Styrt 12V-nät till labbhörnan

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Styrt 12V-nät till labbhörnan

Inlägg av lizerdboy »

hittade en bättre bild.
Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nej jag är fullt medveten om att det inte är svårt att få till drivningen av en P-FET, men det är fler komponenter. ;)

Men, till alla transistorstyrda kanaler så ska aldrig någonting annat än belysning kopplas in, så där ska inte va några problem.
Och till relä-kanalerna så bryter jag faktiskt +matningen, det är där det skulle kunna bli problem till tex. en förstärkare.

Men fortfarande bra input, tänkte faktiskt inte på det, bra att tänka på en annan gång. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En liten trevlig uppdatering. :)

Caddat och skrivit ut ett chassi till display-delen! :D
DSC_0504.JPG
DSC_0505.JPG
Har bara grön plast hemma, därför blev det grönt. Kan hända att jag skriver ut en ny i annan färg i framtiden. :P
Hålet för displayen kom nååågot för långt åt kanten, så där blev inte supersnyggt, men det bjuder jag på. Skriver jag ut en ny sen kan jag fixa till det. :)

Ska bara göra en lucka till JTAG-kontakten med, tänker mig någon "knäppa fast"-historia.

Har för övrigt även fått igång kommunikationen till displayen. Dock enbart i 8bit-läge, 16bit jävlas duktigt vilket är rätt tråkigt då det halverar hastigheten, när jag gjort det för 16bit. :doubt:
Nåja, får se om hastigheten blir ett problem innan jag bryr mig om att krångla så mycket mer med det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Grönt är fint 8) Ser bra ut, även om printningen inte ger den slätaste ytan ger det en bra mönstrad yta. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Över- och undersida är dock väldigt jämna och fina, de ser räfflade ut men vad man kan känna är de helt blanka, eftersom att de skrivits ut ned emot printbädden. :P
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Skum illusion :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Klas-Kenny: Vad använder du för PCB-CAD program?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är DipTrace. :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Trivs du med det?
Plockade precis fram Eagle, som jag köpte för längesedan men jag har glömt bort det mesta.. Har Pads på jobbet men det har ingen dödlig råd med. Helst skulle jag vilja ha Altium som jag inte heller har råd med :-)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Detta kommer följas med stort intresse!!! :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Johan: Jodå, det gör jag absolut!
Kunde knappast varit mer nöjd, fungerar utomordentligt bra. :)
(Fast då har jag ju aldrig rört något av de där riktigt dyra programmen, så jag har inget att jämföra med ur den världen)

ochkl0620: Kul! :)

Liten lägesupdate: Som vanligt så saktas farten ner duktigt när det är programmeringsdags, jag är bra på att tröttna på projekten just då, programmering är inte det roligaste. :P
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Sådär ett halvår senare bestämde jag mig för att ta upp det här projektet igen! :D

Har fått igång seriekommunikationen mellan displaykortet och huvudkortet nu. Kör bara envägskommunikation, men det fungerar utmärkt så jag ser ingen anledning till att krabba med tvåvägs för någon typ utav konfirmering.

Och så har jag knåpat en hel del mjukvara till display-kortet. Ett enkelt interface för att styra alla PWM-kanaler, helt enkelt ett gäng med bar-graphs där man kan dra upp och ner och på så sätt ställa in duty-cycle. Kan även spara ner inställt värde på samtliga kanaler till EEPROM (som egentligen inte är något EEPROM utan flash-minnet, heh). Skrev koden enkelt konfigurerbar så det är bara att ändra på en parameter för att ställa in så många kanaler man vill kunna styra, allt ifrån en till så många som får plats på displayen (20st fungerar utan problem med pekpenna, fler har jag inte testat). Kan även enkelt justera storleken på kontrollerna, och flytta dem runt på skärmen (dock alla som en klump, inget individuellt).
Inte alls så som jag tänkt att det ska vara sen, men får se vad jag hittar på med det, kan återanvända stor del av koden i vilket fall som helst. :D

Så här fint ser det ut:
DSC_0017.JPG
Skrev även ut en hållare/skydd till nätaggregatet, ger både möjlighet till enkel skruvinfästning av det samt skyddar anslutningarna mot fingrar. :P
DSC_0012.JPG
Ska nog skriva ut ett chassi till huvudkortet också imorgon, och funderar på ett nytt chassi till display-delen så att man får upp displayen i en bättre vinkel, som det är nu måste man hålla upp den för hand eller kolla rakt ovanför den för att se något.

Riktigt glad att jag kommit igång med det här igen, har stått allt för stilla med mina projekt den senaste tiden!
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Det tar sig :-)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

:wall: :wall: :wall:

Kunde svurit på att jag valde "outside" när jag körde Shell-funktionen på chassit, tydligen inte. :evil:
DSC_0018.JPG
Ny utskrift in progress.

Edit: Om någon undrar över motstånden i skruvplintarna så är det för att kunna få ut någonting på scopet, se det som Pull-up.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Mycket bättre. :)
DSC_0019.JPG
Ovansidan får vänta till imorgon, nu ska man tydligen iväg strax.
Skriv svar