PWM styrning av bränslepump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8520
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av SeniorLemuren »

Som jag har förstått så är det största problemet förpumpen:
Bumpe skrev:Har en stor förpump, den låter värst av dom så måste nog trots allt få ner spänningen mest för komforten. Har sen tre huvudpumpar som matar vidare till motorn.
Den pumpar mot en tank som inte är trycksatt:
Bumpe skrev:Sitter en Aeromotive A1000 som förpump som suger från tanken o pumpar in bränsle i en catchtank. Kugghjulspump som drar knappt 10A vid trycklöst som det är i catchtanken.
Den pumpen kan man alltså inte tryckreglera. Det kanske vore en idé att ge den 2 driftslägen med hjälp av PWM. Ett läge som ställer in den på minsta möjliga flöde vid tomgång och en inställning som ställer in den på minsta möjliga flöde vid fullt effektuttag.

Det samma kan ju förstås göras på de tre andra pumparna också om man inte vill tryckstyra dem.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6500
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av FormerMazda »

Eller bygg och testa?
Att bygga en PWM av en 555a är inte svårt.
Sen köper du bara några lämpliga fet:ar ( typ 71-006-54 ) för några tior.
För hundralappen med frakt så har du en PWM-styrning som fixar dina pumpar. Kruxet blir som sagt att hitta lagom duty där pumparna ger tillräckligt.
Sen om du ska ha automatik på regleringen så måste du reglera på nåt, typ spjälläge eller liknande.
floppen
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 september 2012, 13:28:32

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av floppen »

Tror inte du skall reglera på tryck, Tror det är bättre att reglera på flöde.
Trycket är ju egentligen ointressant, Det viktiga är ju att du får soppa åter till tanken= bränsle regulatorn har nått måltryck och reglerar.
Om du mäter hur mycket som går i retur så kan du lätt ställa en bra nivå på pumparna.
Sen tror jag du måste lägga till typ gasspjäll eller laddtryck också, Detta för att hinna få upp pumparna i volym innan spridarna drar på.

Om du kör på tryck.
Antar att du har en tryckregulator på spridarbryggan oftast regeras trycket med lasten på motorn.
Normalt så har man alltid 3 bar över spridarna och insugets tryck ligger mellan -1 bar till laddtrycket beroende på belastning av motorn så 3 bar plus laddtryck över spridarna.
Det svåra med detta blir att du inte vet vilket tryck du skall ha och om du nu försöker lägga dig på tex 3 bars tryck så tappar du funktionen av bränsle regulatorn och om du försöker hålla 4 bar istället så går pumparna för fullt då regulatorn bara släpper igenom allt över 3 bar och målet går då inte att nå.
danielr112
Inlägg: 8092
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av danielr112 »

Räcker att reglera förpumpen på nivån i catchtanken. Ser man bara till att hålla den full så spelar det mindre roll position på gas eller annat.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6500
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av FormerMazda »

Fast syftet var ju att minska ljud och värmning av bränslet, då behövs reglering av de andra pumparna vara aktuellt.
danielr112
Inlägg: 8092
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av danielr112 »

Jag snackar bara om förpumpen och den räcker det med att reglera på mängden i catchtanken. Det är det absolut enklaste. Dess enda funktion är att se till att den tanken är full vid alla lägen.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6500
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av FormerMazda »

Ah. My bad. :)
Skriv svar