24-bit 2-kanal DAC, hjälp med att förstå databladet

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sodjan
EF Sponsor

Re: 24-bit 2-kanal DAC, hjälp med att förstå databladet

Inlägg av sodjan »

Det finns ingen som helst information om eventuella
krav på hastigheter.
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Ursäkta röran!

Jag har inte hela bilden klar för mig om exakt hur jag kommer gå till väga men planen är att på något sätt kunna projicera en bild punkt för punkt, tänk er en stor 2-dimentionell array fylld med ettor och nollor, tanken är typ att svepa rad för rad, vid en 1:a är lasern på, vid en 0:a är den av. Galvanometern matas då med indexet för respektive array för att flytta sig till den positionen. Det jag behöver skicka till DAC'en är då alltså en siffra för X och en för Y kort och gott. Målet med det hela är att komma en bit på vägen till att bygga en 3D skrivare =)

Vet inte hur jag skall lösa det hela ännu, vad gäller Arduinon, antagligen kommer jag bara använda den för att experimentera lite nu till en början, den har ju på tok för lite minne för att kunna hantera den upplösningen jag vill ha på över 4000x4000 punkter. Blir väl en direktanslutning till datorn via USB alternativt nått liknande RaspberryPI.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det känns som att en 3D-array kan vara vettigt. Tänk 3 st "lager" av din 2D-array. Då kan första "lagret" innehålla data för X, andra "lagret" data för Y och tredje lagret laser on/off. På så sätt kan du kompensera för vinkelfelet genom att justera datat för X och Y.
Skriv svar