Manuell kontroll av 1 stegmotor
Re: Manuell kontroll av 1 stegmotor
Ja, vill man absolut ha valbara diskreta steglängder per knapptryckning så blir det ju mer komplicerat, därav min brasklapp angående kravspecen.
Jag håller med om att det alldeles säkert blir enklast med en microcontroller.
Alternativet skulle kunna vara två 555, en monostabil med varierbar pulslängd som styr en astabil för pulsgenerering. Dock kommer det ju säkert inte bli exakt samma antal steg varje gång så det är väl en halvdan lösning.
/Rikard
Jag håller med om att det alldeles säkert blir enklast med en microcontroller.
Alternativet skulle kunna vara två 555, en monostabil med varierbar pulslängd som styr en astabil för pulsgenerering. Dock kommer det ju säkert inte bli exakt samma antal steg varje gång så det är väl en halvdan lösning.
/Rikard
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Svara gärna på frågor som ställs GADGET, det blir fan så mycket enklare om man vet svaret på ovanstående frågeställning.Jag har dock inte sett någon beskrivning av hur man ska ställa antal steg per knapptryckning, riktning eller liknande så det fattas en del än så länge.
Det är inte alla som har semester, skriver så mycket jag hinner.
Jag tänker mig såhär.
Stegmotorn kommer kopplas på en trapetsskruv el dyl.
Man kan variera längden för varje rörelse på andra sätt med olika utväxling, flera tryckningar.
Säg att målet vore att få en förflyttning på 0.05mm/tryck för saken skull.
Vill man sedan ha mer kan man antingen ändra ev utväxling alt. Trycka 2 eller flera gånger.
Titta gärna på denna video så förstår ni kanske bättre vad jag är ute efter!?
Jag tänker mig såhär.
Stegmotorn kommer kopplas på en trapetsskruv el dyl.
Man kan variera längden för varje rörelse på andra sätt med olika utväxling, flera tryckningar.
Säg att målet vore att få en förflyttning på 0.05mm/tryck för saken skull.
Vill man sedan ha mer kan man antingen ändra ev utväxling alt. Trycka 2 eller flera gånger.
Titta gärna på denna video så förstår ni kanske bättre vad jag är ute efter!?
Menar du att du vill ha hela styrgrejen eller bara en möjlighet att trycka på en knapp för ett steg fram och en annan för ett steg bak?
Låt oss göra det hela lite enkelt:
* Om du vill ha ett system som ger 1 steg per knapptryckning och som har två knappar: "Fram" och "Tillbaka" kan det göras rimligt enkelt.
* Ska du ha något alls ut över det kan det lösas utan µC men det kommer att vara abs. enklast med en µC då!
Låt oss göra det hela lite enkelt:
* Om du vill ha ett system som ger 1 steg per knapptryckning och som har två knappar: "Fram" och "Tillbaka" kan det göras rimligt enkelt.
* Ska du ha något alls ut över det kan det lösas utan µC men det kommer att vara abs. enklast med en µC då!
1 för fram och 1 för tillbaka låter bra.
Vet ej ens vad "mikro"?C är så det blir nog knepigt för mig! :0(
Vet ej ens vad "mikro"?C är så det blir nog knepigt för mig! :0(
Hej gadget.
Just det du försöker uppnå håller jag på med, fotostacking? Slaktade en gammal scanner, den har allt nästan färdigt.
Stegmotor släde osv, för mig vart styrningen det stora problemet. Men som påtalas här vart en microkontroller lösningen.
Fick nog till det sista med coden igår ska under dagen prova live. Med just den utväxling jag har kan jag stega min 0.047mm
eller hälften av det om jag tar microsteg. Men mig veterligen har ingen kamera så kort skärpedjup. Just nu sker all inmatning via
datorn men målet är att ha microkontrollern fristående. Hör av dig om du vill ha code och ev hjälp?
Just det du försöker uppnå håller jag på med, fotostacking? Slaktade en gammal scanner, den har allt nästan färdigt.
Stegmotor släde osv, för mig vart styrningen det stora problemet. Men som påtalas här vart en microkontroller lösningen.
