Projekt: Luna 500 CNC konvertering
Re: Projekt: Luna 500 CNC konvertering
Titta i den här pdf'en. På sidan 4 finns en selection guide och på sidan efter lite kort info om de olika profilerna (ja, det finns ytterligare profiler men dessa är nog de vanligaste).
AT = Ideal for motion control
STD = Power transmision, reduced noise
Måste du ha tandrem till spindeln?
AT = Ideal for motion control
STD = Power transmision, reduced noise
Måste du ha tandrem till spindeln?
Tack!
Lutar åt HTD då STD verkar vara svårt att få tag på.
Tror även att jag har en HTD3 rulle hemma så kanske kan använda den då.
Sen får det nog bli AT5 för axlarna då jag har för mig att de är lite tystare än T5.
En annan fråga för de lärde.
Har en servo på 2kw med ca 7nm moment kont som jag tänkt att ha att driva spindeln (iso30)
Vad är bästa utväxling på denna?
Helst vill jag kunna köra upp till 5-6000rpm men då måste jag köra 2:1 utväxling vilket sänker momentet till halva.
Motorn har i konfigurationsmjukvaran möjlighet att ladda in parameterfiler och där stod det att motorns maximala rpm var 6000rpm.
Märk rpmen på etiketten och i databladen är 3000rpm.
Vad är det värsta som kan hända om jag kör motorn x2 märk rpm om nu inställningsfilen är för nyare motorer?
Det finns tempsensor i motorn som jag förstår det.
Lutar åt HTD då STD verkar vara svårt att få tag på.
Tror även att jag har en HTD3 rulle hemma så kanske kan använda den då.
Sen får det nog bli AT5 för axlarna då jag har för mig att de är lite tystare än T5.
En annan fråga för de lärde.
Har en servo på 2kw med ca 7nm moment kont som jag tänkt att ha att driva spindeln (iso30)
Vad är bästa utväxling på denna?
Helst vill jag kunna köra upp till 5-6000rpm men då måste jag köra 2:1 utväxling vilket sänker momentet till halva.
Motorn har i konfigurationsmjukvaran möjlighet att ladda in parameterfiler och där stod det att motorns maximala rpm var 6000rpm.
Märk rpmen på etiketten och i databladen är 3000rpm.
Vad är det värsta som kan hända om jag kör motorn x2 märk rpm om nu inställningsfilen är för nyare motorer?
Det finns tempsensor i motorn som jag förstår det.
AT har något mindre backlash än T och därmed bättre för positionering, hurvida de är tystare vet jag inte - mina låter nästan jobbigt högt men jag kanske har spänt de för hårt.
Jag tror att du måste dra tillbaka på momentet när du går över märkvartal. 7Nm vid 3000rpm är ~2kW, skulle du ta ut 7Nm vid 6000rpm har du plötsligt 4kW och det går nog inte några längre tider. Är det exakt den motorn som har 6000rpm angivet i parameterfilen? Det kan ju vara en motorserie med flera olika modeller.
Jag tror att du måste dra tillbaka på momentet när du går över märkvartal. 7Nm vid 3000rpm är ~2kW, skulle du ta ut 7Nm vid 6000rpm har du plötsligt 4kW och det går nog inte några längre tider. Är det exakt den motorn som har 6000rpm angivet i parameterfilen? Det kan ju vara en motorserie med flera olika modeller.
Ahh ok
Hade för mig att AT var något tystare men det kanske bara är marginellt.
Gällande momentet så blir det helt klart inte samma moment över 3000rpm.
Men det bör inte vara några problem då högre RPM = mindre fräsar.
Fördelen är att jag kan köra 1:1 utväxling och får 7NM 100-3000rpm där jag behöver momentet vid större fräsar.
Jag är lite osäker på om det är exakt den, får kolla igen.
Det dumma är att jag måste vara kopplad mot drivaren för att få se listan, skall göra det och se vad det står.
Vad händer med en permanent magnet motor om man övervarvar den? blir den för varm så larmar den.
Vill bara inte att den skall totalhaverera.
Hade för mig att AT var något tystare men det kanske bara är marginellt.
Gällande momentet så blir det helt klart inte samma moment över 3000rpm.
Men det bör inte vara några problem då högre RPM = mindre fräsar.
Fördelen är att jag kan köra 1:1 utväxling och får 7NM 100-3000rpm där jag behöver momentet vid större fräsar.
Jag är lite osäker på om det är exakt den, får kolla igen.
Det dumma är att jag måste vara kopplad mot drivaren för att få se listan, skall göra det och se vad det står.
Vad händer med en permanent magnet motor om man övervarvar den? blir den för varm så larmar den.
Vill bara inte att den skall totalhaverera.
Elektriskt kan det väl inte hända så mycket. Kanske överskrider man max varvtal för lagren? Kanske rotorn "sväller" av centrifigualkraften så den skrapar i statorn (knappast troligt). Kanske är den inte är tillräckligt balanserad. Men 6000rpm är ju inte speciellt högt....
EDIT: Vad är det för spänning på motorn? Och hur mycket kan du få ut ur drivsteget? Det är ju inte säkert att drivsteget kan ge tillräckligt med spänning för att komma upp i mer än märkvarvtal.
EDIT: Vad är det för spänning på motorn? Och hur mycket kan du få ut ur drivsteget? Det är ju inte säkert att drivsteget kan ge tillräckligt med spänning för att komma upp i mer än märkvarvtal.
Det är en 400v AC servo och jag har kört den i 6000rpm kortvarigt för test och det ser ut att fungera bra.
Är mer orolig för vad som händer under längre perioder då en körning med CNC kan ta nån timme ibland.
Min gissning är att då de har liknande motorer som är 6000rpm i databladet så har de samma lager i denna typen.
Är mer orolig för vad som händer under längre perioder då en körning med CNC kan ta nån timme ibland.
Min gissning är att då de har liknande motorer som är 6000rpm i databladet så har de samma lager i denna typen.
Jobbat lite mer med konverteringen efter att jag fått fart på min lilla fräs (hade problem med drivningen på spindeln)
Med en 750W servo och tandhjul så tuggar den sig igenom fästena till den nya fräsen utan problem.
Köpte ny skärvätska då jag var trött på jula varianten fick det bli Syntocool 900 då den gick att köpa i mindre mängd.
Giftigt grön men ack vilken skillnad det var mot min den gamla som var allt för utspädd (rost problem) Även testmonterat 2kw servon som skall driva Z axeln, ser ut att passa utmärkt.
Mycket praktisk att den får plats inne i kolumnen!
Med en 750W servo och tandhjul så tuggar den sig igenom fästena till den nya fräsen utan problem.
Köpte ny skärvätska då jag var trött på jula varianten fick det bli Syntocool 900 då den gick att köpa i mindre mängd.
Giftigt grön men ack vilken skillnad det var mot min den gamla som var allt för utspädd (rost problem) Även testmonterat 2kw servon som skall driva Z axeln, ser ut att passa utmärkt.
Mycket praktisk att den får plats inne i kolumnen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Efter två kvällar vid fräsen får man fram X axel fäste
Sen fick jag en BT30 ER32 hållare som jag beställde för att ha något att testa med.
Någon som vet om dessa är repiterbara i z led, går inte helt mot nosen på spindeln?
Spindeln är NMBT/ISO30 (sån där med hals på verktyget)

