Lagring av chuckaxel till en svarv.....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Elektra

Re: Lagring av chuckaxel till en svarv.....

Inlägg av Elektra »

Vilken godstjocklek kan vara lagom med en axel med ID på ex. 55 mm (med en 200 mm chuck),
för att få en relativt robust svarvchuck ?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag skulle nog vilja upp till Ø90mm ytterdiameter på spindeln vid lagerläget.
Det bakre lagret kanske kan vara något mindre.

Sedan bör du ha en fläns på spindeln för infästning av chucken.
Ø150mm kanske kan vara lämpligt till en Ø200mm chuck.
cinc

Inlägg av cinc »

Min Profilasvarv har en spindelgenomgång på drygt 50mm. Främre lagret har i.d.=100mm och y.d=150.
Motoreffekten är 10kW.
Max tillåtet vridmoment på spindeln är 1275Nm.

Så det är nog lite kraftigare än T.S tänkt sig....
Användarvisningsbild
Elektra

Inlägg av Elektra »

Hoppsan, axeln var klart kraftigare än vad jag hade tänkt mig :-0 ...måste nog tänka om lite.
Svarven ska vara fjärde axeln på en x-y-z-fräs, så det blir en typ av en liten fattig-mans svarv
och jag kommer tyvärr få kompromissa en hel del....

- Motoreffekten tror jag kommer hamna på 1-2 kW (lite beroende på om jag ska använda AC-servo eller vanlig async-motor)
Att ha snabb materialavverkning är inte att tänka på utan snarare på lite högre varvtal och med bra precision.
Vid riktigt högt varvtal kommer nästan hela motoreffekten att bli friktionsförluster i lagren....men det är något som jag har räknat med.
- Man ska kanske gå ner på en 160 mm chuck...hmm...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad är det för fräsmaskin du ska hänga på detta? Håller själv på med styrd 4:de axel som även ska tjänstgöra som svarvspindel i första hand för mindre grejer.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jo jag hade mina föraningar om det, finns ju ingen rim och reson i TS resonemang att ha sådan storlek på bitarna för 4:de/svarvspindel axeln.

Electra ta nu detta på rätt sätt men jag tror att du måste ta och sätta dig ner och börja rita från rätt håll dvs utgå ifrån vad du ska kunna göra i din maskin.
Om det sen är genomförbart så är det väl bara att tuta och köra, hoppas du har samlat på dig en massa kosing för att kunna förverkliga din dröm.

Spontant säger jag att lämna in det du vill ha gjort till någon finmekanisk verkstad med moderna fleraxliga maskiner = garanterat billigare än att bygga en maskinpark
Användarvisningsbild
Elektra

Inlägg av Elektra »

Techno: Om världen vore så enkel att jag visste vad jag skulle göra, så hade det inte varit några problem.

Det jag vill göra är att kunna produktutveckla diverse olika mekaniska och elektro-mekaniska produkter
utan att jag blir ruinerad.

T.ex. Jag har tidigare utvecklat ett elektronikkort,
men till detta PCB-kort, så behöver jag en plastlåda (~ 200x100x30 mm).
Konstruktion av plastlådan är ganska komplicerad (långt ifrån en fyrkantig box)
och består av sammanlagt 8 delar. (jämför med ex en hemma-router)
Jag har 3D-plottat modellen innan, så att jag vet att mekanikkonstruktionen fungerar.

Att ta fram ett plast-gjutverktyg, i stål eller AL, skulle kosta 500.000 sek i Sverige,
nu hittade jag ett företag i Kina som ska göra detta för endast 150.000 sek.
Nu måste detta projekt vara klart inom några månader, så jag får vackert betala 150.000 :-(

Jag räknar med att redan efter några få projekt,
så har jag räknat hem hela fräsen.

Varför jag inte kan utgå ifrån vad jag ska göra med maskinen,
beror på att jag helt enkelt inte vet det !
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Men om du jobbar med projekt i den prisklassen och behöver en fräs _nu_, hyr en liten lokal där du kan ha en riktig maskin, du behöver inte åka långt utanför stan för att hitta lokaler i vettiga prisklasser där du kan ställa in typ en sån här: http://www.blocket.se/ostergotland/Fler ... ?ca=11&w=3 och du behöver bara en lokal på kanske 50m2 för att få in den och alla tillbehör och kunna jobba vettigt, det dyker dessutom inte allt för sällan upp relativt moderna fleropar med 4e-axel i ännu rimligare prisklasser på blocket eller hos maskinhandlare.

