Freppacs PnP maskin

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Freppacs PnP maskin

Inlägg av lizerdboy »

H.O visst är det så, missar motorn steg så är den överbelastad.

Dock så är jag ute efter att pressa min maskin till max när den är så pass färdig så att det går.
Vill kunna testa hur många komponenter i timmen jag kan placera som max :D
Och med tanke på det så är feedback väldigt viktigt.

Så, ja jag tror att min maskin kommer tappa steg när jag pressar den :)
Men det vet jag inte om jag inte har feedback, om det nu inte är jätte många steg som missas.

Feedback biten är först o främst till för att veta positionen på vagnen, vilket drivs via kuggrem.
Vilket gör maskinen mycket mer noggrann.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det finns ju drivsteg som kör stegmotorer under feedback från enkodrar för att kunna pressa dem hårdare. Vi testade det i ett projekt på jobbet med gott resultat.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Här måste man nog fundera på vad man vill uppnå.

Vill du veta om du tappar steg räcker det ju med en nollägesbrytare när du hämtar komponenterna.
Vill du korrigera och köra vidare så är det ju closed loop som gäller.

Det jag menar att det är kanske overkill med en encoder bara för att identifiera tappade steg.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Yeep de har jag sett. samt att det finns varianter där encodern har högre upplösning än stegmotorns antal steg.
Och med detta så kan dom styra motorn som ett servo, mycket trevligt.

Det jag menar att det är kanske overkill med en encoder bara för att identifiera tappade steg.
Som jag nämnde tidigare.
->Feedback biten är först o främst till för att veta positionen på vagnen, vilket drivs via kuggrem.
Vilket gör maskinen mycket mer noggrann.

kuggrem drift ger litet spel, dock så vill jag ha full koll på spelet.
Och då är encoder på vagnen bästa sättet.
H.O

Inlägg av H.O »

Om du pressar motorn till max (eller över max rättare sagt) så stallar den ju helt, desynkroniserar - det både ser och hör man.
Det jag kan tänka mig kan hända är att den "kan hamna före" under stenhård retardation och sedan "plockas upp igen" när stegfrekvensen sjunker och då skulle den kunna hamna några fåtal steg "off".

Anyway, nu har ju du encodertejpen så det är självklart att du ska använda den. Men freepac har väl inte tänkt att ha någon feedback om jag förstår rätt och det jag vill få fram är att man inte behöver oroa sig för att tappa några enstaka steg om man inte ligger precis på gränsen. Har man bara lite marginal så funkar det.
freppac
Kontakt:

Inlägg av freppac »

Tjena,

Nope...har inga planer på feedback änsålänghe. Men tänkte nog å andra sidan inte köra motorerna så hårt heller samt har ju nån typ av stalldetection i chippet så man kan kanske detektera missade steg och avbryta å sen Re-homa (hmm...det ordet står nog inte med i saol) maskinen.

Är inte riktigt lika seriös i mitt maskinbygge som lizerdboy som ni kanske förstått :) Min förhoppning är att den skall bli snabbare än mig själv samt hyfsat automatisk...då e ja nöjd....å jag e inte så snabb :)
freppac
Kontakt:

Inlägg av freppac »

Lite bilder på den lilla stegmotorn för rotationsaxeln...med ihålig axel

Bild
Otroligt söt! :lol:

Bild

Inköpt på http://www.robotdigg.com/
För övrigt bra priser på kuggremsdrifter till 3d printrar om man är lagd åt det hållet :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Gissar att du kör vakuum via den ihåliga axeln. Hur gör du med munstycken och utbytbarhet?
freppac
Kontakt:

Inlägg av freppac »

Jepp vacuum...skall till ett fäste för svivel på översidan.
har svarvat ett fäste för dispenseringsnålar typ
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=301
....dom går att byta manuellt men inget automatiskt i dagsläget. Kanske längre fram
Det syns lite av detta på tredje bilden i första inlägget.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Hur löser du fjädringen i munstycket?
Det kommer att behövas att fjädra även om du kompenserar för komponenthöjd i programmet.
Om maskinen tappar någon komponent och lägger en till ovanpå eller en komponent
hamnar på högkant så blir Z annorlunda

Swech
Agwan

Inlägg av Agwan »

Är det dumt att placera med vakuum? Istället för att köra med stegmotor ner så har man en vakuumkolv som placerar. Möjligen fjäderbelastad för att inte trycka för hårt.
freppac
Kontakt:

Inlägg av freppac »

Fjädringen är något jag funderat mycket på.
Det är ett stort problem men jag tänkte faktiskt lösa det i feedrarna. Tänkte först lösa det genom attmontera ihop motorn med linjärlager i z-led och låta gravitationen lösa fjädringen...men det blir för klumpgt...vill hålla massan i vagnen så låg som möjligt.

Så min lösning blir i alla fall i början att sätta alla komponenter i fjäderupphänga "brickor"
Jag skall snart fräsa ut en prototyp så kan jag lägga upp bilder...lite svårt att förklara i ord :)

PS. Swech...hoppas du inte plockar ut dispenseringsnålarna ur sortimentet....kommer nog behöva fler när jag mosar ner nålarna för hårt :)
Senast redigerad av freppac 26 augusti 2013, 09:34:03, redigerad totalt 1 gång.
freppac
Kontakt:

Inlägg av freppac »

AgWan....förstod nog inte riktigt hur du menar :)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag menar bara att man skippar Z-motorn helt och har en pneumatisk cylinder istället som sköter Z-rörelsen. Den går tills den tar i något, antingen så är det en komponent som skall sugas fast vid upplockningen, eller så kretskortet vid placeringen.

Sedan har man såklart en kanal till med vakuum för att suga fast eller släppa komponenterna.

Vad använder ni för vakuumventiler. Jag hittade den här på ELFA som verkar ha ett rätt ok pris. Men de kanske finns för några tior också?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19965
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Fjäderupphängda brickor kan nog jävlas med dig då resten av komponenterna kan hoppa
ur plats då du hämtar en
Jag har säkert möjlighet till att sälja dig lite munstycken som är anpassade och med
inbyggd fjädring.
Nålar har jag så du kan köra i flera år :D

Swech
Skriv svar