Sen fick jag en BT30 ER32 hållare som jag beställde för att ha något att testa med.
Någon som vet om dessa är repiterbara i z led, går inte helt mot nosen på spindeln?
Spindeln är NMBT/ISO30 (sån där med hals på verktyget)
Det är riktigt att flänsen inte ligger mot spindelnosen på denna typ av hållare/spindel. Hållare som HAR anliggning på både kona och fläns brukar kallas dual contact holders eller liknande, HSK är en sådan typ - fundera en stund på vilken precision som krävs i både spindel och hållare för att båda ytor skall ligga mot varandra.....
BTxx är ju generellt reperterbar i Z (de används ju flitigt i fleroperationsmaskiner) så länge man "drar upp den" i spindeln med ungefär samma kraft.
BTxx är ju generellt reperterbar i Z (de används ju flitigt i fleroperationsmaskiner) så länge man "drar upp den" i spindeln med ungefär samma kraft.
Hej
Tack för input!
Ok så det finns även fler op maskiner som inte har full kontakt med flänsen.
Då skall det fungera för mig med
Tack för input!
Ok så det finns även fler op maskiner som inte har full kontakt med flänsen.
Då skall det fungera för mig med

Re: Sv: Projekt: Luna 500 CNC konvertering
Som sagt är det bara hsk som har kontakt. Ska visst finns en iso-variant som stöder på fläns och kona men den lär vara grisdyr.
Japp, det är nog BIG-PLUS du tänker på - men det funkar alltså inte att bara att köpa en sådan hållare, spindeln måste såklart vara gjord för det också. CAT/BT/ISO/SK etc är alla "vanliga" hållare som "bara" gör kontakt med konan. BIG-PLUS ser lika dan ut men den är alltså slipad med sådan precision att den, tillsammans med med en spindel slipad med samma precision, gör kontakt med både kona och fläns.
HSK funkar på samma sätt men där är konan i princip ihålig och man förlitar sig på elastiskt deformation av hållaren istället för spindelkonan. Oavsett så är det knappast något för oss garagefräsare...
HSK funkar på samma sätt men där är konan i princip ihålig och man förlitar sig på elastiskt deformation av hållaren istället för spindelkonan. Oavsett så är det knappast något för oss garagefräsare...
Ahh så mycket olika sätt de finns att lösa dessa problem
Fick monterat X-axel servot idag, försöka få så mycket färdigt innan kulskruvar + tandhjulen kommer på posten om nån/några veckor.

Fick monterat X-axel servot idag, försöka få så mycket färdigt innan kulskruvar + tandhjulen kommer på posten om nån/några veckor.
Och kvällen gav även fäste för kulmutter - y axel
riktigt snyggt detta.
Skall bli intressant när du är helt klar med hela maskinen och skall börja köra den.
MVH
Oscar
Skall bli intressant när du är helt klar med hela maskinen och skall börja köra den.
MVH
Oscar