Hjälp mig att skina! (lysdioder i takt med musikvolymen)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
percfiesta

Re: Hjälp mig att skina!

Inlägg av percfiesta »

Det är ju en triac och den kommer aldrig sluta leda när den slagit på om inte strömmen går under någon viss nivå.[/quote]

Det är alltså ingen mediafil som ska spelas upp utan ETT instrument som spelas på fragmentariskt.
superx

Re: Hjälp mig att skina! (lysdioder i takt med musikvolymen)

Inlägg av superx »

Jo, det förstår jag, men det hjälper tyvärr inte. Funktionen i kretsen det länkades till bygger på att matningsspänningen (inte signalen) växlar tecken 100 gånger per sekund. Batteri funkar alltså inte.
superx

Inlägg av superx »

Undrar om det skulle funka med någon liten DC-matad integrerad förstärkare där man ev. halvvågslikriktar och glättar lite på utången. Borde gå att mata direkt med något 12V-batteri eller liknande. En sådan är ju anpassad för ljud in iaf. och brukar ha volymkontroll.

Typ den här:
http://www.ebay.com/itm/LM386-Micro-min ... 2a2bcef650
percfiesta

Inlägg av percfiesta »

"Halvvågslikrikta" och "glätta"?
Låter lovande
superx

Inlägg av superx »

Halvvågslikriktning innebär att man sätter en vanlig diod i serie med utgången, så att strömmen bara kan gå ut ur drivkretsen. På så sätt förhindrar man att man råkar mata in -12V i lysdiodsslingan.

Glättning betyder att man sätter en kondensator parallellt med lysdioderna. Detta tillsammans med likriktningen gör att en snabbt varierande drivspänning lugnar ner sig lite. Tutar du in en ton på 1kHz så vill du kanske inte att lysdioderna ska blinka 1000 gånger per sekund, utan snarare att de tänds för att sedan släckas när tonen är borta. Ev. behöver man något motstånd också för att inte steka förstärkarkretsen. Vet inte om den gillar att driva en större kondensator direkt via en diod. Antagligen inte.

Fast ännu coolare skulle det vara att använda en sådan här och en lite mikrokontroller:
http://www.adafruit.com/products/1376
Då skulle man kunna få rinnande ljus ned för sin congas som som triggas av anslag etc.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

percfiesta: det du söker är i grunden inte speciellt svårt eller dyrt att ordna. kruxet är att du inte kan bygga det själv.

Du behöver en 'kundspecifik lösning' för att lösa uppgiften, detta är oftast synonym för 'dyrt'. Du har - som jag ser det - dessa valmöjligheter:
* Skita i det. Billigt men inte bra.
* Lära dig göra det själv. Bra lösning - men tar tid, energi och mycket fokus.
* Hitta någon att göra det för dig. Nog den mest troliga lösningen, problemet är priset.

Med lite tur kan du hitta någon som kan fixa detta för dig och göra det för en lagom betalning, testa att lägga in en blänkare på "Sälj & Köp".

Jag kan lösa uppgiften ganska enkelt - men jag har inte tiden. Och skulle jag ha tiden tar jag ganska skapligt betalt... Men det finns definitivt andra som kan och det finns nog någon som skulle göra det av ren lust, bara för att få det till att fungera.

Sedan tror jag att du ska fundera lite på vad du egentligen vill uppnå. Om jag inte fattar helt fel är det så att din synt/whatever ger ut ljud - eller inte. Alltså kommer den totala effekten att vara att LED'na lyser eller inte och knappast något däremellan. Är detta vad du vill uppnå?
percfiesta

Inlägg av percfiesta »

Tack för hjälpen! Det är galet vad mycket kul grejer som går att göra om man vet hur.
Om det lyser när jag spelar och är släckt när jag inte gör det vore det grymt, jag spelar väldigt rytmiskt så det skulle bli en ljusshow automatiskt!
percfiesta

Inlägg av percfiesta »

superx skrev: Fast ännu coolare skulle det vara att använda en sådan här och en lite mikrokontroller:
http://www.adafruit.com/products/1376
Då skulle man kunna få rinnande ljus ned för sin congas som som triggas av anslag etc.
Vad menas med mikrokontroller? Är detta svårt? Skulle vara grymt!
superx

Inlägg av superx »

