JFET-förstärkare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: FET förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag lött förförstärkaren RF-style.

Rätt trevligt byggsätt även för AF (för diskreta komponenter dvs).

Bifogar bilder.

MVH/Roger
PS
Förstärkningen innan effekttrissorna blev ganska exakt 2 X 35 ggr (@100mVp in). Den omotkopplade distorsionen kan ni nästan se själva dvs i princip 0 (<5% enligt en vän som simulerat konstruktionen).

Nu återstår det att bestämma sig för hur jag ska hantera biaseringen av sluttrissorna. Flera förslag hägrar. Fixed bias med billiga pottar, rörbias med svindyra effekt-reostater eller rörbias med diskreta effektmotstånd. Lutar åt det sistnämnda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Byggsättet kallas för Manhattan Style, av någon anledning :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Intressant :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Inte så illa faktiskt - hel jordplan och låter man ledarna mellan komponenterna ligga nära mot jordplan (kanske en tejpbit mellan om man har svårt att hålla distansen) så ger man inte mycket utrymme för att fånga upp elektromagnetiska fält utifrån. Förmodligen klart bättre skärmning än kretslayout på enkelsidig kretskort. lämnar man en remsa fritt efter kanten på kortet runt om så kan man senare löda sidor av dubbelsidig kretskortlaminat ( löd båda sidorna) samt har möjlighet för borrning av genomgångar och annat. och slutligen ett lock om så önskas - dock inlödda kanter ökar på skärmningsgraden mycket bara det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag gillar verkligen detta byggsättet. En lärdom från RF är dessutom att man kan ge konstruktionen stadga genom att löda in små kondensatorer rätt ner i jordplanet här och var. Jag har valt 100nF multilayer.

Det enda jag tvivlar på är hur pass bra detta är för riktigt små signaler (typ MM/MC). Där tror jag fortfarande det är viktigt att hålla isär matningsjord och signaljord samt stjärnjorda och guarda i en enda punkt. Men som du säger xxargs så är det mycket bra att hålla signalerna nära ett jordplan. Närmast idealiskt faktiskt.

Bifogar en bild på det uppgraderade bygget. Har beslutat mig för att använda den ursprungliga tanken dvs en kombination av fixed bias och self bias. Ger en tillräckligt bra och billig lösning.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Ett nördigt foto till sen ska jag bygga in förförstärkaren i en Hammond-låda som den naturligvis redan är sågad för. Jag drar mig dock för det för först skulle jag vilja ha plåten som inte är beställd än men kommer vara lika stor som plåten för mina rörslutsteg. Skillnaden kommer dock vara att i FET-fallet kommer jag borra alla hålen själv och således bara beställa ett bockat U med kopparplåt. Dessa hål kommer dessutom inte vara så många till antalet men speciellt Hammond-lådan har jag tänkt fästa genom att bara måtta lådan ungefär där den ska vara och borra rätt genom både plåt och plast. På det sättet slipper man ju massa exakta mått och kan skruva dit lådan samt borra för den andra skruven på måfå.

Så, mycket snack för väldigt lite :D

Det viktigaste saknas dock idag och det är trafobyggsatsen för OPT'n. Jag har bestämt mig för Svebry's EI-108 men den behöver beställas. Den kommer sedan lindas med 0,7mm's koppartråd som jag kommer köpa på en rulle motsvarande c.a 300m :D

Nätdelen är omgjord (teoretiskt) och kommer bestå av mitt jobbs motorstyrningsnätdel vad beträffar kapsling, trafopack, diodbrygga och lyt (dock kommer jag addera minst 3.3mF till standard-lyten på 4,7mF). Sen kommer jag linjärt reglera 12VDC/6A ut från den råa ~20VDC vilket således innebär c.a 50W förlusteffekt som jag dock tror klumpen kommer klara. Speciellt om jag väljer precis lagom stor lyt för då kanske jag kommer ner i endast 30W förlust effektivt sätt.

Jag kommer emellertid emmigrera ut till en mycket charmig men vintertid tämligen öde liten ö (Käringön) i den västkustska skärgården över jul och nyår så detta kommer inte hända förrän nästa år.

God Jul & Gott Nytt År!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Trevligt :)
Ska man vara riktigt "anal" vad det gäller det där byggsättet så ska du karva ut isolerade öar på laminatet, där du fäster komponenterna, och sedan göra det bästa du kan för att lägga komponenterna så nära laminatet du kan :)
Inte för att det direkt gör SÅ mycket skillnad vid dessa låga frekvenser, men ändå :) Det blir mycket stabilare mekaniskt också.

Jag brukar göra så att jag placerar ut komponenterna ungefär där jag vill ha dom, sen tar jag en penna och ritar ut på laminatet vart jag vill ha öarna, och sen bara karva bort kopparn runt öarna med dremeln :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vilket dremel-verktyg är bäst? Fräs eller slip? :)
tokfan

Inlägg av tokfan »

COOLT!!!!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

roger, Jag brukar köra med ett gravyrstift med platt ände, så man får ett V folrmat spår när man håller dremeln i en vinkel.
Den andra från vänster.
Bild

Är man lat så kan man klippa ut små paddar och limma fast på laminatet. Men det är lite sådär, eftersom att det skapar en del kapacitans mellan padden och laminatet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag äntligen fått min trafobyggsats.

Bilden visar bara koppartråden och bobinen.

Bobinen har två kammare. Jag kanske klipper ner dom till en efter att jag lindat 2X100 varv. Eller också delar jag även på sekundären till 2X71 varv vilket ger 8 Ohm drain-till-drain impedans pga mina 4 ohm högtalare.

Koppartråden på bilden är bara 0,71mm. 3A per lindning blir c.a 8A/mm^2 som är ganska mycket. Min tidigare transformatortillverkare talade om för mig att man normalt designar för 3A/mm^2. Som tur är har jag också 1,0mm koppartråd. Kanske jag måste använda det istället även om jag inte gillar styvheten hos den tråden. 0,71mm känns mycket smidigare.

Så vad tycker ni, blir 8A/mm^2 för varmt?

För jag föredrar 0,71mm.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Du kan linda 2st tunnare i parallell och få upp arean utan
att behöva trilskas med för styv tråd.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag designat nätdelen till min FET-förstärkare.

Jag kommer använda en något ombyggd switchad motorstyrning och reglera utspänningen linjärt (då den annars ripplar för mycket av någon anledning).

Bifogar schema.

MVH/Roger
Tekko

Inlägg av Tekko »

Electricguy skrev:Trevligt :)
Ska man vara riktigt "anal" vad det gäller det där byggsättet så ska du karva ut isolerade öar på laminatet, där du fäster komponenterna, och sedan göra det bästa du kan för att lägga komponenterna så nära laminatet du kan :)
Inte för att det direkt gör SÅ mycket skillnad vid dessa låga frekvenser, men ändå :) Det blir mycket stabilare mekaniskt också.

Jag brukar göra så att jag placerar ut komponenterna ungefär där jag vill ha dom, sen tar jag en penna och ritar ut på laminatet vart jag vill ha öarna, och sen bara karva bort kopparn runt öarna med dremeln :)
En enklare alternativ är att kapa ut långa strips av laminat som man sen klipper ner i småbitar och limmar fast på laminatet, då behåller man även jordplanets integritet om man sysselerar med lite högare frekvensran.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vaffö inte en 12V SMPS direkt???? :humm:
Skriv svar