Hur tänker ni med hobbyprojekt och brandrisk?
Re: Hur tänker ni med hobbyprojekt och brandrisk?
MSB: Elektricitet och bränder med inriktning på brandutredning från 2010 har en del intressanta faktaupplysningar och bilder.
Man kanske får dela upp det i:
* Prevention (metallkapsling)
* Detektering (brandvarnare)
* Motåtgärd (brandsläckare)
* Återställande (försäkringsvillkor)
* Ansvar (brand och elshock av annan person)
Man kanske får dela upp det i:
* Prevention (metallkapsling)
* Detektering (brandvarnare)
* Motåtgärd (brandsläckare)
* Återställande (försäkringsvillkor)
* Ansvar (brand och elshock av annan person)
Läs detta tekko.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030778.HTM
Stycke 2.1
Tror också det kan gå in i vållande till annans död om någon av grannarna brinner inne för man inte varnat om branden, fast man visste om den.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030778.HTM
Stycke 2.1
Tror också det kan gå in i vållande till annans död om någon av grannarna brinner inne för man inte varnat om branden, fast man visste om den.
-
Yeah right... Om du känner till en brand och inte gör vad du har möjlighet att larma kommer du sitta pyrt till.Tekko skrev:Hemma hos mej finns inga brandvarnare så långt ögat kan nå och all elektronik som kommer innanför min dörr får prompt alla sina säkringar förbikopplade/borttagna.
Börjar det brinna så kommer jag bara att lungt packa det jag värderar mest i en flyttlåda och traska iväg, bor man i hyres så är det 100% hyresvärdens ansvar att meddela grannar och kontakta brandis.
Allt elekrikerarbete som cert elektriker enligt lag skall göra gör jag själv utan hyrsvärds vetskap.
Kan ju finnas förmildrande omständigheter dock om en person inte larmar.
Typ mentalt handikappad eller liknande.
Typ mentalt handikappad eller liknande.
Har man bråttom till festen så har man förstås inte tid att rädda några grannar..

Du är alltså hemma 24/7?Tekko skrev: Börjar det brinna så kommer jag bara att lungt packa
Hemma på kvällar å helger. Är juag inte hemma så är all el i min lägenhet avstängd = ingen brandrisk existerar, såvida inte en granne drullar ner en cigg i ryamattan eller dylikt.
Brandvarnare har man ju för att slippa kvävas i sömnen av brandgaser. Är man vaken och i närheten av brandhärden när det börjar brinna så har man ju precis som du säger ingen nytta av brandvarnaren i den situationen.Tekko skrev:Hemma hos mej finns inga brandvarnare så långt ögat kan nå och all elektronik som kommer innanför min dörr får prompt alla sina säkringar förbikopplade/borttagna.
Börjar det brinna så kommer jag bara att lungt packa det jag värderar mest i en flyttlåda och traska iväg, bor man i hyres så är det 100% hyresvärdens ansvar att meddela grannar och kontakta brandis.
Ok, jag trodde inte att det fanns folk som var så extrema att de slår av huvudströmmen när de gick hemifrån. Har du ficklampa hänger innanför dörren då eller hur gör du om du kommer hem när det är mörkt?Tekko skrev:Hemma på kvällar å helger. Är juag inte hemma så är all el i min lägenhet avstängd = ingen brandrisk existerar, såvida inte en granne drullar ner en cigg i ryamattan eller dylikt.
Och du tar ur batterierna ur fjärrkontroller och sånt? (För vi såg ju här i tråden vad ett par R6-batterier kan orsaka.)
Finns det energi så kan det också haverera.
Blir svårt med kylskåp också...
Om man nu inte lever på bara torrvaror
Om man nu inte lever på bara torrvaror
Jobbigt att gå omkring och inbilla sig att man kommer dö genom en häftig eldsvåda, och sedan cyklar man efter en trafikera väg för att komma till jobbet.
Man kommer långt med sund medvetenhet, att vara medveten om riskerna och förebygga utan att dra det till sin spets.
Jag har massor av saker jag byggt själv i drift 24/7, jag kollar och mäter sakerna under en längre tid innan det för mig blir godkänt.
När olyckan är framme så går det inte att skydda sig.
Man kommer långt med sund medvetenhet, att vara medveten om riskerna och förebygga utan att dra det till sin spets.
Jag har massor av saker jag byggt själv i drift 24/7, jag kollar och mäter sakerna under en längre tid innan det för mig blir godkänt.
När olyckan är framme så går det inte att skydda sig.
-
Jag monterade säkringar på barnens leksaker i eller på batterilådan, för trådarna som försvann in i leksaken tävlade om att vara klenare än säkringen på de flesta leksaker
.
Tänk dig ett "gosedjur" som kan spela och sjunga när man klämmer på en fot eller något, fylld med fluffig syntetstoppning och en "liten" kortslutning inuti allt detta fluff.
.... Tänt va de här !!! Och resten kan man väl läsa om i tidningen dagen efter.

Tänk dig ett "gosedjur" som kan spela och sjunga när man klämmer på en fot eller något, fylld med fluffig syntetstoppning och en "liten" kortslutning inuti allt detta fluff.

Bygger aldrig nätdelar själv, kör med godkända AC/DC-adaptrar och respekterar märkström. Sedan har jag iofa inte mycket som står och går kontinuerligt heller.
Sedan finns telefonanslutet brandlarm, brandfiltar, brandvarnare, 3 x släckare och en liten på flaska i hobbyrummet men vi har även braskamin och så allt har inte bara med hobbyprojekt att göra.
Jag känner mig inte orolig, i så fall mer för att jag dragit en del el själv, varav det värsta är en extra säkring vilket lär vara totalförbjudet även om jag faktiskt hade behörighet för länge sen. Jag litar på att mina kopplingar är ok men en eventuell skadereglerare kan nog få annat för sig när det handlar om att betala ut ersättning eller ej.
Sedan finns telefonanslutet brandlarm, brandfiltar, brandvarnare, 3 x släckare och en liten på flaska i hobbyrummet men vi har även braskamin och så allt har inte bara med hobbyprojekt att göra.
Jag känner mig inte orolig, i så fall mer för att jag dragit en del el själv, varav det värsta är en extra säkring vilket lär vara totalförbjudet även om jag faktiskt hade behörighet för länge sen. Jag litar på att mina kopplingar är ok men en eventuell skadereglerare kan nog få annat för sig när det handlar om att betala ut ersättning eller ej.