Vill ha en liten CNC maskin för retrofiting med LinuxCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Vill ha en liten CNC maskin för retrofiting med LinuxCNC

Inlägg av säter »

Köp några stegmotorer och en drivare på JB-CNC.
Det är den billigaste och lättaste lösningen.
Då kan du bekanta dig lite med LinuxCNC.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag tycker att det verkar vara en bra idé att testa med en lite mindre maskin med samma sorts motorer som det är på de som du ska konvertera sedan, och då använda samma sorts IO-hårdvara som du kommer att behöva till konverteringen (för du kommer nog inte undan med "rå" parallellport för detta).

Så ta reda på info om de(n) stora maskinen(-rna) som du ska konvertera: är det servon eller stegmotorer (jag gissar servon)? Vad är det för slags feedback (enkoder, resolver, tacho + linjärskala)? Hur många övriga I/O kommer du att behöva för att kontrollera verktygsväxlare, kylvätska, växlar etc? Hur ser operatörpanelerna ut (fler IO, pendanter etc)? Allt detta kanske är svårt att få exakt rätt från början, men på ett ungefär i alla fall.

Köp sedan hårdvara (t.ex. från Mesa) som passar på ett ungefär till det som ska konverteras. Även detta steg kräver en del jobb med att läsa på vilken hårdvara som passar och hur den fungerar, beställa från USA m.m.

Sätt sedan ihop systemet och bekanta dig med LinuxCNC, IO-kort m.m. Men du behöver egentligen inte köpa en hel fungerande maskin för detta, det räcker nog långt att labba med ett servo+servoförstärkare samt lite reläer eller nåt i den stilen.

Har du gjort allt detta så är du i ett mycket bättre läge för att snabbt lyckas med en större konvertering sen!
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Man tackar för alla tips får se vilken lösning man väljer :)
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Såg en sån liten emco som jag länkade till bilden i mitt första inlägg på blocket i fredags den va dock borta i lördags kostade 3000 fan att vi missade den :(
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ska man hitta något som är prisvärt så brukar det går iväg fortare än vinden.
Den manuella Emco svarven ja köpte lyckades jag få riktigt billigt, 30 intressenter på någon timme men sen fick ja ta den osedd med...
Så se till å veta vad du kan lägga och gärna ganska exakt vad så du kan klippa till när det kommer.
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Ja verkar vara hopplöst att hitta mindre äldre maskiner.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Agwan

Inlägg av Agwan »

Vilken jäkla stor svarv för så liten chuck. Det ser ut som att maskinen skulle kunna vara 1/10 av volymen för samma slag och fastspänninsmöjligheter. Vad är det i den? Är det någon slags växlare eller är det något annat?

Men funkar den så är det ju ett riktigt bra pris för en CNC-svarv som verkar ha potential att vara riktigt stabil.
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

ELOS (som står som säljare) gör titan prylar för invärtesbruk, bla små skruvar har jag för mig någon ha sagt, rätta mig gärna om jag är i diket med cykeln. Antar att det är nån special för småkrafs?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En svarv för småprylar av kvalitet/tolerans ja you name it. Så den har sina begränsningar, inget för mig i 'korpen'.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Googlade lite på den, och den verkar ha spindelmotor på 6,4kW speccad att klara mellan 50 och 6500 rpm, 110mm chuck, en precisionsmaskin är precis vad det är också enligt google, men som sagt mycket golvyta för lite svarvning :)
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Den ser väldigt bra ut. Men är fortfarande lite för stor för mitt lilla projekt men tack för att ni håller span :) Säg gärna till om ni hittar något mer :)

Edit. vad säger ni om den här nått att ha? http://www.blocket.se/stockholm/Cnc_fra ... ?ca=14&w=3 Edit.
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Nån som vet om den här finns att få tag på den ser behändig ut 45 kg :)

http://www.alecop.com/equipment/index.p ... l?Itemid=0

Edit. Har mailat dom om prisuppgifter på alla deras cncer återkommer med infon ifall om att någon annan skulle vara intresserad. Edit.

Edit2. Om det ens är riktiga cncer. Edit2.
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Finns det inga hobbymaskiner kompletta man kan köpa? Typ har ju sett/läst flertalet som bygger cnc fräsar och 3d printer kan detta vara ett alternativ och vad kostar det billigaste kitet lr kompletta lösningen? Och kan man driva dom med linuxcnc? Har ju blivit otroligt intresserad av detta nu när man ser vad folk kan skapa så man skulle vilja ha en hemma :) Och dom verkar ju inte vara superstora heller. Någon som vet mer om detta eller måste jag bygga en från scratch? Börjar bli otroligt imponerad av vad sådana cnc skapelser kan göra finns ju otroligt många olika med lasrar/printer/svarvar/fräsar där det sista verkar vara vanligast. Jag vill iaf ha en :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://www.jbcnc.se/index.php?cPath=35_36
Är ju ett svenskt alternativ, om det är billigast vet jag inte, men det var inte dyrt i alla fall :)
Skriv svar