Hjälp med att lista ut elektronikfel (arduino är inblandat)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hjälp med att lista ut elektronikfel (arduino är inbland

Inlägg av Icecap »

Som Nerre skriver: om utgångarna från brytarna reagerar korrekt men att den reaktion inte kommer fram till den andra ända av kabeln är kabeln av!. Så enkelt är det rent faktisk!

Men då du verkar osäker med felsökning kan du göra följande steg:
De 3 brytare som inte avkänns, där kan du mäta mellan GND och COMM och se om det blir någon ändring vid påverkan av brytaren. Blir det en ändring - som ju då inte kommer fram till Arduinon - är det definitivt fel på kabeln, är det ingen ändring är det fel på brytaren eller inkopplingen av den.

Försök att vara systematisk, jag är upplärd i detta tack vara min utbildning men jag kan råda dig till att kolla varje enskilda del och säkerställa att den är korrekt, får rätt input och ger rätt output. När detta är säkerställd blir det ganska tydligt var felet är.

Det är väl inte så att de 3 brytare som strular är av en annan typ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

När du mäter med pip-läget, har du kopplat bort sladdarna från kretsen då? Annars kanske du mäter kontakt "bakvägen".

Du måste försöka vara lite systematisk:

1. Är det rätt spänning på NC respektive NO på brytarna? (Det verkar vara så)
2. Växlar spänningen på COM när du slår om brytaren? (Det verkar vara så)
3. Växlar spänningen i Arduino-änden av sladden när den växlar på COM på brytaren? (Nej, men varför gör den inte det då? Enda anledningen är om det är avbrott, antingen är sladden av eller så har den inte ordentlig kontakt i nån av ändarna.)

Problemet här verkar vara att du har väldigt dåliga kunskaper i elektronik så du använder konstiga termer och provar en massa saker som är meningslösa (t.ex. provar att ha - ansluten till olika jord).
chisburg

Inlägg av chisburg »

Alright,

'
När du mäter med pip-läget, har du kopplat bort sladdarna från kretsen då? Annars kanske du mäter kontakt "bakvägen".'
Nej jag mätte direkt på bytarn. Men nu funkar det. Mkt riktigt var det kablarna som var av. Det var ett buntband som haft av alla 3 signal kablarna.

Tack så mkt. för hjälpen, som ni förstår verkade det omöjligt att en kabel var av — dock visste jag inte om kontakt "bakvägen.

Mvh G!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ett tips angående buntband och kablar. Dra bara åt precis så att kablarna inte åker omkring. Inte mer.
Många plaster flyter ut med tiden under högt tryck så det till slut blir kontakt mellan ledarna mitt inne i en kabel.
Det är ett under att klämdragavlastningar är godkända egentligen...
Skriv svar