UV Led - behöver hjälp att välja rätt

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
sadstory

Re: UV Led - behöver hjälp att välja rätt

Inlägg av sadstory »

Fortsätter i samma tråd även om ändamålet ändrats. Tråden startades med ändamålet att hitta små 5mm uv-leds, men nu är prototypen klar och jag är på jakt efter ett starkt och så "osynligt" ljus som möjligt.

Testade idag med ett uv-lysrör, för att se om jag kunde komma undan billigt. Köpte ett 8W philips lysrör som hade maximalt ljus vid 365nm, men också ganska mycket 'spill'.

Datablad med info om röret, som ses på diagrammet så blöder ljuset en bra bit över 450nm.
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ng_tds.pdf

Och det visade sig bli fiasko också, röret påminner mer om en väldigt väldigt kall glödlampa, även om vissa effekter isolerade till uv-ljus visar sig. I jämnförelse med mina 5mm 375nm på (1mW var) som även om de är svaga, ger en bättre effekt i kontakt med uv-känsligt bläck.

Så jag får ta och beställa en led, i stil med den som nämnts här ovan.

Så, nu återstår en fråga. Säg att jag beställer en led med 5W effekt, det står att framströmmen ska vara 700mA och spänningen runt 2-3v. Hur skulle jag kunna göra en koppling från vägguttaget till lampan? Är det bäst att leta upp en adapter som kanske ligger i närheten av de värdena och utgå ifrån den?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

skaffa en 5VDC 1A nätadapter och sätt ett mostånd för att strömbegränsa, det är det enklaste.
sadstory

Inlägg av sadstory »

Tusen tack, då ska det nog gå vägen.

Tack för svar, alla här i tråden.
Skriv svar