På vilket sätt blir man utnyttjad? 30-40k/mån är väl å andra sidan inte så dålig lön heller?
Ska man starta eget så krävs det en jämn ström av uppdrag (=lön) vilket kanske inte är så lätt för en nyutkommen. Forskning är väl = pengar och ansökningar kräver oftast forskarmeritering?
Hur stor efterfrågan är det på robotik och reglerteknik?
- Krille Krokodil
Re: Hur stor efterfrågan är det på robotik och reglerteknik?
Världen lär väl inte bli mindre reglerteknisk i framtiden, så jobb finns där nog om... Läser h. ing. EE med automation nu och jag ser bara ändlösa möjligheter utifrån mina erfarenheter från industri som jag har jobbat i sedan 99. Har jobbat med produktion i låglöneländer också och upplevt vilka problem det är med det, så där finns det möjligheter att ta tillbaka produktion om vi blir ytterligare skarpare på automation.
En lärare jag hade nu under våren på LTH forskar på att ge robotar lite mer "känsla och intelligens" i vad de gör, verkar vara rätt intressant, speciell kombinerat med vision-system.
Jag ska jobba i projekt med en ABB-robot under hösten och har suttit med deras Robot Studio nu i ett par veckor, rätt intressant programvara där man kan bygga upp hela produktionsceller i 3D och simulera förloppet. Hemligt, hemligt naturligtvis, så jag kan tyvärr inte visa något av vad jag gjort men det finns en massa video tutorials på http://new.abb.com/products/robotics/robotstudio
RS kan man ladda ner och köra fullt i 30 dagar, man kan inte själv skaffa studentlicens men om skolan kontaktar dem så ska det gå att ordna.
En lärare jag hade nu under våren på LTH forskar på att ge robotar lite mer "känsla och intelligens" i vad de gör, verkar vara rätt intressant, speciell kombinerat med vision-system.
Jag ska jobba i projekt med en ABB-robot under hösten och har suttit med deras Robot Studio nu i ett par veckor, rätt intressant programvara där man kan bygga upp hela produktionsceller i 3D och simulera förloppet. Hemligt, hemligt naturligtvis, så jag kan tyvärr inte visa något av vad jag gjort men det finns en massa video tutorials på http://new.abb.com/products/robotics/robotstudio
RS kan man ladda ner och köra fullt i 30 dagar, man kan inte själv skaffa studentlicens men om skolan kontaktar dem så ska det gå att ordna.
Vilka specifika problem är det låglöneländerna har?
- Krille Krokodil
Tex så går det ju att fylla en fabrik med arbetare som har ett väldigt smalt kompetensområde och som bara sitter och rullar tummarna när precis rätt arbete inte finns för stunden om man har låga löner, när utvecklingen sedan går framåt och lönerna går upp i regionen så har man plötsligt samma totala lönekostnad som motsvarande fabrik i dyrare länder som har varit igenom ett par effektiviseringsrundor och har utbildat sin personal så att var och en har flera kompetenser, utnyttjar maskinerna bättre och dessutom har automatiserat bort de mest arbetskrävande momenten.
Jag undrar hur smart man måste vara för att klara av dessa kurser. Just nu läser jag grundläggande mekanik och även där får jag kriga med boken, precis samma sak när jag läste matematiken och den linjära algebran.
Det känns även som jag har valt fel linje med tanke på att det där programmet är inte direkt anpassat för att man ska hamna ute på industrin.
Det känns även som jag har valt fel linje med tanke på att det där programmet är inte direkt anpassat för att man ska hamna ute på industrin.
- Krille Krokodil
Du har ju hela sommaren på dig att klara kurserna också
Men älskar du inte matte så är nog inte robotforskning grejen för jag ser mest matte och avancerad programmering som forskningsfronten där med AI, vision, smartare banläggning, mer avancerade 3D-simuleringsmiljöer osv. Tillämpa denna forskningen via att ta fram automationsprocesser i industrin kan ju vara ett område att sikta på istället, intressant men inte mördande hög teoretisk nivå.

Jag hade inte bytt jobb med dem som sitter på vår forskningsavdelning oavsett lön, fast framför datorn hela dagarna i sin lilla kontorsmodul, mycket mer omväxlande att jobba med produkt- och produktionsutveckling i våra fabriker, då får man växla mellan att jobba teoretiskt och praktiskt.NULL skrev:Jag tycker att man som tekniker/Ingenjör inom industrin mest blir utnyttjad/dålig lön, så starta eget/forskning är nog en bättre väg.