Inkoppling av Heidenhein glasskala?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DAP

Re: Inkoppling av Heidenhein glasskala?

Inlägg av DAP »

H.O: Aha för som jag fattade det så är det utsignalen som kan vara både ström eller spänning och det är TTL båda ändå.
Men när man läste lite mer noggrant så såg man ju att det var som du skrev att det handlar om insignalen.
Så helt klart är det EXE box man skall ha.

Nu är frågan bara hur man klurar ut så man inte köper en box med för hög multiplikator så man får för hög utfrekvens.
Har du någon aning om hur man räknar på detta.
Tror att skalan har 40um upplösning och köper man då en box med X25 i faktor, vad blir då upplösningen på skalan?
DAP

Inlägg av DAP »

Efter mer googlande så verkar det vara 20um signal period på skalan.
innebär det att en sinus våg skiftar då per 20um?
H.O

Inlägg av H.O »

H.O: Aha för som jag fattade det så är det utsignalen som kan vara både ström eller spänning och det är TTL båda ändå.
Utsignalen på skalan kan vara antingen ström eller spänning, dock inte TTL då det per definition betyder att signalen är digital och en spänning på 0-0.8V betyder "låg" medan en spänning mellan 2 och 5V (eller vad man matar med) betyder "hög". Allt där emellan är "ogiltigt" och garanterar inte att nivån tolkas korrekt. Så det är utsignalen på boxen på som är TTL.

Jag har alltså ingen personlig erfarenhet av dessa skalor, jag tolkar bara informationen du ger och lite av vad jag hittar på nätet så ta inte det jag skriver för givet, ska du löpa en box så dubbelkolla med Heidenhain så det blir rätt. OK, då var det sagt....

Om skalan har en upplösning på 20um / period så blir ju det, med en direkt omvandling till kvadratur, 20um/4 = 5um "per puls", alltså 0.005mm. Om du köper en box med en interpolationsfaktor på 25x blir upplösningen 0.2um eller 0.0002mm, alltså 5000 pulser per mm.

En sak som är viktig att tänka på är om det är någon fördröjning mellan den fysiska förflyttningen av läshuvudet på skalan och själv utsignalen. Ju mer fördröjning det är desto svårare blir det att få regler-loopen att fungera. Nej, jag vet inte hur mycket eller lite som är acceptabelt :-/
DAP

Inlägg av DAP »

H.O: Tackar för infon.
Då har vi räknat fram samma upplösning i alla fall :-)
Med 5000pulser / mm och sen en förflyttning med låt säga 4meter / min

5000pulser x 4000mm / 60sec = 333 333Hz

Kan det stämma?

Bifogar en bild på den boxen jag har tittat på.
Verkar som den har en 8mhz klockfrekvens, sen om det har med responsetiden att göra vet jag ej.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, uträkningen verkar stämma, 333 333 flanker per sekunder nominellt. Den verkliga frekvensen per A/B kanal är en ju 1/4 av det.

Men du måste titta på minimum edge separation också, det står förklarat i pdf'en (samma som du klippt tabellen ur ser det ut som). Jag förstår inte riktigt vad 8MHz klockan har för inverkan.
DAP

Inlägg av DAP »

H.O skrev:Ja, uträkningen verkar stämma, 333 333 flanker per sekunder nominellt. Den verkliga frekvensen per A/B kanal är en ju 1/4 av det.

Men du måste titta på minimum edge separation också, det står förklarat i pdf'en (samma som du klippt tabellen ur ser det ut som). Jag förstår inte riktigt vad 8MHz klockan har för inverkan.
Hmm desto mer man klurara och letar så hittar man mer och fattar mer med.
Men jag hajar inte vad dom menar där om det du beskriver. Ifall det är så att den boxen bara klarar 60khz instignas och då blir separationen vad den blir enligt listan.

För om man då tar att Sinus signalen ger 4 pulser per 0.02mm så blir det ju 200 pulser / mm och sen då med en matning på 4000mm / min totalt 13 333hz så ur det perspektivet borde boxen klara det super fint...

Eller nåt mer du tror man behöver tänka på?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du fått nåt svart från Tom?
H.O

Inlägg av H.O »

Det är inte frågan om hurvida boxen klarar det eller inte utan hurvida det du ansluter boxens utsignal till klarar det.
Vad det står är att även när frekvensen på signalen från skalan/till boxen är så pass låg som 10kHz så KAN två eller flera pulser UT från boxen komma med så pass litet mellanrum som 1us (vilket ju motstvarar en frekvens på 1MHz) ÄVEN om den nominella frekvensen är betydligt lägre (som 333kHz i ditt fall).
bobobo

Inlägg av bobobo »

http://stores.ebay.de/Der-Werkzeugmann/ ... 34.c0.m322

Råkade hitta denna på ebay när jag egentligen letade efter en ljusridå...
DAP

Inlägg av DAP »

H.O skrev:Det är inte frågan om hurvida boxen klarar det eller inte utan hurvida det du ansluter boxens utsignal till klarar det.
Vad det står är att även när frekvensen på signalen från skalan/till boxen är så pass låg som 10kHz så KAN två eller flera pulser UT från boxen komma med så pass litet mellanrum som 1us (vilket ju motstvarar en frekvens på 1MHz) ÄVEN om den nominella frekvensen är betydligt lägre (som 333kHz i ditt fall).
Hej

Hänger inte riktigt med här, för om signalen blir kortare och tätare så ökar väl också frekvensen eller jag är fel på det?
Vad tror du, skulle detta fungera med kflopp?
Jag hittade 3 nya boxar i usa för 90 dollar stycken som hade x 25 faktorn på sig.
Så jag köpte dom så nu får vi se när dom kommer hem sen.
DAP

Inlägg av DAP »

tecno skrev:Har du fått nåt svart från Tom?
Hej

Jo jag fick svar från Tom.
Han skrev att man borde kunna plocka in den signalen som en resolver input på Kflop, men han trodde inte att den skulle klara av hastigheten som behöver uppnå.
Så han rekommenderade att sätta in en EXE box imellan och på så sätt sluta loopen i Kflopen.
Så nu får vi hoppas att man kan koppla in en sån EXE box till den.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, skriver han att en EXE box fixar detta så lär det göra det. Så ut och handla ;)
DAP

Inlägg av DAP »

tecno: Har redan handlat 3 boxar på ebay :shock:
Har skickat ett nytt mejl till han med mer info så nu får vi hoppas att det verkligen går att få till bra :lol:

Skulle hälsa tillbaka till dig med från Tom

Ha det
H.O

Inlägg av H.O »

> Hänger inte riktigt med här, för om signalen blir kortare och tätare så ökar väl också frekvensen eller jag är fel på det?
Ja, eftersom två enskillda pulser (två flanker egentligen) kan komma med så lite mellanrum som 1us så är frekvensen just i det ögonblicket 1MHz.

>Vad tror du, skulle detta fungera med kflopp?
Det gör det säkert. KFlop'en har 8 enkoder-ingångar specificerade till 1MHz så det ska vara lugnt.
DAP

Inlägg av DAP »

Så nu fick jag ett svar från Tom igen.

Hi Oscar,
I don't know of anyone specifically using those. But I can't see a reason they wouldn't work.
I think you dropped a zero on the quadrature counts per minute. But the final answer of 0.333MHz I believe is correct and well within the KFLOP/Kanalog Spec. of 1MHz. Basically the "edge separation" should be more than 1us.

Så nu väntar jag på mina boxar och sen får vi se vad som sker. :D
Skriv svar