Köpa Laptop som håller >3år.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Re: Köpa Laptop som håller >3år.

Inlägg av XCore »

ensten :tumupp:
Alla gånger jag pulat isär hp och andra datorer har jag ibland fått tagit bort i stort sett hela undersidan.
Men thinkpaddarna jag mött har separata luckor för minne,hdd osv.
Tillomed 2 skruvar markerade med en liten logga av en cd skiva, bort med dom 2 och man byter enkelt cd enheten.
Vetinte om andra modeller har samma smidighet men akk så trevligt med thinkpad, smidigt som fasiken!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Så har det varit på alla laptoppar jag mekat med, markering av vilka skruvar som håller vad (även för såna saker som tangentbordet).
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

rawsezx skrev:Har genom åren testat både Toshiba, Dell, Acer och Asus, samtliga i det lite högre prissegmentet men samtliga har blivit tokvarma i knäet det är bara "Paddorna" som inte blir varma, för tillfället så nöter jag på med en X220i visserligen ingen raket, men är smidig och lätt då jag använder datorn ute på fältet en del.

Har dockningsstation både hemma och på jobbet! Det är najs!
De flesta laptop:s som ja kommit i kontakt med har kylluftsöppningar på undersidan. När dom står på ett slätt underlag så är mellanrummet mellan bord och dator mindre än en cm. Ligger det en duk under den så får den svårt att "andas". Har man den direkt i knäet så är det rent optimistiskt att tro att den skall hålla överhuvud taget.

När den sitter i en dockningsstation så är den för det mesta uppe i luften och kyls lättare. Den drar förmodligen mindre ström också i dockningsstationen. Så om du inte har kört samtliga datorer i dockningsstationen utan i knäet, ja då är det inte så konstigt att de har pajat.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Använder datorn flitigt både i sängen, soffan och på toaletten utan dockningsstation. Ser vi på Toshibas portege r500 som kostade nåntimg kring 25k + moms så spelade det ingen roll om den står på ett bord, nästan så att man bränner sig om fingrarna när man skriver på den.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Liten engelskakurs: LAPtop = Lap = Lårens horisontella delar när man sitter, en laptop bör således utan besvär kunna användas "i knät". :whoho: :foliehatt:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

AndersG skrev:Har alltid kört med HP och håller dem > 4 år.
Min erfarenhet av HP är att deras billiga modeller är skräp, medans dom dyra är bra.

..Det kanske man kan säga gäller de flesta förvisso, men på IBM-tiden var även dom billigare thinkpadsen (typ R-serien) bra.

xxargs: min X61s som iofs inte är purfärsk men hyfsat iaf har riktig serieport, iofs i ultrabayen, men den är ju oftast i ultrabayen ändå. ..Den serieporten har jag använt många gånger :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

visste inte ens att det fanns ultrabay med serieport... kan inte ha varit vanligt...
grottan

Inlägg av grottan »

Thinkpad - vi kör enbart dem på jobbet och vi har väl nästan 2000 maskiner där de mest till åren gångna är T61:or eller T410. Kör själv på en W520 med SSD disk - går undan numera. Grabben har en HP Elitebook men den dör av värmeslag om han sitter med den i knäet och/eller kör något spel.

Kan inte begripa hur t.ex HP har tänkt när luftintagen är på undersidan...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

xxargs skrev:visste inte ens att det fanns ultrabay med serieport... kan inte ha varit vanligt...
Ultrabase syftade jag iofs på, ultrabayen är den man sätter typ floppy/dvd i ensamt tror jag ?

..En sånhär iaf:

http://www.nbkit.com/img/external/DK-X6T_B.jpg

Den har även fördelen att den isolerar mot värmen i datorn så den funkar fint att ha i knät.

..Min X61s lär jag hålla i så länge som möjligt, finns ingen anledning att byta tycker jag :)
Ducke

Inlägg av Ducke »

Fujitsu lifebook, ok i pris och verkar hålla för vad som helst, vi använder endast Fuji på jobbet, och dom har åkt ner från traktordäck, vissa är fulla i hydraulolja, dom ligger och skramlar i hytten i maskinerna vid mätning, osv, väldigt sällan nån av dom krånglar. Tror min är från -06 och förutom ett batteribyte efter 4 år (hmm dags snart igen alltså...!) så bara GÅR den!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Glenn:

Funkar inte när man som jag hela tiden jobbar i fält och man ändå har en massa instrument mm. att släpa på, då _måste_ det finnas en fungerande serieport som _inte_ använder USB-stacken i windows utan är UART-baserad då allt via USB tar väldigt lång tid genom windows-kerneln då det är transaktionshanterat medan UART så skrivs det direkt i kretsen register - det bla. därför USB/RS232-donglar fungerar så illa i många sammanhang då äldre program förväntar att det fungerar i realtid utan någon mer fördröjning än vad en UART lägger till.

