Hur försiktig bör man vara?
Re: Hur försiktig bör man vara?
Elfaran beror på hur man får strömmen genom kroppen. T.ex varsin hand på varsin kondensatoranslutning är dumt. Och man vet ju ej om man har hjärtproblem för än det händer något. Eller ett kondensatorben till chassi och den andra till handen osv..
Två testprober med en lämplig resistans mellan kan användas för att ladda ur aktivt.
Kondensatorn i mikrovågsugnar och bildrör skulle jag dock se upp med.
Giftfara får man se upp med beryl i mikrovågsugn, smörjoljor, och inte minst all medicinsk och industriutrustning. För medicinutrustning finns också risken för smitta.
Normalt sett ingen fara om man är försiktig men man bör veta vad man gör och se upp med utrustning man inte känner igen.
Två testprober med en lämplig resistans mellan kan användas för att ladda ur aktivt.
Kondensatorn i mikrovågsugnar och bildrör skulle jag dock se upp med.
Giftfara får man se upp med beryl i mikrovågsugn, smörjoljor, och inte minst all medicinsk och industriutrustning. För medicinutrustning finns också risken för smitta.
Normalt sett ingen fara om man är försiktig men man bör veta vad man gör och se upp med utrustning man inte känner igen.
-
Går alltid att fråga här på EF.
Det inte EF vet, är inte värt att veta.
Det inte EF vet, är inte värt att veta.
Nä hörrö, där gick iallafall gränsen. Så mycket smörjoljor, fett och hydrauloljor jag hanterat och grötat i med bara händer under en halv livstid som mek så kan jag med bestämdhet säga att hade det varit farligt hade jag varit död och begraven eller självantänt för evigheter sen. Hydraulolja (inte värdelös "miljöolja" dock) funkar kanonbra som sårtvätt och till självsprickor och narig hud. 5.56 funkar säkert som deodorant under armarna också och vaselin,,,,,,,,,,,,blueint skrev: smörjoljor,

Hydralikolja i Boing 737 plan t.ex är riktigt otrevlig. Så i de flesta fall klarar du dig. Men det förekommer kemikalier som helst inte kommer i kontakt med. Dessutom har många kolväteföreningar en tendens att vara cancerogena över tid.
Medicinsk utrustning är nog i allmänhet bra mycket mer hygienisk än allt annat.
Om man öppnar utrustningen så kommer man åt delar som kanske rengöringen ej kom åt. Och en centrifug är gjord för att hålla provrören sterila. Men innanmätets vrår behöver inte vara rena. Knappar och damm i sådan miljö kan också innehålla överraskningar.
Skulle nog säga: Tänk efter och det går bra för det mesta.
Skulle nog säga: Tänk efter och det går bra för det mesta.
Det finns få miljöer som steriliseras så pass mycket som den. Så jag ser det inte som en riskfaktor.
- prototypen
Jag har aldrig sett någon "spole" som laddar ur bildröret.Henry skrev:Det skall du nog ta med en nypa salt.
Ett bildrör agerar kondensator till HV späningen men denna skall inte vara farlig och detta kortsluts dessutom normalt av en stor spole i tvn varje gång man stänger av den. HV trafon i sig tror jag inte heller är farlig då strömmen säkerligen ligger under gränsvärdet för hjärtstillestånd även om spänningen är mycket hög men det kan nog fan kännas rätt bra. Däremot finns det säkert kondensatorer i nätdelen i TVn som kan ha en farlig laddning kombinerad med 400V och de kan kan absolut vara farliga, men sådana laddas ut rätt så snabbt men man skall ändå alltid kolla upp att så är fallet innan man pillar på något i en TV.
Imploderad bildskärm så kommer en del glas att flyga omkring men inte så mycket eftersom allt vill in i bildröret då det ju är ett vakuum där och luften strömmar till utifrån. Det glas som ändå åker ut måste man stå rätt nära för att det skall ge skärskador, men att det skulle ta livet av en är överdrivet.
Högspänningsdelen fungerar som vilken switchmode nätdel som helst (även de gamle rörapparaterna) med en diod och kondensator på slutet..
Ca 16 kV för s/v och en 25-26 kV för färg.
Den spole du kanske tänker på kan vara avmagnetiseringen av färgbildrör som sker vid start.
Strålströmmen (strömmen ut från högspänningsdelen och därmed strömmen genom bildröret) är för en färgapparat ca 1mA max, dvs 25W.
Urladdningen går göra med 2 skruvmejslar.
Implosition är väl inte så dramatisk men glassplitter kan åka in i ögonen.
Jag har inte hört någon som lyckats med en implosition. Ett säkert sätt att oskadliggöra ett bildrör är att dra ur ett stift i rörsockeln (eller slå av bildrörshalsen).
Protte
-
ofta kan.man bryta av det tunna glasrör som används för att dra vacuum i bildröret , det sticker.ut lite från bildrörets baksida när man.tagit bort.kontakten. då pyser luften in.
Såna där varningar är nåt som de gödslar med på grund av risken att stämmas i USA.
Enligt de flesta elsäkerhetsstandarder så gäller att om det finns interna delar som är farliga även efter att strömmen brutits och höljet öppnats så ska de vara försedda med extra varningsmärkning (inuti) och eventuellt även skydd mot berörbarhet. Sen finns det också krav på att servicemanual ska innehålla information om hur man laddar ur eventuella kondingar (ofta krävs att det finns särskilda anslutningspunkter för den urladdningen).