Fick nog till det sista med coden igår ska under dagen prova live. Med just den utväxling jag har kan jag stega min 0.047mm
eller hälften av det om jag tar microsteg. Men mig veterligen har ingen kamera så kort skärpedjup. Just nu sker all inmatning via
datorn men målet är att ha microkontrollern fristående. Hör av dig om du vill ha code och ev hjälp?
Hej Slatten.
Jag såg faktiskt en youtube-video för en tid sedan på precis det du beskriver.
Tyvärr har jag inte tiden att skrota en scanner och bygga av men det är en väldigt bra idé.
Det bästa för mig hade varit om jag kunde byggt runt denna som jag redan har
http://dynamicperception.com/products/m ... controller
Ger inte den ut pwm för styrning av motorerna?
Om den gör det borde man kunna införskaffa en sådan här
https://store.cunningturtle.com/product/ct-60
och då har jag ju allt jag behöver även shutter control eller tänker jag fel igen?
FAN. Såg nu att den var för rc och funkar nog inte för detta då!
Jag såg faktiskt en youtube-video för en tid sedan på precis det du beskriver.
Tyvärr har jag inte tiden att skrota en scanner och bygga av men det är en väldigt bra idé.
Det bästa för mig hade varit om jag kunde byggt runt denna som jag redan har
http://dynamicperception.com/products/m ... controller
Ger inte den ut pwm för styrning av motorerna?
Om den gör det borde man kunna införskaffa en sådan här
https://store.cunningturtle.com/product/ct-60
och då har jag ju allt jag behöver även shutter control eller tänker jag fel igen?
FAN. Såg nu att den var för rc och funkar nog inte för detta då!
Och den enhet är för DC-motorer! Stegmotorer styrs på ett totalt annat sätt!
Jo jag vet det men finns det inga kontrollers för stegmotorer som tar den typ av signal som styrning som mx2 lämnar?
hej gadget, provade just min skanner idag med nya coden. Och all fungerade som jag tänkt. Använder dock pc:n
som inmatning än så länge. Det fungerar på följande sätt.
1: matar in antal steg jag vill att stegmotorn ska gå tex 10st (ca 0,5mm)
2: Skriver en "1" och stegmotorn går 10 steg fram jag gör det tex 10ggr och jag har förflyttat mig tot 5mm
3: skriver en "0" och stegmotorn går alla steg tillbaka dvs 100steg i det här fallet.
Min skanner kan vara till salu tog det här som ett övningsobjekt för ett annat projekt jag donar med, var i landet bor du?
som inmatning än så länge. Det fungerar på följande sätt.
1: matar in antal steg jag vill att stegmotorn ska gå tex 10st (ca 0,5mm)
2: Skriver en "1" och stegmotorn går 10 steg fram jag gör det tex 10ggr och jag har förflyttat mig tot 5mm
3: skriver en "0" och stegmotorn går alla steg tillbaka dvs 100steg i det här fallet.
Min skanner kan vara till salu tog det här som ett övningsobjekt för ett annat projekt jag donar med, var i landet bor du?
Jag bor söder om Landskrona.
Kul att ditt projekt funkar bra, finns där någon video.
Dock vill jag ha en fristående enhet utan att behöva koppla till en PC.
Kul att ditt projekt funkar bra, finns där någon video.
Dock vill jag ha en fristående enhet utan att behöva koppla till en PC.

gadget fristående enhet kommer det att bli det är mitt mål med det här läroprojektet, men med min hjärnförmåga kommer
det att ta lite tid. Nu har jag hyfsad kol på stegmoter och coden till dessa. Steg två blir en lcd med knappar så att enheten
blir utan datorinmatning. Kanske med all hjälp man får på forumet går det snabbt, fick just lära mig om codetabbar
så man utvecklas ju fort här.
Slatten
det att ta lite tid. Nu har jag hyfsad kol på stegmoter och coden till dessa. Steg två blir en lcd med knappar så att enheten
blir utan datorinmatning. Kanske med all hjälp man får på forumet går det snabbt, fick just lära mig om codetabbar
så man utvecklas ju fort här.
Slatten

Kul att höra.
Önska jag hade mer tid att lära mig kod som ex arduino till att börja med men jag har flera andra projekt som är viktigare.
Lycka till med ditt och skicka gärna ett pm om du får ordning på det!