CNC-fräs,(enklare modell) Ändrat, nu med alu-profiler "Klar"
-
Re: CNC-fräs, (enklare modell) Ändrat, nu med alu-profiler
ah, jag tänkte på de härdade stängerna m glidlagren...
Haha aahh... kom på det efteråt. Till X och Y är det 20 mm diameter. Längd 780 resp 450 mm. På Z tänkte jag börja med 12mm diameter samt 250 mm längd. Blir detta för ostabilt kommer jag sätta även 20 mm där. Har linjärlager till övers nu så det ska räcka gott och väl. Men ville göra den lite mer slimmad så tänkte testa med 12 mm först.
Jag menade mer att JBs minsta motorer verkade lite klena, dina ser kralligare ut. Men det ör nog som ni säger det är inte ett problem 
Nu blir man ju helt klart inspirerad att komma igång med sitt eget bygge igen

Nu blir man ju helt klart inspirerad att komma igång med sitt eget bygge igen

Aja, dessa är som sagt tidigare nog för stora, men gött så klarar de sig ett bra tag!
Ja nä men förstår dig, vill ju inte köpa något för klent. De skulle nog kunna gå men tror du gör helt rätt i att köpa något med lite mer klös i. På Ebay kam du hitta bra set med 3 motorer för bra pris! Sedan finns det också sådana lit som ex mitt, allt ingår för bra pris!
Ja nä men förstår dig, vill ju inte köpa något för klent. De skulle nog kunna gå men tror du gör helt rätt i att köpa något med lite mer klös i. På Ebay kam du hitta bra set med 3 motorer för bra pris! Sedan finns det också sådana lit som ex mitt, allt ingår för bra pris!
Sååå, lite uppdatering efter att bygget är klart. har tyvärr inte blivit några byggbilder pga en del, men men hoppas ni står ut ändå. Det är iaf något att titta på. Ganska nöjd faktiskt, det ska fixas en hel del på den, men det är sådant som kommer antingen fräsas i fräsen eller komma köpas efterhand. Ska fräsa ut bättre fästen till stegmotorerna osv osv. Det är en del sånt som måste uppgraderas men det får komma efterhand! Ska sätta fast sladdar, sätta fast ändlägesbrytare osv osv.
Den funkar över förväntan iaf måste jag säga, är klart imponerad över mig själv att jag hade tålamod och ork att lyckas med detta, vilket kan vara ett problem för mig i vanliga fall. Men skammen som ger sig...
Nåja, har testat fräsa lite lätt i MDF till en början, fräsbordet i sig är borrat med fräsen, blev kanon. Sedan har jag gjort ett prov i form av en groda. Bara för att testa mig själv i programmerandet samt att testa fräsen. Klart imponerad där också, den blev faktiskt också över förväntan! Blev inte så snygg i ovankanten men det är mitt fel, inte maskinens. Jag ville inte fräsa det sista spåret, ytterliggare 0.5mm djupare så stannade programmet mitt i, så en miss men men. Blev snyggt ändå!
Storlek: 780x630 på bordet, Z har en max rörelse på 150mm. Faktiskt fräsyta är 460x260x100 mm. Så det är rätt ok ändå enligt mig. Kommer duga fullt tillräckligt till mig i början iaf.
Motorerna är klart överdimensionerade till denna fräs, men jag gillar det. De har en otrolig kraft, fruktansvärt vad de drar och inte en suck till att inte orka med, så det är värt det!
Har testat fräsa ut en groda som sagt, hade den inställd på 1066 steg/varv, 375mm/min, skulle kunna köra högre men kör hellre lite långsammare...
Bilder då:

Den funkar över förväntan iaf måste jag säga, är klart imponerad över mig själv att jag hade tålamod och ork att lyckas med detta, vilket kan vara ett problem för mig i vanliga fall. Men skammen som ger sig...
Nåja, har testat fräsa lite lätt i MDF till en början, fräsbordet i sig är borrat med fräsen, blev kanon. Sedan har jag gjort ett prov i form av en groda. Bara för att testa mig själv i programmerandet samt att testa fräsen. Klart imponerad där också, den blev faktiskt också över förväntan! Blev inte så snygg i ovankanten men det är mitt fel, inte maskinens. Jag ville inte fräsa det sista spåret, ytterliggare 0.5mm djupare så stannade programmet mitt i, så en miss men men. Blev snyggt ändå!
Storlek: 780x630 på bordet, Z har en max rörelse på 150mm. Faktiskt fräsyta är 460x260x100 mm. Så det är rätt ok ändå enligt mig. Kommer duga fullt tillräckligt till mig i början iaf.
Motorerna är klart överdimensionerade till denna fräs, men jag gillar det. De har en otrolig kraft, fruktansvärt vad de drar och inte en suck till att inte orka med, så det är värt det!
Har testat fräsa ut en groda som sagt, hade den inställd på 1066 steg/varv, 375mm/min, skulle kunna köra högre men kör hellre lite långsammare...
Bilder då:

Re: CNC-fräs,(enklare modell) Ändrat, nu med alu-profiler "K
Har testat fräsen lite till nu, blev ju faktiskt rätt bra, imponerad över hur pass bra precisionen är ändå med tanke på att den inte kostat mig speciellt mycketatt bygga:-).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fint bygge! Hur har du lagrat upp dina gängstänger?
Men tackar, ganska nöjd själv!
Gängstängerna sitter i kullager som i sin tur sitter i lagerhållare, axelhållare. Samma typ som håller upp axlarna till linjärlagerna.
Gängstängerna sitter i kullager som i sin tur sitter i lagerhållare, axelhållare. Samma typ som håller upp axlarna till linjärlagerna.