Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av Al_Bundy »

Icecap skrev: Men visst, det är alltid ungdomerna som kommer att ta över och de gamla som fasas ut, det kommer att hända er också.
Det som skiljer oss från gamla är att vi uppdaterar oss hela tiden.
Men jag får nog göra er besvikna: Arduino kommer aldrig att bli industristandard! ATmega är helt enkelt för slö och dyr, det finns mycket bättre alternativ.
Det finns alltid nackdelar och fördelar med allt.
ATmega är däremot mycket billigare och snabbare att utveckla på. Dessa chip kostar inte många kronor.

Jösses vad mycket kritik jag fick. Så fort man säger något bra om arduino så kommer veteranerna och hoppar på en som det vore amerikansk fotboll. :wink:
Jag vet att ni har djupa kunskaper när det gäller det mesta inom elektroniken och har gått den långa vägen, och vi unga har inte ens tagit en ingenjörsexamen inom elektronik, men är ni rädda för att vi ska konkurrera mot er eller? :mrgreen:
Är det enklare med Arduino? På vilket sätt?
För mig är det enklare att utveckla på AVR-plattform än att gå över till Arduino eftersom tid är pengar.

Nädu gosse lille, det är vi gamla gubbar som skall mala ner er vilja och fasa in er på den rätta vägen! :mrgreen:
Med arduino så är ju allt färdigt. Man bestämmer bara vad som ska hända och vad den ska göra.

MATLAB har redan gett sitt stöd till Arduino. Vi kan låta den rulla på ;)
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Jag tror och hoppas att arduino gör precis som alla tidigare liknande system.
Visst, det finns säker några system i produktion som använder arduino/basic stamp osv men det kommer nog inte att slå på riktigt.

Folk tar varandras kod utan att ha en aning om vad de pysslar med och tror att det blir bra.

Ni som är för arduino som professionellt verktyg, vi kan ha en tävlig, ni listar alla projekt som har sålt i över 1miljon ex med arduinos i sig och jag listar alla som har en ARM/AVR/PIC i sig.

Jag ser bara arduino som en stympad variant av en redan gammal µC och ett IDE som inte är standard.
Typ som basicstamp fast inte riktigt lika illa.

Om man bara tar deras bootloader så är det ju rimligt, men det finns en massa bootloaders och det är inget särskilt speciellt med någon av dem.

Men det är som vanligt, dessa trådar kommer aldrig att uppnå något, de som är för är för, de som är emot är emot.
cjonash

Inlägg av cjonash »

Al_Bundy: Jag håller med dig, och det var också därför jag startade den här tråden, om att Arduino får ovanligt mycket och i mina ögon något märklig kritik. Så långt har du rätt, tycker jag.

Men, jag måste också säga att du själv har en ganska så märklig inställning till det mesta av det du skriver om på forumet.
T.ex. skriver du här ovanför: "Med arduino så är ju allt färdigt. Man bestämmer bara vad som ska hända och vad den ska göra". Den inställningen kommer inte direkt att ge dig bättre förutsättningar att lyckas med din personliga utveckling...
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

>> T.ex. skriver du här ovanför: "Med arduino så är ju allt färdigt. Man bestämmer bara vad som ska hända och vad den ska göra". Den inställningen kommer inte direkt att ge dig bättre förutsättningar att lyckas med din personliga utveckling...

Jag ska utveckla.

När jag menar färdigt så menar jag att...ja hur ska man förklara? Du behöver skriva väldigt lite kod för att Arduinon ska göra samma sak som en AVRstudio/PIC.

Glöm inte att jag har dåligt ordförråd när det gäller elektronik. Jag utbildar mig till konstruktör inom mekanik, vilket är motsatsen till elektronik.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

victor_passe skrev: Folk tar varandras kod utan att ha en aning om vad de pysslar med och tror att det blir bra.
Personer som kör arduino kör inte det av en slump. Det kan säkert förklaras med rasforskning/genetisk forskning, men jag skulle nog säga att folk som drar sig till Arduino är folk som enklare att lära sig via praktiken, t.ex jag.
Ni som är för arduino som professionellt verktyg, vi kan ha en tävlig, ni listar alla projekt som har sålt i över 1miljon ex med arduinos i sig och jag listar alla som har en ARM/AVR/PIC i sig.
Nu är Arduino nytt och PIC och AVR mycket gammalt.
Ska vi räkna hur många hårdvaruprogrammerare som kör C eller C++?
Men det är som vanligt, dessa trådar kommer aldrig att uppnå något, de som är för är för, de som är emot är emot.
Klart det uppnår något. Arduino-folket har också en talan :)
Jag förstår TS. Folk gnäller på Arduino, utan att sätta sig i vad Arduino kan göra och hur mycket tid det tar för att göra ett projekt.
Arduino är som vilket utvecklingsmiljö som helst. Det finns inget "AVR är bättre än alla andra", för då hade alla kört AVR redan. Eller PIC om PIC vore det bästa. Samma sak gäller med Arduino. Hade Arduino varit dåligt så hade ingen kört det. Men nu är det så att Arduino har sina fördelar som överväger. Därför kommer fler och fler till Arduino.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Det är det som retar mig mest. Att åsikterna ska vara så "digitala". Personligen så försöker jag ha en "analog" syn på det hela.
Jag har valt Arduino till min pannstyrning för att snabbt komma igång och för att få känslan för mikroprocessorer. Jag tror att jag på sikt kommer att börja med rena mikroprocessorer därför att det blir mindre "brus" i mitt projekt. Jag kan då få det i den formfaktor jag vill osv. Men just nu och i detta mitt första mikroprocessorprojekt har jag valt en (åtminstone för mig) genväg.