Till detta så brukar många RS232/USB-donglar hänga sig eller bråka på det mest konstiga sätt om man pga. fel i utrustningen matar in brusliknande signal till dongelns RX-ingång och det kan vara själva dongeln som hänger sig (och brukar gå igång igen om man tar ut och in USB-anslutningen) eller så är det själva windows-kernel som hamnar i någon state utan att det syns och man kan få sådana lägen att det går att skriva men inte ta emot eller tvärt om och det enda som hjälper är en riktig kallomstart (dvs. ström av och på - en reboot räcker ofta inte)

När man felsöker prylar i fält vill man absolut inte ha en RS232/USB- dongel som krånglar eller en OS-kernel som inte sköter sig och interferera med det riktiga felet och det mest driftsäkra är då just riktig UART-krets som i de klassiska gamla PC/Laptop då det hanteras smidigare även inom windows-kerneln pga. sin 'historia' och inte påyvlade en massa konstiga transaktionshanterare som man har på allt som har med USB att göra.

Det jobbiga är att även om man hittar express-card med RS232 så är det stor risk att denna använder laptopens interna USB-buss och all transaktioner går då igenom windows USB-transaktionshanterar lik förbaskat - dvs RS232-expresscard är egentligen en USB-dongel på kretskort...

---

SSD i laptop är trevligt - det var det första jag bytte till när jag fick den nya T520, har haft två diskkracher i laptop inom ett år varav den ena sved ordentligt pga. centrala backuprutiner (så fort nätverkssladden satt i) som sades göra backup på 'allt', inte fungerade när man väl behövde dessa - bl.a alla email som man från central sida inte tycke att man behövde spara på (de tar ju så mycket plats ju...), tills jag påtalade att är det något som får vuxna män och kvinnor att gråta så är det just att förlora sina email, kontaktlistor mm. plus alla referenser till tidigare möten och projektdelar och kontrakttexter och alla tillsända underlag som kan löpa över flera år i sin outlook...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ducke:

Siemens/fujitsu lifebook är second option gentemot thinkpad även för min del.

Vet inte hur gammal lifebok jag har men använd fortfarande då och då pga. sin riktiga serieport, batterierna börja förvisso gå på sista versen och gångjärnen för skärmen har man varit tvungen att skruva tillbaka minst en gång, hårddisken bytt till SSD pga. haveri (en av de tidigare nämnda, den som inte sved eftersom jag själv skötte backuppen)
JanErik

Inlägg av JanErik »

Har en X40 från 2005, köpt begagnad 2008, funkar problemfritt ännu även om jag bara använder den på resor.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

xxargs skrev:SSD i laptop är trevligt - det var det första jag bytte till när jag fick den nya T520, har haft två diskkracher i laptop inom ett år varav den ena sved ordentligt pga. centrala backuprutiner (så fort nätverkssladden satt i) som sades göra backup på 'allt', inte fungerade när man väl behövde dessa - bl.a alla email som man från central sida inte tycke att man behövde spara på (de tar ju så mycket plats ju...), tills jag påtalade att är det något som får vuxna män och kvinnor att gråta så är det just att förlora sina email, kontaktlistor mm. plus alla referenser till tidigare möten och projektdelar och kontrakttexter och alla tillsända underlag som kan löpa över flera år i sin outlook...
Var det SSD:n som var känslig för fältbruk?

Efter din berättelse så skall jag i vart aldrig mer lita på någon centralt dårhus för säkerhetskopia.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Köpte Lenovo till ungarna för typ 6 år sedan o de funkar fortfarande bra, till och med batterierna. De har använts flera timmar dagligen sedan inköpet. Inga prestanda monster eller andra märkvärdigheter. Intel dubbelkärna och 2Gb ram hade dom vilket inte heller var fy skam på den tiden.
Skriv svar