Problemet är ju att du vill försöka göra allt en komplett maskinverkstad kan i en liten lägenhet med en maskin en tiondel av deras storlek.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

att jag visste vad jag skulle göra
Ja säger då det, ännu större anledning att lägga ut jobben = garanterat billigare.
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Jag har sagt det förut och säger det igen.
4-5 axlig högprecision maskin är summan av alla delar, ingen del utesluter den andra.
En sådan blir stor, stadig och framförallt INTE ihopvikbar och ej heller lätt att plocka isär och stoppa undan i en garderob vid arbetsdagens slut.

Precision med repeterbarhet på ca 0.01 får du inte med det du tänkte dig.
Det är en stor skillnad mellan faktisk och teoretisk noggrannhet.

Att folk lyckats få till det beror mycket på erfarenhet, inte att skruva ihop en maskin med katalogdelar och trycka på den gröna knappen och få fram en del som håller sådana toleranser.

Jag har jobbat som CNC operatör i några år så jag vet på ett ungefär vad man kan förvänta sig.

Mitt råd till dig är var realistisk, bygg ihop en enklare maskin först och se vad du egentligen behöver.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Kolla på produktkataloger hos de olika tillverkarna, ibland visar de snitt och dyl på deras spindlar. Kolla på sidan 5 i denna katalog; http://www.victor-cnc.com/m-catalog/Vturn/index.html där har du vilka lager de använder, sen på sidan 10 har du även storlekarna på lagren de använder.

Sen har du mängder med data på SKFs hemsida om deras super-precision lager. http://www.skf.com/group/products/beari ... index.html Jag kommer inte ihåg exakt vart men de tar även upp designer/lagringar av spindelaxlar till fräsar/svarvar/slipar.

Jag själv har byggt en simpel spindel till en fräs, blev väl sådär. Nu går jag i tankarna på att bygga en till spindel med tanke på erfarenheten jag fick från det första bygget. - Mitt tips är att börja simpelt. :)
tompi

Inlägg av tompi »

nån nämnde hydrostatiska lager, är det så dumt? Jag har hydrodynamiska lager i min gamla blomqvist. Man kan någ ta upp ett större varvtalsområde med vinkelkontaktlager iof. Jag hade själv lite funderingar att bygga en svarvspindel att sätta i cnc-fräsen. tittade på ett vanligt oljebronslager som har 5m/s som rekomenderad hastighet för konstant drift, kommer inte ihåg belastningen i huvet nu. Man kan peaka lagret under begränsad tid till 10m/s. Jag funderar på att ha en spindelaxel med d=100mm. Då kan jag köra 1000v/min konstant och peaka på minst 2000V/min och säker gå högre ändå utan att det händer så mycket då det är så pass små belastningar vid svarvning. Jag ser ingen nackdel att ha ett oljebronslager, skulle vara hastigheten då om man har en tunn spindelaxel. Desutom är det billigt.
GFEF

Inlägg av GFEF »

tompi

>nån nämnde hydrostatiska lager

Tänk hydrodynamiska lager där rörelse skapar en oljefilm som ger ingen metall - metall kontakt.

Ej högt pumptryck som hydrostatiska lager (hydrostatisk = vätsketryck )

http://sv.wikipedia.org/wiki/Smörjning

MEN för att säkerställa tillräckligt med olja fordras i regel pumpcirkulation men ej högt tryck.
tompi

Inlägg av tompi »

Ja vi kan förtydliga att hydrostatiska och hydrodynamiska lager inte är samma sak. Men om vi pratar om lager där en bred oljefilm bär axeln så tänker jag att ett hydrodynamiskt lager borde räcka i en svarv. Ett vinkelkontaktlagers kulor bäres ju oxo av en oljefilm även om den är mycket smalare.
Skriv svar