Klart najs! Stilren oxå, något som inte är så vanlig när kreativiteten "rinner över".
Ofta när man bygger dessa saker så är det en frågan om vad man kan komma undan med (för tjejen / frun). Jag har endel funderingar kring liknande saker. Kanske att ha ett par med hogtalarstativ med en VU-pelare i.
Vad bra sida!
Undrar om det är någon här som kan etsa den plattan till mig för en slant?
Om man ska köra Grön, Gul och röda lysdioder ska man köra dom första 5 Gröna och 3 Gula och 2 Röda för att få det bra?
Sedan den kretsen LM3915 / LM3914 kan man ju mata med 9-30V men jag ser inga motstånd på lysdioderna?
slowfly: Hur många lysdioder använder du på varje "platta"
har en fråga angående de 4 ingågngarna... hur ska e kopplas, förmodligen är det abra jag som är dum men jag måste fråga... annars komemr den som jag ska bygga inte må så bra
Tjena grabbar och tjejer!!
Det sitter bara en lysdiod per platta, lysdioderna kommer från Clasohlson.
Ja du Logan...jag kan etsa kortet men det blir nog inte så snyggt för jag ritar på fri hand...det kortet som sitter i min har jag själv gjort och den funkar ju...men är inte så snyggt...
Ok, nja jag har börjat få andra tankar på hur det ska funka.
Eftersom jag har en del skivor så ska jag ha 2 sådana mätare så måste jag ha två styrkort alltså dela på den, så det blir någon löda-krympslang-tejpa historia tror jag...
Logan> Jag etsar gärna ett par kort till dig, tänkte ändå bygga något liknande så jag ska göra en ny liten design oavsett. Får hitta på någon bra lösning på det där, men jag funderar på om det påverkar signalkvalitén?
Det känns som att det inte är jättebra att slänga på de här på signalen, men det kanske inte spelar någon roll?
Är lysdioderna av någon speciell modell (tex med stor sprdningsvinkel eller är det bara "vanliga" med rund topp?)
Och är det bara att borra ett hål i plexit och peta in lysdioden så får man sån där upplyst och fin kant?
Lysdioderna är vanliga med ganska låg spridnigsvinkel...men jag ahr modifierat dom och sågat av toppen på dom med en dremel då lyser de bredare och inte lika fokuserat...
Jag lyckades inte borra med en 5mm borr i en 4mm plexiglas så jag sågade ut hålen istället...
Det där var ju faktiskt så läckert att jag nog måste bygga nåt liknande.
Har en liten fundering på om man enkelt kan få en fading-effekt på varje lysdiod. Kan man sätta ihop en RC-krets eller liknande så att lysdioderna dimmar upp och ner på t.ex. 100 ms? Kommer själv inte riktigt ihåg hur det funkade med upp- och urladdning av en kondensator, så tips är välkomna.
"Jag lyckades inte borra med en 5mm borr i en 4mm plexiglas så jag sågade ut hålen istället..." - Kan vara rätt svårt att få ett 5mm hål att rymmas på en 4mm plexiskiva.
Jag har provat att borra ett hål med dremel och lägga lysdioden dit, det fungerar bra.
Pacman: Vadå vad menar du?!? alltså att det blir eftersläpp på lysdioderna lr??
Det finns två olika lägen på LM3915, det ena blir det en lång stapel medans den andra blir som två,tre lysdioder som hoppar upp och ned.