Huruvida arduino används i professionella sammanhang känns oväsentligt för mig som hobbyist men är naturligtvis en viktig fråga för professionella utvecklare som måste ta hänsyn till en mängd andra faktorer som inte berör mig.

Jag tycker att det är ganska barnsligt att kalla de som är "emot" arduino för gamla sura bakåtsträvare när det dom gör egentligen är att förmedla sin erfarenhet.
Att säga att Arduino är framtiden tror jag är uttrycket för en ganska stor oerfarenhet. Arduino kommer bara att vara en i raden av liknande koncept och kommer förr eller senare att ersättas av något annat.

När jag nu trycker på skicka har det dykt upp ett par kommentarer till, men jag tror det är relevant i alla fall.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Al_Bundy:
Skulle du tycka att en mekanik konstruktör som säger att han använder duplo för "Nästan allt är färdigt" och "det går så smidigt" är den optimala mekanik konstruktören?
Eller skulle du tycka att duplo funka bra om man ska bygga en icke hållbar klump men för allt annat krävs "riktiga" grejjer?
cjonash

Inlägg av cjonash »

victor_passe skrev:Ni som är för arduino som professionellt verktyg, vi kan ha en tävlig, ni listar alla projekt som har sålt i över 1miljon ex med arduinos i sig och jag listar alla som har en ARM/AVR/PIC i sig.
Felet jag tycker att ni gör, är att ni utgår ifrån att alla µC baserade system skall serietillverkas. Jag varken hävdar eller tror att Arduinon kommer ersätta något annat, däremot är det ett komplement för en viss typ av projekt.

Personligen påstår jag inte att det ena eller andra systemet är bättre än något annat. För min egen del väljer jag det som passar bäst för det aktuella projektet - och jag har som sagt använt andra plattformar än Arduino också.

Det jag tycker är trist är att så fort Arduino nämns i en tråd, så kommer som regel ett antal inlägg där plattformen sågas på mer eller mindre relevanta grunder. Vad som är relevant mär man skall tillverka >10.000 enheter behöver inte nödvändigtvis vara det när man skall tillverka en enda! Har man inget konstruktivt att tillföra en diskussion är det kanske bättre att låta bli än att komma med påståenden som saknar relevans i sammanhanget. Ofta tycker jag det kan bli en ganska tråkig stämning i dessa trådar, helt i onödan.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Använda lego för att bygga mekaniska saker?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Saken är kanske att bland nördar känns inte Arduino-projekt spännande då applikationen är sekundärt efter elektroniksystemet. Likaså var det mycket snack på elektronikföreningen ETA för några år sedan hur tråkigt det var att många medlemmar satt med endast Atmels ATmega-serie. För de som tycker elektroniken är roligast hade eventuellt projekt med ovanligare mikrokontrollers eller andra datorsystem uppmuntrat mer. Följaktligen har troligtvis en Z80 med externt minne eller en signalprocessor högre status bland vissa forummedlemmar (psynoise).
cjonash

Inlägg av cjonash »

victor_passe skrev:Skulle du tycka att en mekanik konstruktör som säger att han använder duplo för "Nästan allt är färdigt" och "det går så smidigt" är den optimala mekanik konstruktören?
Eller skulle du tycka att duplo funka bra om man ska bygga en icke hållbar klump men för allt annat krävs "riktiga" grejjer?
Victor_passe: Det är svårt att tolka ditt inlägg på något annat sätt än du menar att Arduino inte är "riktiga" grejjer.
Eftersom jag nu använt ATmega chip programmerade i Arduino-miljön i vad jag (och mina kunder) menar är riktiga produkter (och professionella i den meningen att jag fått bra betalt för jobbet), så kanske du kan hjälpa mig med att förutse vilka problem min produkt kommer att drabbas av framöver (på grund av Arduino-kopplingen)?

Jag menar, bygger jag en konstruktion med Duplo-bitar, så förväntar jag mig inte att den skall hålla för hög belastning t.ex. Men jag förväntar mig, och har hittills inte upplevt något annat, att min Arduino-baserade kod kommer rulla på minst lika bra som den jag skrivit tidigare för t.ex. PIC.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En Z80+minne är dock mindre användbar än t.ex en DSP med hög kapacitet. En AVR/PIC lär vara mer effektivt ur många aspekter än Z80+minne.

Aurdino är användbar om man bara behöver fixa något enkelt och snabbt. När det går utanför den ramen lär det fungera dåligt. Men det är väl också så att det finns få forum om stickkontaktens inkopplande men desto fler om fysik även om man inte behöver fysikkunskap för att koppla in en stickkontakt men det finns så mycket mer utvecklingsmöjligheter inom det senare.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad är Duplo för något?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

blueint skrev:En Z80+minne är dock mindre användbar än t.ex en DSP med hög kapacitet. En AVR/PIC lär vara mer effektivt ur många aspekter än Z80+minne.
Japp, därför skrev jag Z80 och inte ARM för att poängtera känslorna som styr hobbyprojekt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lego_Duplo

Bild

(de stora bitarna i bakgrunden)
Skriv svar