Räkna fram kylfläns till peltier

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Corpze

Re: Räkna fram kylfläns till peltier

Inlägg av Corpze »

Tackar för svar, har beställt en ny peltier då den gamla verkade trasig, fick ingen kall eller varm sida, kanske tom. har lyckats bränt den.

Hursomhelst så kommer paden vara mellan aluhuset (sensorn kommer inte kylas direkt ) och peltier och peltiern kommer vara limmat på en vanlig CPU-fläns + fläkt.

Angående kondens så kommer jag förvara kameran tillsammans med silica-gel så förhoppningsvis så kommer det inte bli någon isbildning på sensorn, alt. så kommer jag minska ner kylningen så det inte bildas is.

Så just nu väntar jag på nya peltiern så får ja se hur det går :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om du spänningssätter ett peltierelement utan kylning så förstör den sig självt inom en minut...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Räknade igen på fallet numeriskt genom att testa baklänges så att säga och kommer då fram till 7.5 K/W som ett mer rimligt värde på kylflänsen. Peltiern och läckageeffekten är jokrarna i leken.

@limpan4all, Man skall alltså inte köra experiment #1 här så länge? ;)
http://www.benchtest.com/tester.html

Bild

Bild
Observera y-axeln i fahrenheit:
°F °C
240 - 116
190 - 88
140 - 60
90 - 32
40 - 4
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Det viktiga är att peltierelementet inte överhettas.
Om du har en rejäl kylfläns på varma sidan och ingenting på den kalla sidan är det med andra ord lugnt.

Att ha kylfläns på kalla sidan och ingenting på den varma sidan kan fungera, beroende på peltierelementets effekt och max arbetstemperatur.
Värmen leds tillbaka genom peltierelementet från den varma till den kalla sidan och ju varmare varma sidan blir desto mer värme leds tillbaks, så vissa peltierelement kan klara att gå endast med kylfläns på kalla sidan.
Det är dock långt ifrån säkert att peltierelelentet klarar behandlingen och det finns normalt ingen anledning att utsätta ett peliterelement för sådant (man kan lika gärna värma saker med ett motstånd istället)

Om du däremot inte har kylning på någon av sidorna självförstör sig peltierelementet väldigt snabbt eftersom du matar in en massa effekt i en sak med liten massa/volym utan att ha någon vettig kylning.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det där sista kanske man skulle kunna bygga något på. T.ex ett litet keramblock med folietrådar som får simulera en processor så att man får med realistiska termiska egenskaper för gränsskiktet mellan keram och metall. Svårt att få jämt dock.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Nu har jag fått min nya peltier och allt fungerar prima, men jag får inte ner den kalla sidan till minusgrader trots en normalstor CPU-kylare med 90mm fläkt på, peltiern driver jag med ett bilbatteri, räcker detta eller måste jag "mata" peltiern med tex ett nätagg?
Jag funderar även på om min "thermal pad" är tillräcklig, vad tror ni? Mvh
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det är hur mycket ström som avgör hur pass hårt peltierelementet jobbar. Så mät den. Dock måste spänningen och temperaturen hålla sig under vissa definierade maxgränser under alla omständigheter.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Ja batteriet ligger strax över 12v under last och har 65ah, men tar inte peltiern så mkt ström som den klarar av att drivas med?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"12v under last och har 65ah"

Hur mycket ström tar den och vad är den tekniska specifikationen?
Corpze

Inlägg av Corpze »

Tror ja skrev det tidigare i tråden men datan är som följer :-)

TEC1-12706 Thermoelectric Cooler Peltier 12V 60W
Voltage(V): 12V Umax (V): 15.4V Imax (A): 6A
QMax (W) : 92W
Dimensions : 40mm x 40mm x 3.6mm
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Så Imax är 6A, hur många ampere går det åt i din konstruktion?
Corpze

Inlägg av Corpze »

Det har jag inte mätt, jag har bara kopplat in peltiern och fläkten på bilbatteriet, är det bara att mäta på polerna hur mkt ström som dras?

På andra ställen jag kikat på så bygger en 60w peltier med liknande kylfläns upp is på nolltid, men min fryser inte ens kondensen som bildas, kanske är det pad'en som inte är nog effektiv?
Corpze

Inlägg av Corpze »

Nu är kylaren klar och resultatet bådar gott, bruset har gått ner ordentligt och nu kvarstår bara jobbet med att hitta rätt sorts "pad" som skall vara mellan peltiern och kamerahuset, den jag har nu verkar inte vara riktigt så effektiv som limmet jag använder mellan kylflänsen och peltiern.

men på 5 minuter sjönk tempen från 32,8 till 5 grader så den fungerar hyffsat tillfredsställande, kondensen lät inte vänta på sig men ingen kondens når chippet, iaf inte i ett första test på ca 5 minuter, ett längre test skall genomföras så småningom.
bild 4.JPG
bild 5.JPG
SunH-aplha_102653_0000.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar