Jag ger inte upp så länge som rollatorn går in i verkstan.
Prutte
Behöver hjälp med mönsterkortstillverkningen
- prototypen
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Behöver hjälp med mönsterkortstillverkningen
Inte fan är det väl dags för gubbracern ännu i alla fall, men du har nog rätt.... in ska man och skruva / löda ja you name it.
- JimmyAndersson
- Kontakt:

Jag tänkte bara flika in att när man väl testat papper istället för OH-film
så fattar man inte varför man höll på att krångla.
Det kanske inte verkar så krångligt med OH-film, men papper är *mycket* enklare.
Dessutom får man som sagt bättre svärta med papper.
Jag och många andra kör med helt vanligt kopieringspapper.
Personligen kör jag med en gammal bläckstråleskrivare.
Jag klarar utan problem 0,4mm på varje försök.
Mattswe:
Alla steg i tillverkningen påverkas av det tidigare steget.
Alltså kan du inte jämföra något av stegen med någon annan
så länge ni inte gör exakt *allt* exakt identiskt.
Man måste testa sig fram med sin egen utrustning. Det är enda sättet.
Däremot kan man få inspiration från andra, men det går sällan att använda rakt av
utan måste anpassas till alla dina steg.
Så börja se över steg 1. Testa hela proceduren.
Sedan se över steg 2. Testa.
osv..
Fundera över om upplösningen du skriver ut med är tillräcklig. Du bör ha 600DPI.
Ta en titt på utskriften med förstoringsglas eller fota med makrofunktion.
(Du behöver inte ha något superdyrt objektivt. De flesta kompatkameror fixar det utmärkt.)
Utskriften ska placeras så att den utskrivna sidan är emot laminatet.
Sedan en jämn vikt över hela kortet.
(Jag lägger en 1cm tjock plexiglasskiva överst och sedan en plånbok full med mynt ovanpå.)
"Kan mönsterkortet ligga "för länge" i etsbadet? Alltså är tiden kritisk här?"
Yes! Ju längre det ligger i, desto mer etsas bort.
Så länge inte temperaturen sjunker så kommer det fortsätta tills antingen
etsvätskan är mättad på koppargrejs eller tills allt koppar är borta från ditt laminat.
Både när man framkallar och när man etsar så måste man hålla koll på alla ställen på laminatet.
Om det t.ex är ett ställe där mycket koppar ska bort, och ett ställe där ytterst lite koppar ska bort
(t.ex mellan två tunna banor) så kommer du få problem. Varför?
Jo, för all koppar försvinner lika fort från hela ytan som inte är skyddad av fotoresisten.
Alltså får du vänta länge tills den är borta från det stora området
samtidigt som du får vänta ganska kort tid tills den är borta från mellanrummet mellan de tunna banorna.
Det går ju inte.. Så länge du inte har i en bit av kortet i taget, men det blir sällan bra.
Så ett moment som alltså påverkar etstiden, belysning, osv är alltså även hur mönstret (banorna) ser ut!

Ett hett tips är att inte ha varm framkallningsvätska. Låt den vara rumsvarm så får du lättare koll.
Ett annat hett tips är att inte blanda för stark etsvätska, då är det lättare att hinna ha överblick
över vad som har försvunnit.
Om något försvunnit som skulle vara kvar, eller tvärt om:
Fundera på om du gjorde något innan som kunde ha orsakat det.
Du kanske råkade röra kortet när du drog av skyddsfilmen.
Laminatet kanske inte hade något tyngd över sig där.
Testa gärna med vanligt skrivarpapper.
Exponeringstiden (belysningstiden) behöver vara längre än med OH-film.
En del säger den dubbla tiden. För min del så kör jag med en kvart. Med OH-film var det 10 minuter.
Prova lite olika exponeringstider och framkalla mellan varje försök så kommer du hitta rätt.
Lycka till!

Måste bara än en gång berömma forumet för alla snabba och positiva svar man får. Nu till det ni skriver:
Ursäkta, det är jag som snackar strunt. Jag menar inte att jag vill etsa 0,4mm vias, utan 0,4mm ledningar. Detaljrikedomen blir dock densamma.och jag fortsätter med att 0,6/0,4 vias är inget för garaget dvs bättre/billigare att köpa korten från bortre orienten.
Nu har jag testat det och plötsligt etsar jag knivskarpa 0,4mm ledningar. Grymt! Upptäckte även att man kan skriva ut mönstret 2 gånger över varandra. Nästan alltid hamnar de båda utskrifterna på exakt samma ställe. Uppenbarligen var det svärtan som var problemet.Brukade köra dubbla OH när jag höll på för att få bra svärta, har du testat det?
Det är bara det att jag inte har någon laserskrivare...Skaffa kopierbar ritfilm (finns hos Mattonbutiken) och kör i laserskrivaren.
Ok, jag ska testa detta. Du använder alltså vanligt 80g kopieringspapper?Jag tänkte bara flika in att när man väl testat papper istället för OH-film
så fattar man inte varför man höll på att krångla.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Då tror jag nog att du kan glömma att skriva på vanligt papper = bläcket blöder ut i fibrerna = luddiga kanter etc...Det är bara det att jag inte har någon laserskrivare...
Fixa laser och skippa bläckis
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?LH_BIN ... _PrefLoc=2
Press'n'peel är riktigt bra faktiskt. använt det en del och funkar kanon! Enklare än de flesta andra metoder!!
Press'n'peel är riktigt bra faktiskt. använt det en del och funkar kanon! Enklare än de flesta andra metoder!!