Skriva ut på metall

Användarvisningsbild
dar303

Re: Skriva ut på metall

Inlägg av dar303 »

Jonyverse skrev:
JonatanGubbe skrev:Tack för snabba svar!

När jag tittar på bildlänkar här under så blir jag lite tveksam till att det verkligen är klistermärken.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... f_2813.JPG
http://musformation.com/pics/electro_ha ... leases.jpg

...

Jag vill även kunna skriva ut ganska liten text, finns det någon metod som är mer eller mindre lämpad för det?
Boxarna i länkarna ser screentryckta ut.
Det är ganska vanlig metod att få text på apparatfronter eftersom man kan trycka på nästan allt som är någorlunda slätt.

Skillnaden mellan en tröjtryck-screenram och en för affisch och apparatpaneltryck är att man har en tätare screen om man ska ha finare detaljer, för tröjtryck är det mer önskvärt att kunna pressa in lite mer färg i tyget.

Jag har/har haft flera av dessa burkar och jag tror inte det är screentryck, det ser ut lite som en sån där vatten-slidedekal, det är liksom ett tunt skikt även där det inte är något tryck.
Men det är mycket tåligare än hemmaversionen och det är inget klister på trycket, kanske det är ugnshärdat typ som sånt där tryck som är på reklammuggar?
JonatanGubbe

Inlägg av JonatanGubbe »

Men om man bara vill skriva på ett exemplar emellanåt, kostar inte det mycket i setup tid då?
Har du något exempel på priser om man väljer att lämna bort?

Om investeringen är låg, finns det då verkligen anledning till att lämna bort? En setup som kostar runt 10 000:- borde man ju ganska snabbt tjäna in?

Sen kan man naturligtvis pulverlacka och låta någon annan färga själva grundfärgen på lådan som man sedan trycker på. Jag kommer aldrig skaffa utrustning för pulverlack själv.

Är det förresten nån som har koll på färger? Jag har fått rådet att det skall vara två komponentsfärg till metall, men sån färg borde ju sabba screenramar. Kan man spraya på aktivator efteråt för att undvika att färgen härdar i ramen? Eller vilken typ av färg bör man ha och måste den lackas eferåt med klarlack?

Det var någon som sa att jag skulle satsa på "tampongtryck", nån som har koll på vad det är och varför det skulle vara bättre än screentryck (om det nu är det)?
superx

Inlägg av superx »

Jag gissar på följande, om du gör några hundra.

Pulverlack
700-1000kr i startavgift.
10-15kr per st.

Tryck
1000-2000kr per färg i startavgift
Osäker på styckpris. Som lacken kanske.

Tror inte man brukar använda tvåkomponentsfärg, utan snarare någon UV-härdande, kanske i kombination med värme.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

JonatanGubbe skrev:Men om man bara vill skriva på ett exemplar emellanåt, kostar inte det mycket i setup tid då?
Har du något exempel på priser om man väljer att lämna bort?

Om investeringen är låg, finns det då verkligen anledning till att lämna bort? En setup som kostar runt 10 000:- borde man ju ganska snabbt tjäna in?

Sen kan man naturligtvis pulverlacka och låta någon annan färga själva grundfärgen på lådan som man sedan trycker på. Jag kommer aldrig skaffa utrustning för pulverlack själv.

Är det förresten nån som har koll på färger? Jag har fått rådet att det skall vara två komponentsfärg till metall, men sån färg borde ju sabba screenramar. Kan man spraya på aktivator efteråt för att undvika att färgen härdar i ramen? Eller vilken typ av färg bör man ha och måste den lackas eferåt med klarlack?

Det var någon som sa att jag skulle satsa på "tampongtryck", nån som har koll på vad det är och varför det skulle vara bättre än screentryck (om det nu är det)?
Man använder tvåkomponent härdlack för metaller och liknande, man får helt enkelt tvätta rent ramarna innan det härdat, öppettiden för färgen verkar vara ca 4 timmar.

Visst man kan använda UV-härdande, dock krävs det en hel del dyr utrustning till det, tror inte det är så vanligt.
Innan jag köpte min dekalprinter kollade jag upp det här med screentryck, och pratade med en del färgleverantörer (det finns inte så många dock) alla sa härdlack.
Skriv svar