över att kamera modulen jag valde inte stödjer "binning", vilket är när den automatiskt medelvärdesbildar block av pixlar så det blir en stor pixel så man slipper göra det i mjukvara.
Så jag jagar lite halvt en ny kamera module som kan leverera 120 fps minst (i QQVGA/QCIF typ) och göra binning. Har någon ett tips för detta?

Jag kom på hur jag kan bearbeta fyra pixlar per klockcykel så det ser ut som att man kan få ut riktigt bra through put.
Dock är jag lite ledsen över att kamera modulen jag valde inte stödjer "binning", vilket är när den automatiskt medelvärdesbildar block av pixlar så det blir en stor pixel så man slipper göra det i mjukvara.
Så jag jagar lite halvt en ny kamera module som kan leverera 120 fps minst (i QQVGA/QCIF typ) och göra binning. Har någon ett tips för detta?

Det blir maskinkodsträsket?
SIMD låter inte som högnivå direkt.
SIMD låter inte som högnivå direkt.
Hur noga är det med binning? Att ta varannan pixel för att minska antalet pixlar är säkert ingen bra idé. Bättre att ta en liten del av bilden isf. Men binning bäst.
Jag är klart intresserad av sensorn, jag kan vara med och finansiera någon del av dem. Typ kort eller komponenter eller nått. Mot att jag får en eller ett par sensorer när det börjar likna något.
Hur hade du tänkt testa den hur bra det fungerar? Funderade på om det inte är hyffsat lätt att ta in en USB-kamera till matlab och synka bilderna med datat från senorn, och så köra bildstabilisering i matlab. Får man det att fungera bra så fungerar sensorn bra.
Jag är klart intresserad av sensorn, jag kan vara med och finansiera någon del av dem. Typ kort eller komponenter eller nått. Mot att jag får en eller ett par sensorer när det börjar likna något.
Hur hade du tänkt testa den hur bra det fungerar? Funderade på om det inte är hyffsat lätt att ta in en USB-kamera till matlab och synka bilderna med datat från senorn, och så köra bildstabilisering i matlab. Får man det att fungera bra så fungerar sensorn bra.
blueint:
Det blir nästan det träsket.
Jag skriver, som gkar sa, looparna i ASM. Men resten blir i C.
Agwan:
Jo, binning är ju verkligen det bästa. Måste läst fel för jag läste att den sensorn jag valde stödje binning. Men om det inte blir bra så byter jag nog till MT9D112 sensorn, den stödjer binning och allt annat jag behöver, dock så kostar den 5 ggr mer...
Om du är intresserad så släng ett PM så kan vi diskutera det närmre om vad du är ute efter och hur vi kan sammarbeta.
Det blir nästan det träsket.

Agwan:
Jo, binning är ju verkligen det bästa. Måste läst fel för jag läste att den sensorn jag valde stödje binning. Men om det inte blir bra så byter jag nog till MT9D112 sensorn, den stödjer binning och allt annat jag behöver, dock så kostar den 5 ggr mer...

Om du är intresserad så släng ett PM så kan vi diskutera det närmre om vad du är ute efter och hur vi kan sammarbeta.

En CMOS läses väl ur seriellt så där lär väl en optimerad strategi vara att medelvärdes bilda två konsekutiva pixlar medan man däremot hoppar över varannan linje?
Angående binning, kan du få kameran att leverera JPEG bilder istället?
Då har du redan DCT gjord, det enda du behöver göra är att köra VLC först.
Då har du redan DCT gjord, det enda du behöver göra är att köra VLC först.
En kik på databladet för OV9650 ger att ingen DCT funktion finns, eller något liknande.
arducopter använder ADNS3080 och den fungerar.
px4 använder MT9V034 vet inte hur det går för dom.
Frågan är om det finns någon bättre?
Det vi människor tycker är "ett väl upplyst rum på vintern" är för en kamera ganska mörkt.
https://pixhawk.ethz.ch/px4/modules/px4flow
http://people.ece.cornell.edu/land/cour ... s_3080.pdf
http://code.google.com/p/arducopter/wiki/AC2_OptFlow
px4 använder MT9V034 vet inte hur det går för dom.
Frågan är om det finns någon bättre?
Det vi människor tycker är "ett väl upplyst rum på vintern" är för en kamera ganska mörkt.
https://pixhawk.ethz.ch/px4/modules/px4flow
http://people.ece.cornell.edu/land/cour ... s_3080.pdf
http://code.google.com/p/arducopter/wiki/AC2_OptFlow
blueint:
Man vill inte hoppa över pixlar då man kan få problem med aliasing.
Ska man ha en mindre bild är det bättre att ta ut en liten del av en bild eller ta en medelvärdesbildning av pixlar.
netrunner:
Jag har kollat på den mussensorn och om man roterar kring z-axeln så tappar den vart den är tyvärr.
När det kommer till MT9V034 så skulle jag gärna ha den, men hitar inga bra moduler med den. Har du några tips på vart man kanske kan hitta den?
Man vill inte hoppa över pixlar då man kan få problem med aliasing.
Ska man ha en mindre bild är det bättre att ta ut en liten del av en bild eller ta en medelvärdesbildning av pixlar.
netrunner:
Jag har kollat på den mussensorn och om man roterar kring z-axeln så tappar den vart den är tyvärr.
När det kommer till MT9V034 så skulle jag gärna ha den, men hitar inga bra moduler med den. Har du några tips på vart man kanske kan hitta den?
Arrow har 76 stycken i lager, 8 pund. http://components.arrow.com/part/detail/0323_02025275 Men det kanske inte är rätt?
Edit: Hmm, verkar vara bara chippet.
Edit: Hmm, verkar vara bara chippet.
Det skulle fungera, men måste skaffa linssystem för den också. Ska se om jag kan hitta bra leverantörer av den, för det är en extremt bra kamera för detta. 

Hmm, vet någon vart man kan införskaffa en lins med hållare för CMOS chip?
Jag har aldrig gjort det för ut så skulle behöva lite hjälp att hitta hårdvaran.
Samt, hur ställer man bäst in fokus med dessa?
Jag har aldrig gjort det för ut så skulle behöva lite hjälp att hitta hårdvaran.