DIY Record cutter (Skivsvarv)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jonaa

Re: DIY Record cutter (Skivsvarv)

Inlägg av Jonaa »

Ja, skivspelaren klarar att hålla hastigheten jämnt och fint! Eftersom att jag använder CD-skivor, som är ganska små, så är det inga problem. Dock vet jag inte hur bra det fungerar med större skivor, då tyngden påverkar skivspelaren allt mer ju längre ut på talriken tyngden ligger.

Det system jag har för att driva huvudet i sidled fungerar riktigt bra! Fick plats med ungefär 4 min musik på endast en liten CD-skiva, vilket var långt över mina förväntningar! Har inte haft något problem med sådana vibrationer faktiskt, kan vara tack vare de skumgummidämpningarna jag satt runt alla kullager.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

För att förbättra frekvensgången skulle du kunna:
* Sänka hastigheten på skivan och inspelningen
* Använda laser istället för fysiskt huvud. En DVD laser (200 mW) borde duga. (se dock upp med ögonen!)

Källa för plastmaterial skulle kunna vara att googla på "vinyl klorid acetat" samt "plastprodukter"?
Rent spontant borde de flesta hårda plastmaterial duga? (dock med mindre hållbarhet och THD?)
salle

Inlägg av salle »

Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

blueint skrev:För att förbättra frekvensgången skulle du kunna:
* Sänka hastigheten på skivan och inspelningen
* Använda laser istället för fysiskt huvud. En DVD laser (200 mW) borde duga. (se dock upp med ögonen!)
Hur skulle det sedan kunna läsas av från en vanlig PC skiva?
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Superhäftigt projekt! Är klart imponerad! Det allra lyxigaste hade varit att ge ut en cd med vinylspår på ovansidan. (Förmodligen omöjligt projekt då det reflekterande lagret som finns på cd-skivor ligger just där.

Men. En liten, men kanske galen idé. Någon nämnde laser. Men skulle man inte kunna använda en kraftig laser (typ snodd från en bluerayspelare) precis innan gravyrnålen, för att mjuka upp skivan precis innan gravering (och så en luftstråle precis efter för att kyla ner det igen)?
Jag har fått för mig att spåren man graverar i cd-skivor blir ganska ytliga, och därmed rätt basfattiga och kanske skulle det funka?

Har en bekant som har en "riktig" (nåja, kostade väl 75 000 eller så) vinylgraveringsmaskin, men den graverar på specialskivor, som är lite mjukare än standardvinyl.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Henry skrev:Hur skulle det sedan kunna läsas av från en vanlig PC skiva?
Vad menar du med PC skiva?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Polycarbonat.
Användarvisningsbild
Jonaa

Inlägg av Jonaa »

Det där med laser har jag aldrig tänkt på faktiskt :) kanske värt att testa någon gång! Just nu håller jag på att få till ett upphettningssystem baserat på en varm tråd som lindas runt nålen. Grejen är den att jag inte har något labbaggregat och känner inte heller att jag vill köpa något direkt för det här lilla ändamålet. Skulle egentligen bara vilja köra lite AC ström från en transformator genom tråden, men känns lite… fel på något sätt och jag vågar nog inte testa förrän jag fått svar härifrån. blir det inte rentav kortslutning om jag gör på det här sättet, om inte, blir inte transformatorn kokhet? Går det att fixa det här utan att behöva bygga värsta grejen?

//Jonathan
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En adapter för effektlysdioder (PowerLED) som fungerar som konstantström skulle klara uppgiften galant. Den bör dock klara iaf någon ampere.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Härligt projekt Jonaa!

Så himla kul att se att det finns folk som pysslar med den här typen av projekt fortfarande :)
23mx9jn.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Skulle det vara möjligt att spela in analog på etikett sidan av en CD och fortfarande ha digitalt ljud på andra sidan?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej, då den digitala informationen ligger i den tunna folien på ovansidan, så du kommer att repa sönder informationen om du försöker :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ännu värre,, informationen ligger bränd på foliens insida mot plastskivan. Så om man ristar in ljudspår i plasten hindrar man ljuset att läsa skivan. Ristar man på den andra sidan så förstör man informationen direkt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man får limma ihop två skivor.
svanted

Inlägg av svanted »

du får låta tillverka CD/DVD skivor med tjockare plast på baksidan...
Skriv svar