Nybörjare. Hur kommer man igång?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
micke021

Re: Nybörjare. Hur kommer man igång?

Inlägg av micke021 »

Krille Krokodil skrev:Här har du massor av information om skärande bearbetning:

http://www.sandvik.coromant.com/sv-se/k ... fault.aspx
http://www.sandvik.coromant.com/en-gb/k ... fault.aspx

CAD kan du öva på, här är ett fritt 2D med bra manual till: http://www.3ds.com/products/draftsight/ ... -software/

Tutorials på CAM ligger där en massa på youtube, tex:

CNC simulatorer finns, tex: http://mechpack.net/blog/?page_id=134

Ju mer du lär dig om detta desto friare, roligare och mer välbetalt jobb kan du få...

Tack så mycket :D Nu har ja lite o läsa på dagarna
micke021

Inlägg av micke021 »

Kan någon skriva ett cirka pris på cnc som klarar det jag beskrivit. Ska klara rostfritt stål och kunna göra minst 250mm långa delar.
Ni får gärna länka till affär/annons ifall ni tänker på en specifik maskin
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du måste nog beskriva lite bättre vad du vill åstadkomma.
Lägg upp en 3D-bild på detaljen.
micke021

Inlägg av micke021 »

har ingen bild på datan men tänk en rektangel som är 200mm lång och 20mm hög o 20mm bred i rostfritt sen så är de olika hål i den och andra små detaljer bortfrästa.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Rent generellt snackar vi nog om en rätt stor maskin, en Storebro Combimill(se tecnos maskin) eller Bridgeport(http://www.lathes.co.uk/bridgeport/) kanske. Det är definitivt ingenting du fixar med en liten Julamaskin eller liknande, inte med förståndet i behåll i alla fall.
Sen är det en väldig skillnad på att borra lite hål och att fräsa bort en massa material, då bordet är stationärt vid borrning så krävs inte så mycket stabilitet och glapp spelar mindre roll(nu kan nog en del mer erfarna rävar säkert ha åsikter om detta, men det är mina tankar iaf).
Sen har jag alltid haft intrycket att rostfritt är svårt att bearbeta, men det finns ju speciella verktyg till det.

Folk har kommit hit med planer på maskiner som skall klara 500kg klumpar med RF men sen har det slutat med att bygga små MDF-maskiner som klarar att gravera i aluminium. Nu verkar du inte ha intresse av att bygga en egen maskin, men då lär väl frågan bli vad har du för budget och lokal?

Jag personligen har bara småmaskiner, och har ingen utbildning utan bara ett brinnande intresse, så ta inte det jag säger för absolut sanning. Nåt som har hjälpt mig otroligt mycket med manuell bearbetning är att kolla på Youtube på Tubalcains filmer (http://www.youtube.com/user/mrpete222/videos?view=0) och Keith Fenners(http://www.youtube.com/user/KEF791/videos?view=0). Sen måste man prova sig fram på riktiga maskiner, det ger givetvis allra mest, men kan bli ganska dyrt :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Rostfritt behöver man mycket kunskap för att bearbeta, skaffa dig den kunskapen där någon annan betalar för skären för du kommer att köra sönder många.

Automatstål (som är framtaget i syfte att vara lätt att bearbeta) är bra att börja med, där kan man göra rätt grova missar utan att skären går åt h-vete.

Här är en bänkmaskin: http://www.hab.se/proxxon-finfras-ff-50 ... c-259.aspx
micke021

Inlägg av micke021 »

Jag kommer hålla till i ett litet hus på tomten. Jag har ganska mycket pengar som ja kan lägga ut för jag vet att ifall det här funkar så kommer jag tjäna pengar. Ja hade kollat på blocket på maskiner som är mycket dyrare. Ja vill helst hitta nån beggad eftersom dom brukar vara mycket billigare. Ifall jag skulle köpa den i länken. Vad mer behöver jag köpa då? Program och verktyg? Tillverkar man sina egna verktyg sen när man lärt sig eller fortsätter man köpa? Hur mycket ska man räkna att verktygen kommer kosta? Standard verktyg för rostfritt och för alu
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Program? Den länkade maskinen från Proxxon är en helt manuell maskin.

Nej, verktyg tillverkar man bara själv i de få fall man behöver ett så speciellt verktyg att det inte finns att köpa, eller att det är alldeles för dyrt. Vanliga pinnfräsar och vändskärsfräsar av olika slag köper man.

Mitt tips innan du ens funderar på att köpa en maskin är att lära dig lite om skärande bearbetning. På dina frågor i tråden verkar det som att du knappt vet skillnaden mellan att svarva och att fräsa, och då är det läge att börja lära dig om olika bearbetningsmetoder. Du behöver inte direkt nu lära dig hur man gör, men det är bra om du har lite koll på det grundläggande, för att kunna ställa relevanta frågor.
micke021

Inlägg av micke021 »

mm jag ska låna verkstadshandboken o ja hoppas att alla grunder står där. Jag kan ju ingenting och det är det som är så irriterande och det därför ja vill lära mig innan utbildningen börjar. För många av mina vänner kan såna här saker fast dom aldrig pluggat det fast jag har aldrig hållit på med verkstads saker eller elektronik så jag måste/vill lära mig allt från grunden så jag förstår varför man tex kör högre varv när man använder vissa matrial osv. Samtidigt som jag vill lära mig alla grunder så vill jag också lära mig CNC för igentligen så kan man ju lära sig bara det eftersom det bara är en viss del som jag vill börja tillverka nu och för att kunna göra det så behöver jag en maskin och sen lära mig att skriva ett program/ritning av delen som jag redan har.
Är det svårt att skriva ett program av en del ifall man måste mäta allt själv?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Om delen är någorlunda komplex så är det inte så lätt nej. Men rita upp den i Cad och kör in den i t ex CamBam så behöver du åtminstone inte handknacka, inte för att det är en barnlek att CAM:a rätt heller.
micke021

Inlägg av micke021 »

Är freeCAD bra eller duger det programmet?
Skriver programmet egna g-koder sen eller måste man skriva dom själv?
Ja har bara installerat freecad och inte lärt mig det än men det verkar som att man ska rita modellen och inte skriva koder
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

FreeCAD är halvbra (just nu), det finns en CAM modul men den har inte kommit så långt ännu.
Skulle tippa på minst 2 år till innan CAM projektet kommit någon vart, men man vet ju aldrig.

Själv hoppas jag först och främst på Assembly modulen (lovad till 0.12, 0.13 och nu 0.14)
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

OBS! Det finns en liten begreppsförvirring ute i cyberrymden :!:

freeCAD NOT FreeCAD
micke021

Inlägg av micke021 »

Programmet jag har heter FreeCAD

Finns det något annat program som är gratis och lämpar sig bättre till det ja e ute efter?
ArtMan

Inlägg av ArtMan »

Testa Autocad gratis i en månad?

Finns guider på nätet hur man cadar enkla detaljer så du får en uppfattning om hur det fungerar.

När jag själv kör igång ett projekt här hemma (tex fräsbygge) använder jag Sketchup. Enkel och gratis mjukvara från Google. I den kan man också göra ritningar men den är mest användbar för att skapa 3-D objekt.
Skriv svar