En mikrokontroller är en jätteliten dator där i princip allt som behövs för att köra program på den är inbyggt i en krets. En sådan här skulle funka för att styra lysdioderna jag länkade till:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ght-p87874

Med lite kring-grejer kan du koppla in en mikrofon eller line-ingång till ovanstående och sedan styra lysdioderna. Men! Du, eller någon annan, måste programmera den. Det är inte supersvårt, men börjar man helt från noll så är det väl inget man slänger ihop på en eftermiddag heller.
superx

Inlägg av superx »

Mana skulle ju till och med kunna styra grejen med MIDI från klaviaturen och tända lysdioder som ligger nära tangenterna man trycker på. Skulle vara lite coolt!

Vad har du för instrument? Har det MIDI-ut? Det skulle nästan kunna vara enklare än att trigga på ljud nu när jag tänker på det.
superx

Inlägg av superx »

Är det kanske en SH-101? Den har väl gate och CV ut som skulle kunna användas för styrning av någon mikrokontroller som i sin tur styr lysdioderna.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tror du skulle kunna fixa det med ett antal
LM567 tondekodrar. Då kan du få lysdioder att
tändas upp inom vissa frekvensintervall.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

percfiesta:Det är mycket man kan göra med mikroprocessorer (µC) men ärligt talad: glöm det! Är du musiker och "nätt o jämt" kan känna igen en ledning när du ser den (överdrift men du förstår nog) ska du inte börja med µC. Inlärningströskeln är ganska stor och om jag inte misstar mig är din intresse att spela.

Jag tror ganska säkert att du kan om du vill, det kommer dock att ta en hel del tid i anspråk.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Nu finns det en hel del musiker som har
stora kunskaper inom elektronik så
det är aldrig fel att satsa på.
Tror en av bandmedlemmarna i KISS har
en master i elektronik faktiskt,
bara som ett extremt exempel.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

TS börjar med: "Mina elektronikkunskaper är absolut inte lika höga som era ... När det kommer till kretskort är jag helt lost."

Detta får mig att anta att musiken är det viktiga för TS - och jag har respekt för det! Jag kunde tänka mig att kunde spela något instrument men har insett att jag får nöja mig med att kunde styra elektroniken som kan låta istället.

Alla är bra på något men ingen är bra på allt.

Alltså ser jag - stereotypisk - att TS är bra på att lösa musiken och det omedelbart omgivande elektronik men att utveckling av elektronik - däribland lära sig att använda och programmera µC - inte är lika viktigt att kunde.

Jag påstår definitivt inte att TS inte kan klara detta också, problemet är mer tiden.
Det som gör grunden till en virituos är träning: 10 000 timmar är "gränsen", uppnår man den är man enl. de undersökningar som finns virituos, under den är man inte.

Ska man bli bra (t.ex. musiklärare) "räcker" 5 000 timmar.

Alltså bör det samma gälla med t.ex. µC och liknande. Sedan har olika folk olika fallenhet för olika saker och jag är nog lite stofil men jag har en idé om att är man en bra musiker med tankegångar som passar till det kan det vara svårt att vrida tankegången till att tänka i µC-banor.

Och varför skulle TS göra det? Det finns gott med folk här i forumet som kan lösa uppgiften, hade jag tiden och TS kunnandet hade jag nog ritat ihop ett schema som TS sedan kunde löda ihop, en bit YouTube där man kunde se resultatet ville vara en riktig kul "betalning".

Självklart kan man öka komplexiteten i kretsloppet, olika färger för olika toner, intensitetsreglering och vad man kan komma på - men samtidig kan det optiska ta över och sätta musiken i bakgrunden - och jag hoppas innerligt att TS inte spelar så dåligt eller så kass musik att det behövs.

Bra musik kan förstärkas av rätt visuell effekt medan "för mycket" visuell effekt är lite som starka kryddor för att dölja smaken av det dåliga köttet i maten.

Min åsikt är att det som TS började med är rätt nivå, kanske med tillägg om att man delar upp frekvensbandet i bas, mellanton & diskant och tänder var sin grupp LED efter dessa delars intensitet. Jag anser även att LED'na för dessa grupper ska ha samma färg men olika placering, helt enkelt för att synintrycken bara ska förstärka musiken och inte ta över.
Skriv svar