Billig 433 MHz mottagare, antenn, jord etc

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Billig 433-mottagare, antenn, jord etc.

Inlägg av PHermansson »

Hittade ett annat tips nu som kanske kan vara relevant: "Its important that the supply voltage for those el cheapo 433 Mhz receivers is as close as possible to 5V.
The frequency stability of the onboard oscillator which sets frequency isnt all that great and drifts with variations
of supply voltage, which causes the receiver to appear to be insensitive .
Measure the voltage with a multimeter right on the receivers supply pins , especially if the receiver is being powered
from a power source which also has to power other things."
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hoppas TS inte har något emot att jag fortsätter här. Har idag provat lite med min rf-mottagare, en CDR03A. Flyttade den ett par centimeter bort från processorn och kristallen, ingen förbättring. Monterade en kondensator på 10 uF och en på 100n på mottagarens matningspinnar, ingen förbättring.
Nästa försök blir ett Li-ionbatteri med en step-up till 5 volt. Nu blev jag iofs tveksam till att det ska vara noga med 5 volt, då databladet säger att den ska fungera med 3.3-6V (http://www.seeedstudio.com/wiki/index.p ... F_link_kit). Står också "Receiver Input Voltage : 3.3-6V (high voltage = more receiving power)", kanske ska prova att öka till 6 volt?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

I frånvaron av TS (och alla andra) fortsätter jag monologen. Jag har bytt Arduino till en Diavolino utan förbättring. Provade sen en bättre(?) RF-mottagare. Lite dyrare och med en mer avancerad IC på kortet, men märkte inte så mycket skillnad på förmågan att avkoda Esic-signaler. Sen testade jag att mata kortet med ett Lipo istället för med USB-kabeln. Detta gav resultat, nu fungerar det klart bättre.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Hinner inte läsa hela tråden, men än en gång -- håll avstånd från allt som stör, dator, wifi, trådlös telefon. Fixa bra antenn.

Jag byggde en rejäl J-pole av 10 mm kopparrör och tog emot termometrar på 30 m avstånd med en billig enkelt mottagare från Kjell & Co.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Får kolla upp det där med j-pole, för jag har fortfarande inte fått någon riktig ordning på det. På nätet finns ju en massa liknade projekt som verkar fungera bra, kan inte fatta varför jag inte får till det... Men med en bättre antenn och mer störningsfri spänningskälla kanske?
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Det måste kanske inte vara en så stor antenn, men det fungerade för mig. Det är inte svårt att bocka till en J-pole av lite grövre koppartråd, och det behövs nog koaxialkabel för att ansluta den till mottagare/sändare och då kan man lika gärna göra en enkel balun när man ändå håller på (det gjorde jag). En finess med just J-pole är att den inte behöver något jordplan, å andra sidan skall man helst inte placera den nära andra metallföremål.

Den billiga och sannolikt inte särskilt bra mottagaren (Kjell & Co, sannolikt från Welleman) kapslade jag in i en enkel plåtlåda för att skärma av den från störningarna från Arduinon och annat i omgivningen. För mig gjorde det väldigt stor skillnad bara att flytta antenn och mottagare bort från dator, trådlös telefon, wifi med mera.

Om jag minns rätt lärde jag mig på den tiden att antennens grovlek, ledarens diameter alltså, påverkar bandbredden, vilket borde innebära att en antenn av tunn tråd blir känsligare för felaktiga dimensioner, och att en av grövre kopparrör kan ta emot ett bredare frekvensområde och därför kanske tar emot tillräckligt bra även om man missar lite i måtten.

Kondensator så nära mottagarmodulens spänningsmatning är bra, det hade inte jag men kanske skulle det bli ännu bättre om jag hade haft det.

Jag använde förresten Xbee för att skicka data från den Arduino som tog emot signalerna, och det verkade inte störa mottagningen nämnvärt. (Å andra sidan skickade den ju data direkt efter att Arduinon hade tagit emot och avkodat ett paket, precis efter avslutad mottagning.)
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Med modulerna som länkas i första inlägget så var det inga problem med 10 meters räckvid genom en vägg. Utan antenner.
Använder såna för fjärrstyrning av eluttag samt mottagning av temperaturdata.
Använde dessa.
http://www.ebay.com/itm/433Mhz-RF-trans ... 0890792167
G-man
EF Sponsor

Re: Billig 433 MHz mottagare, antenn, jord etc

Inlägg av G-man »

Bara för att komma med något annat om du ändå är bäst på programeringsbiten...

https://www.m.nu/rfxtrx433-usb-43392mhz ... p-520.html

Den där ska vara riktigt bra har jag hört från kollegor som tröttnat på att tellstick bommar ofta, används även av dem som kör både zwave och "nexatyper" hemma och de tycker att den har väldigt bra träffsäkerhet. Körs inte sällan med en rasberry med.