Enligt de flesta elsäkerhetsstandarder så gäller att om det finns interna delar som är farliga även efter att strömmen brutits och höljet öppnats så ska de vara försedda med extra varningsmärkning (inuti) och eventuellt även skydd mot berörbarhet. Sen finns det också krav på att servicemanual ska innehålla information om hur man laddar ur eventuella kondingar (ofta krävs att det finns särskilda anslutningspunkter för den urladdningen).
Tror jag inte nån av oss behöver bry oss om, jag kan iallafall inte tänka mig att nån av oss köper ett gammalt Boeing för att plocka delar av.blueint skrev:Hydralikolja i Boing 737 plan t.ex är riktigt otrevlig.

prototypen: Just ja den var för avmagnetiseringen, en tjock en spole runt bildrörets yttersta kant. Det sprakar i alla fall rätt bra runt den när man stänger av en TV även om det då inte var dess huvudsakliga uppgift.
Jo jag vet hur HV kedjan är uppbyggd i en tjock TV men den enda sista kondensator som jag kan se är just skärmen i sig men kan den verkligen hålla farliga energimängder? Annars är det den sista kondensatorn i kaskaden (om det är en väldigt gammal TV) som skall laddas ut men den ligger bara på knppt 1 nF om jag inte missminner mig. De moderna HV traforna med inbyggda dioder arbetar direkt mot skärmen.
Angående att oskadliggöra bildskärmar så när jag praktiserade på ett serviceställe till onoff för en herrans massa år sedan så oskadligjorde de varje skärm genom att helt enkelt slå ett hål med en skruvmejsel precis i det hålet där HV kontakten satt satt och det fungerade hur bra som helst varje gång för glaset är mycket tunnare just här. Första gången de gjorde det så var jag säker på att det skulle gå åt fanders men det fungerade fint varenda gång. Glaset är tunnare där men man fick ändå ta i lite.
Att ta bort röret där de dragit vakuumet ifrån är lite riskabelt då man kan råka knäcka av en stor bit om man tex bara slår av den vilket i allra värsta fall kan få halsen att implodera då glaset är rätt tunt.
Jo jag vet hur HV kedjan är uppbyggd i en tjock TV men den enda sista kondensator som jag kan se är just skärmen i sig men kan den verkligen hålla farliga energimängder? Annars är det den sista kondensatorn i kaskaden (om det är en väldigt gammal TV) som skall laddas ut men den ligger bara på knppt 1 nF om jag inte missminner mig. De moderna HV traforna med inbyggda dioder arbetar direkt mot skärmen.
Angående att oskadliggöra bildskärmar så när jag praktiserade på ett serviceställe till onoff för en herrans massa år sedan så oskadligjorde de varje skärm genom att helt enkelt slå ett hål med en skruvmejsel precis i det hålet där HV kontakten satt satt och det fungerade hur bra som helst varje gång för glaset är mycket tunnare just här. Första gången de gjorde det så var jag säker på att det skulle gå åt fanders men det fungerade fint varenda gång. Glaset är tunnare där men man fick ändå ta i lite.
Att ta bort röret där de dragit vakuumet ifrån är lite riskabelt då man kan råka knäcka av en stor bit om man tex bara slår av den vilket i allra värsta fall kan få halsen att implodera då glaset är rätt tunt.
- prototypen
<<<Att ta bort röret där de dragit vakuumet ifrån är lite riskabelt då man kan råka knäcka av en stor bit om man tex bara slår av den vilket i allra värsta fall kan få halsen att implodera då glaset är rätt tunt.>>>
VAD har du skrivit???
Vad som kan vara lite farlig är om man slår av halsen så kan luftdraget dra med sig katoden så den går genom framrutan, lite osannolikt att den skulle slå hål på en 2-3 cm glas men....
Protte
VAD har du skrivit???
Vad som kan vara lite farlig är om man slår av halsen så kan luftdraget dra med sig katoden så den går genom framrutan, lite osannolikt att den skulle slå hål på en 2-3 cm glas men....
Protte
Vattenfall brukar ha en gul varnings-skylt på sina stolpar.
Kanske inte helt utan anledning. Sedan finns de en del som
fått för sig att klättra upp på taket av järnvägsvagnar och
det slutade inte så bra.
Kanske inte helt utan anledning. Sedan finns de en del som
fått för sig att klättra upp på taket av järnvägsvagnar och
det slutade inte så bra.
Det händer väl nästan varje år, att inte folk lär sig..
protte: Menar förstås om man tar tex en hammare och drämmer av utsugningsröret baktill på halsen men tar för långt in så att sprickor (längst bak på halsen inte på skärmen framtill förstås) i värsta fall skulle kunna sprida sig längs halsen och på en bråkdel sekund skapa en lätt implosion av halsdelen, givetvis inte framskärmen då det precis som du säger är gjord av flera cm tjockt glas. Bara nämner sätt som är mer eller mindre riskabla att bryta vakuumet på dessa, inget annat.
protte: Menar förstås om man tar tex en hammare och drämmer av utsugningsröret baktill på halsen men tar för långt in så att sprickor (längst bak på halsen inte på skärmen framtill förstås) i värsta fall skulle kunna sprida sig längs halsen och på en bråkdel sekund skapa en lätt implosion av halsdelen, givetvis inte framskärmen då det precis som du säger är gjord av flera cm tjockt glas. Bara nämner sätt som är mer eller mindre riskabla att bryta vakuumet på dessa, inget annat.