Någon borde fått sparken... (för slarvig maskinrengöring)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ylle

Re: Någon borde fått sparken... (för slarvig maskinrengöring

Inlägg av ylle »

Walle: Missade nog det, skrev precis innan jag gick och la mig så hjärnan gick på lite lågvarv.

Har ju också sett som du säger verktyg som gått åt pga fegkörning. Vissa verktyg bla korthålsborrar gillar inte att man fegkör.

Gissa vem jag sett stå svart i ögonen men en rund och fin korthålsborr som det sprutade ånga ur.. Han stog dessutom och lärde upp en kille som var nybörjare, det var inte alls uppskattat när jag frågade hur det gick :roll:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är svårt att hålla en maskin, man använder, ren.
Under körningens gång får man vara nöjd med att få undan det värsta som vill packa sig.

Jeg vet ingen metod som kan vara något alternativ till tryckluft.
Högtryckstvätt möjligen.

Själv har jag ett 1.5m tryckluftrör med kulventil som jag använder vid rengöring.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Nu har jag inte kört MCV´n ännu men den pumpen jag satte dit tyckte jag gjorde stor skillnad. Med tryckluft har ju spånnorna en viss förmåga att flyga om kring,
även åt det håll man inte vill men med ett hyfsat flöde av vatten/skärvätska får man ju ner spånornas.
Jag vet fler som har rätt stora slangar kopplade på maskinens pump men det är ju inte alla maskiner som har skvättskydd och då blir det ju onekligen vått både här o där.
Sen är väl långa spån svårt med allt ka jag tänka mej. Såg du pumpen jag satte dit tillfälligt?
Har du möjligheter att köra både och säter.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Sådär och än värre har det i princip alltid sett ut på de ställen där jag varit, man kör allt tills det rasar ordentligt (ibland olja någon jul eller midsommar jämna dagar då det är skottår)... Tar någon tag i saken och börjar göra något får man ofrånkomligt f*n för det och blir anklagad att sabba saker eller slösa arbetstid iställetför någon form av tacksamhet, med följden att ingen vill ta tag i något till slut. Sedan undrar folk varför skiten rasar... :roll: Tryckluft använder väl helt enkelt folk för att de inte vet, det ser snyggt ut på ytan. (skulle köra ett rackel till press en gång på förra stället, slutade med att hela gejderjupen lossnade på en sida så att jag fick riva hela överdelen på maskinen, givetvis fanns det inga reservdelar eftersom ingen tyckte det var nödvändigt så fick skruva ihop den ändå sedan fungerade den igen en tid innan gejdern gängade ur igen när en cylinder vred sig pga att jag inte hade delarna att låsa den med osv... Hörde även att de kastade en fin excenterpress på andra fabriken iställetför att laga gejdern (koncernchefen hade tydligen sagt att de inte skulle det trots att kunskap fanns), trist nog fick jag inte reda på det fören långt efteråt.) :)
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Tryckluft för att rengöra DETALJERNA man tar ut maskinen ja men rengöra med skärvätska är normalt förfarande.
Självklart blåste man ren med tryckluft då o då men det skvätter ju förbannat mycket i alla fickor o vrår med skärvätska.

Det finns också ett annat alternativ, att maskintillverkarna gör maskinerna med bättre skydd för tryckluftanvändning?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Fick nästan sparken när jag var ny för att jag borstade bort spånorna: "Förfan, det där tar ju hela dagen, detta är inget jävla Samhall, använd tryckluft!!!!" :)
Skriv svar