Jag sneglar på att ersätta tellsticken med en sån då tom tellstick bara når med säkerhet - och knappt det - de intilliggande rummen...
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Jag sänder min elmätare till Tellstick med denna sändare som fungerade fint med 17cm antenn.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... dul-p88901

Då jag skulle bygga en till till en kompis snålade jag och köpte på ebay den typ som visas på första inlägget. Med en 17cm antenn fungerade det inte alls. Kollade då efter datablad men hittade inget detaljerat, dock skriver flera säljare att det skall vara 25cm antenn så jag provade detta och då funkade det plötsligt. Jag kör bara på 4 meters avstånd så jag vet ej max räckvidd. Ebay modulen har 2 spolar vilket saknas på Kjell modulen, troligen gör detta att en annan antennlängd skall användas.

Mottagaren skall ha 32cm antenn lindad till en spole, vilken diameter denna spole skall ha framgår dock inte.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Precis de där enkla K&C-prylarna har jag använt, och som sagt fixat mottagning från billiga K&C/CO-termometrar på upp till 30 meter ungefär.

När jag fotograferade mina gamla mottagar- och sändarmoduler insåg jag att åtminstone vad gäller mottagaren inte kopplat antennjord till någonting på mottagaren, inte ens till digital signaljord. Ändå fungerade det. 8)

Jag skulle förhoppningsvis kunna åstadkomma något bättre idag.

Som G-man skriver, om man är beredd att ge upp nöjet/frustrationen att åstadkomma en egen lösning fungerar det ju även med Tellstick eller liknande. Personligen skulle jag då satsa på något som låter mig använda valfri extern antenn, så att jag kan koppla in något som säkert fungerar istället för den fåniga gummipinnen som normalt följer med (i bästa fall).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

jadler skrev:Kondensator så nära mottagarmodulens spänningsmatning är bra, det hade inte jag men kanske skulle det bli ännu bättre om jag hade haft det.
Det är också bra med kondensator direkt vid skärmburkens intag för +5V, och intaget för jord löds direkt i lådan där det kommer in. Beroende på vad signalerna tål så kan man också ha "pyttekondensatorer" på datasignalerna. Allt detta kan man göra i båda ändar av (den skärmade) kabeln mellan radiomodul och "resten"...
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Tack för tipsen, MiaM!

Det verkar som att det finns mycket jag hade kunnat göra bättre med denna usla mottagarmodul, men likväl fick jag bra mottagning på uppemot 30 meters avstånd. Vad borde man då inte kunna göra om man gör allting rätt från början?

Förresten tror jag att det kan gå att filtrera bort brus/icke-data genom att manipulera den "analoga utgången", åtminstone om modulen är konstruerad ungefär som Aurels motsvarande moduler. De tipsar i sitt datablad om att man kan göra detta för att slippa digitalt nonsens på den digitala utgången, mot att man förlorar omkring 3 dB i känslighet (om jag minns rätt).
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

MiaM skrev:
jadler skrev:Kondensator så nära mottagarmodulens spänningsmatning är bra, det hade inte jag men kanske skulle det bli ännu bättre om jag hade haft det.
Det är också bra med kondensator direkt vid skärmburkens intag för +5V, och intaget för jord löds direkt i lådan där det kommer in. Beroende på vad signalerna tål så kan man också ha "pyttekondensatorer" på datasignalerna. Allt detta kan man göra i båda ändar av (den skärmade) kabeln mellan radiomodul och "resten"...
Vilka värden ska kondensatorerna ha?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det hoppas vi att nån med mer HF-kunskaper kan svara på, men allmänt så är det väl inte bara värden utan även typ som är relevant. Man vill bli av med allt "hf-skräp" som kan leta sig in. LF-skräpet går väl bra att filtrera direkt vid själva kortet.

Utan att faktiskt veta så skulle jag chansat på en såndär orangebrun platt oftast cirkelformad kondensator som man kan hitta när man skrotar gammal hemelektronik, de har antagligen bra HF-egenskaper :wink:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det var ju också ett svar...

Funderar på att filtrera signalen. Från Jadlers(?) kod kommer man fram till att:
The signal is FM encoded with clock cycle around 2000 µs
One level shift within the clock cycle translates to a logic 1
Each transmission is 36 bits long (i.e. 72 ms)
Frekvensen när ett antal logiska ettor skickas borde alltså vara 1 kHz. Undrar hur det blir med ett RC-filter för kanske 3kHz, alltså ett 560 ohms motstånd i serie och en keramisk kondensator på 100n parallellt?
Skriv svar