Programmering: Kod till buffer samt söka igenom buffern

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Nerre

Re: Programmering: Kod till buffer samt söka igenom buffern

Inlägg av Nerre »

Stöder notepad och putty 9-bitars tecken??
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har alltid undvikit 9-bit seriell kommunikation, helt enkelt för att det inte ger värst mycket fördel men istället kräver att hårdvaran ska kunde klara det. Många hårdvaror klarar det - men inte alla, alltså anser jag att det går fett bort.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nerre skrev:Stöder notepad och putty 9-bitars tecken??
Icke en susning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Icecap skrev:Jag har alltid undvikit 9-bit seriell kommunikation, helt enkelt för att det inte ger värst mycket fördel men istället kräver att hårdvaran ska kunde klara det. Många hårdvaror klarar det - men inte alla, alltså anser jag att det går fett bort.
Fördelen är att man kan köra ren binär överföring, utan handskakning, och behöver inte bekymra sig om unika startsekvenser, eftersom den nionde alltid biten indikerar "start of transmission".
De flesta system mig veterligen stöder 9-bitar, dock kan det vara lite si och så med diverse terminal-applikationer.
foal

Inlägg av foal »

Jag ska skicka lite kommando plus en 26 bitars adress. Kommandona styr jag själv över hur dom ska se ut. Adressen kan dock se ut hur som helst.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Adressen kan dock se ut hur som helst.

Det verkar ju inte speciellt sannolikt. Vad är det
som bestämmer hur det ser ut det i så fall?
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

hummel skrev:Lägg med en checksumma av data i varje meddelande för att säkerställa att informationen överförs korrekt.
Bör inte behövas, då ett lägre lager i USB-protokollet redan gör checksummekoll.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ett lager över USB kan ha ställt till det.
USB verifierar bara att datat har överförts
korrekt över USB länken, oavsett om det är
korrekta eller felaktiga data...
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

foal skrev:Jag ska skicka lite kommando plus en 26 bitars adress. Kommandona styr jag själv över hur dom ska se ut. Adressen kan dock se ut hur som helst.
Om du vet att adressen är 26 bitar är det ju inge problem.
Överför 4 byte och kasta bort de 6 översta bitarna.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om det är en 24 bit binär address så skulle jag
överföra den som HEX eller ASCII. Det gör
felsökning och tester enklare.
foal

Inlägg av foal »

Det är till ett NEXA självlärande system där fjärrkontrollen har ett 26 bitar långt ID. Tanken är att valfritt ID ska gå att sätta i GUIt och sedan skickas över till USB dongeln.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK. Jag kanske har missat det, men har du inte kontroll över båda ändar
av den kommunikation som vi diskuterar i tråden? Eller är det en NEXA
som du ska snacka med, så att säga? Annars så kan ju din "dongel" ta
hand om att anpassa till NEXA'n och det övriga kan du göra som du vill.
NEXAN'n bryr sig ju inte om hur du gör mellan dina egna prylar...
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Skicka ID't som ASCII formaterad HEX, t.ex. 05F1 . Alternativt kör på Telldus lösning och skicka pulserna och sköt allt annat i datorn, mycket smidigare då det blir väldigt lätt att lägga till nya protokoll och även använda deras kod för det.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är ju synnerligen dåligt med information om vad det egentligen handlar om, alltså går det inte att ge några svar. Ingen respons heller på de svar man givit, vad är det för fel på dem?
foal

Inlägg av foal »

Jag har inte skrivit ner all information om projektet utan försökte bara beskriva den del som jag kände att jag behövde hjälp med.

Jag har gjort en USB dongle med en radiosändare som kan prata med fjärrströmbrytare som använder sig av det gamla NEXA protokollet, det självlärande NEXA protokollet eller det protokoll de billiga brytarna på Clas Ohlson använder. Till det var tanken att göra ett program som körs på en PC där man kan ställa in alla parametrar som ska skickas. Dvs enhet, husadress, on/off, sändar-ID (NEXA självlärande 26 bitar) osv..
Alla dessa parametrar ska sen skickas till dongeln i ett paket. Beroende på vilket protokoll som ska användas tolkas paketet olika.

Jag har funderat på en lösning likt den Pajn nämner där allt fixas på PCsidan som skickar en bitström till dongeln som i stort sett bara gör om denna till radiosignaler. Valde dock att sköta det mesta i dongeln (enligt ovan) då jag tyckte det var enklare och jag ändå bara var intresserad av tre protokoll. Kod för att hantera dessa får gott och väl plats.

Har mer eller mindre bestämt mig för en liknande lösning som den Icecap nämner i början av tråden och se till att jag får unika bytar genom att bara använda övre eller undre nibblen av byten till datat. På så sätt är det enkelt att lägga allt i en buffer och sedan söka igenom efter STX och ETX.

Det jag egentligen ville med tråden var att höra om det fanns något "standard" sätt för hur man lägger upp kommunikationen när några bytes ska skickas fram och tillbaka. Det är ju en jättevanlig applikationen så jag tyckte det vore intressant att veta hur andra definierar och hanterar sina paketet.
Skriv svar