Söker logikfunktion

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Söker logikfunktion

Inlägg av jesse »

>(satan va billiga logikkretsar är! 2kr/st)

Ja, det är väl kapseln som kostar. En processor kan ju innehålla hundratusentals grindar... Tur att dom inte kostar 50 öre/styck! :shock:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Eller programmerbar logik, FPGA för typ 100:- och man kan göra saker som hade tagit m^2 kretskort att prototypa...
monstrum

Inlägg av monstrum »

Du borde kunna skippa all logik och använda komparatorn i sig med lite fiffig återkoppling för att få en latch-funktion.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag fixade det med två transistorer + komparatorn förut, dock det är billigare och snabbare med en logikkrets.
Men om du har en idé om hur man gör det utan logikkretsen så får du gärna dela med dig! :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

När komparatorn slår till så mata tillbaka ström till ingången så komparatorn låser sig.
uC ansluts till ingången, normalt ligger pinnen som ingång men då det ska resettas så ställer man om pinnen till utgång och tvingar komparatorn ur det låsta läget.
Kan nog underlätta om komparatorn har öppen kollektor-utgång.

Protte
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jo, denna funktion kan lätt åstadkommas med två motstånd och en diod. Problemet ligger i att jag har en "window comparator" för att också hålla koll på negativ ström.
Och för en sådan så har jag inte hittat någon lösning. Därför jag hoppade åt logikhållet.
Skriv svar